Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

MeEmma och WiMe: varför jag undrade om månaden var för att här i USA så räknar de inte som i Sverige med veckorna. I Sverige säger man ju (som lekman åtminstone) att man går in i v 28 samma dag man gått 27 fulla veckor, dvs dagen efter 26+6, men här räknar de bara fulla veckor så att man fortfarande är "27 weeks pregnant" om man t ex är i 27+5/27+6. Så det är lite förvirrande.

• Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-10-11 06:59:59 följande:

Tog en evighet innan jag fattade de där, första graviditeten så gruvade jag mig för att få frågan bara för att jag inte visste svaret på vilken vecka jag var i haha! Tyckte de var pinsamt att fråga också eftersom de verkade så självklart när bm sa tex 23 fullgångna + 4 dagar.

Men tillslut så har även jag fattat och ja de är ju likaså med månaderna, men de innerbär ju också att man blir preggo i 10 månader ist för 9. Samt att vi börjar räkna vår graviditet vid sista mensens första dag. Alltså redan innan man blir gravid och de där fick jag inte heller ihop förens lååångt in i förra graviditeten haha

Jo men det störiga är ju att även om jag tycker att jag fattat och att jag räknar rätt så räknar de ju ändå inte likadant i alla länder. Jag tycker ju att jag gått in i v 28 nu i 27+0 men i USA säger de fortfarande att jag är 27 weeks pregnant.
  • Seven Costanza

Här verkar det vara rutin att ta influensasprutan som gravid om man inte tagit den tidigare. Jag blev informerad att jag bör ta den och erbjuden att ta den samma dag, så det gjorde jag, och min man blev tillsagd att han bör ta den innan bebisen föds men han måste ju gå till en annan mottagning för det (han är ju inte patient på MVC).

• Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-12 17:22:51 följande:

Jag hänger inte heller med på detta med 10%. Jag tror att jag får det från arbetsgivaren (kommun)? Sen har jag hört att jag kan få 10% från mitt fackförbund. Frågan är om det är samma 10% eller om det blir dubbelt? Någon som vet?

Jag visste inte att det även gällde kommunen. Men vet någon hur det fungerar om man är kommunalt anställd då? Kommer de tio procenten in på ens vanliga konto så som lönen annars gör? Behöver man ansöka om det? Får man det även om man inte tar ut föräldrapenning eller måste man ta ut visst antal dagar för att få de där tio procenten?
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-14 13:28:37 följande:

Ringde mitt fackförbund idag och de sa följande. De 10% som facket förhandlat fram åt oss föräldralediga sker per automatik om man är kommunanställd. Jag kommer med andra ord få "lön" i 6 månader (10%) av min lön. Sedan får jag som lärare ut semesterersättningen i juli och min inarbetade övertid i augusti ( i princip full lön då de 6 första månaderna är sem grundade). Så först i sep. får jag 0kr av arbetsgivaren. Mycket positivt besked känner jag.

Vet inte om detta gäller alla anställda i kommun men det gäller för både LR och LRF, ifall det finns fler lärare/ förskollärare bland oss här.

Får man de tio procenten även om man inte tar ut föräldrapenning? För jag är tillsvidaranställd lärare men kommer inte ta ut föräldrapenning (är troligen inte berättigad så länge jag är utomlands) men det vore ju trevligt om det kom in lite pengar som lön på mitt konto. Jag har anmält till min arbetsgivare mellan vilka datum jag ska vara föräldraledig, går det automatiskt då? Behöver vi inte anmäla till någon att barnet faktiskt fötts?
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-14 18:04:37 följande:

Arbetsgivaren anmäler att jag går på föräldraledighet sen får man pengarna. Har inget med föräldrapenning att göra. Så fattade jag det. Och ja man måste vara tillsvidareanställd och ansöka om föräldraledighet.

Okej tack så mycket, då kanske jag får de där tio procenten i alla fall, vore ju finfint :)
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-10-15 20:52:24 följande:

Tack för svaren om hur maken ska anmäla sin FL.

Har ni börjat planera hur ni ska dela upp det?

Vi funderar på att min man ska ta en FL dag i veckan, typ onsdagen medan jag tar ut 3 dagar i veckan det första halvåret så vi båda är lediga en dag i veckan.

Tycker det skulle vara skönt att dela lite på det från början- har ingen aning om hur det kommer vara att vara hemma och hur man kommer känna sig.

Annars ska jag vara hemma första året- till jan 2017- hur galet är det? :) Sen tar maken över till augusti 2017 då vi räknar med inskolning.

Det låter väl bra! Men vad menar du med att ni båda är lediga en dag i veckan, menar du att du är hemma alla dagar i veckan men att ni är lediga tillsammans en dag i veckan dvs att ni hjälps åt med barnet den dagen han är föräldraledig, eller menar du att du vill jobba/göra annat utanför hemmet den dagen han är föräldraledig?

Själv kommer jag ju sköta barnet helt själv på dagtid i 1,5 år eftersom min man inte har möjlighet att ta ut någon ledighet när vi är här i USA. Jag är ju helt ledig från jobbet oavsett men jag tror inte att jag får ta ut någon föräldrapenning, så vi kommer ju ha samtliga dagar kvar när vi kommer hem, men om SGI:n nollas för oss båda kommer vi inte ta ut några dagar förrän vi jobbat upp SGI igen. Onödigt att slösa på SGI-dagarna genom att ta ut dem om de bara är värda 225kr/dag. Vår tanke är att jag ska komma med barnet till min mans jobb två dagar per vecka för att jag ska kunna gå två kurser som är 1,5 timme per tillfälle, så då får han ju börja tidigare eller sluta 1,5 timme senare så gnäller nog ingen för det. På så sätt får han ju mer vakentid med bebisen också och jag kan få en stunds vuxentid utan bebisen. Hoppas det blir bra .
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-10-16 12:33:53 följande:

Seven Constanza:

Vi tänker att jag tar ut 3-4 dagar i veckan beroende på hur vi klarar oss ekonomiskt och så tar min man den 5 dagen- båda är hemma den dagen men bara han tar ut FP.

Vi har ju ingen aning om hur det kommer att bli eller hur det kommer att kännas men jag känner redan nu att jag skulle tycka det var så skönt att dela på den första tiden och vara två om det i vardagen, vi har helgerna ihop och blir mån-tis svinjobbiga med ingen sömn och lesdsen bebis så vet jag att vi är två på onsdagen :)

Annars har det varit självklart för oss att dela lika- men att jag tar första året pga amningen. Mina kollegor som är lite äldre än oss är helt chockade över detta och undrar hur min man ska klara att vara hemma så länge. Har fått bita mig i tungan många gånger :)

Aha ja jag fick inte ihop det där med dagarna men det låter ju jättebra att vara hemma båda en vardag per vecka. Smart att låta det vara onsdagen för då blir det ju som du skriver två dagar själv, en dag tillsammans, två dagar själv, två dagar tillsammans. Många verkar ju annars välja fredagen men då blir det ju så stor skillnad med fyra dagar i rad själv och sedan tre dagar i rad tillsammans.

Om vi hade varit i Sverige hade vi nog också delat lika men ingen av oss har ju någon rätt till föräldraledighet här i USA och eftersom det bara är min man som jobbar så kan han inte vara föräldraledig för då får vi ju inte in några pengar alls. Tanken är att vi delar föräldraledigheten med nästa barn om vi båda har fått tillbaka en SGI då.

Vi överväger att försöka få barn tätt så att båda barnen får medborgarskap här i USA och då skolar vi troligen inte in första barnet förrän när andra barnet ska skolas in (dvs i Sverige). Då kommer jag nog börja jobba deltid direkt när vi kommer hem (särskilt om jag har fått nollad SGI) så får min man vara hemma de dagar jag jobbar. Om jag bara jobbar två dagar i veckan kan han eventuellt jobba hemifrån de dagarna så att han inte mister lön (med tanke på att han inte kommer ha SGI direkt när vi kommer hem).

Om jag jobbar tre dagar har svärföräldrarna sagt att de kan ha barnet/barnen en dag per vecka. På så sätt får vi båda vara hemma varsin tid med båda barnen men fördelat samtidigt med andra barnet istället för efter varandra. Jag kommer nog vara sliten och trött på att dra hela lasset på heltid efter att ha gjort det med kommande bebisen så jag är kanske inte alls intresserad av att vara hemma någon längre tid heltid med andra barnet. Kan tänka mig att vissa kommer tycka det är märkligt men det bryr inte jag mig om. Kommer nog inte amma mer än de första en-två-tre månaderna heller men det tänker jag inte heller bjuda in till diskussion om. Typiskt äldre att lägga sig i... För mig är det viktigare att min man äntligen kommer kunna göra sin del och bygga en bättre relation med barnen, även om vi förstås visste redan från början att upplägget skulle bli såhär .
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-10-16 19:26:27 följande:

Här hemma ska vi vara hemma både mamma och pappa med storasyster som blir 15 mån och lillebror första 4 månaderna. Sedan går pappan tillbaka till jobbet i ca 1,5 mån innan 4 veckors semester tills vi skolar in storasyster i aug vid 1 år och 10 mån. Då fortsätter jag vara hemma med lillebror fram tills augusti 2017 och har syster på dagis så få dagar och timmar i veckan som mjöligt!

Sen tar vi lång ledigt över jul/ nyår och åker 3 veckor till värmen! Vi försöker njuta ich ta vara på tiden så mycket som möjligt tillsammans! Bästa tiden i våra liv :)

Åh va lyxigt det låter! Något sådant hade jag också önskat om vi väntat med barn tills vi var tillbaka i Sverige och fått tillbaka SGI. Tyvärr går det inte för vi ville inte vänta med att försöka få barn tills vi kommer tillbaka eftersom jag är 33,5 då och vi måste ju även jobba ett tag innan vi får SGI igen och då hade jag varit 34 istället för 31 när vi började försöka. Andra kanske gärna väntar medvetet till runt 34-35 men vi ville inte riskera att kanske få svårare att få barn så då fick vi offra den jämställdhet vi skulle haft möjlighet till om vi väntat tills dess. Unnar dock andra som har möjlighet att nyttja den fantastiska svenska föräldraförsäkringen redan från början och kan vara hemma delvis tillsammans .
  • Seven Costanza
    lillejag skrev 2015-10-17 11:12:42 följande:

Jag förstår inte hur ni har råd att bara ta ut någon dag ibland. Delar ni på mannens pengar? För så har inte vi det. Jag är sjukskriven 100 procent och har varit det i över ett år, och är så orolig över att jag inte kommer ha råd att vara hemma utan att ta ut 7 dagar/vecka. Min partner och jag har mina och dina pengar, splittar på allt... i hans ögon. Han tjänar ju mycket mer än mig så jag förstår han, för han ska inte betala allt åt mig.

Men jag blir ändå otrolig när jag inte förstår hur jag ska räkna ut min föräldrapenning. Jag vill kunna helamma och kunna ha barnet hemma så länge som möjligt. Vilket jag har förstått kommer bli omöjligt :(

Ja självklart gör vi det, annars hade det aldrig funkat för oss. Vi bor för tillfället utomlands pga min mans jobb och jag drar inte i en enda spänn (studerar men har inga CSN-veckor kvar) men vi har varsitt kort nu till ett gemensamt visakonto. När vi bodde i Sverige hade vi varsitt lönekonto men ändå gemensam ekonomi. Han betalde sina och våra gemensamma räkningar, jag betalde mina räkningar samt lade undan mkt pengar från mitt konto till vårt gemensamma sparkonto som ska gå till hus. Jag är nog inte ens berättigad till föräldrapenning så länge vi är utomlands så jag hade aldrig gått med på att följa med samt bli gravid under den här tiden om han inte kunde tänka sig att försörja mig.

Det är ju bara en kort tid i livet man är föräldraledig så jag ser det som självklart att den andra föräldern får dela med sig av sina pengar - kvinnan har ju inte valt att det är hon som föder barnet. Enda gången jag möjligen skulle tycka att det var okej att mannen inte delade med sig är om man kommer vara hemma exakt lika lång period vardera, men jag tycker det är dumt att inte ha gemensam ekonomi om man har väldigt olika inkomst. Har ni inte diskuterat detta alls innan ni bestämde er för att försöka få barn? Jag tycker inte att du ska behöva ta ut sju dagar per vecka bara för att gå runt, om han har pengar över varje månad. Ta upp det med honom någon dag då han är på bra humör. Hoppas det löser sig!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)