himw skrev 2015-10-16 12:33:53 följande:
Seven Constanza:
Vi tänker att jag tar ut 3-4 dagar i veckan beroende på hur vi klarar oss ekonomiskt och så tar min man den 5 dagen- båda är hemma den dagen men bara han tar ut FP.
Vi har ju ingen aning om hur det kommer att bli eller hur det kommer att kännas men jag känner redan nu att jag skulle tycka det var så skönt att dela på den första tiden och vara två om det i vardagen, vi har helgerna ihop och blir mån-tis svinjobbiga med ingen sömn och lesdsen bebis så vet jag att vi är två på onsdagen :)
Annars har det varit självklart för oss att dela lika- men att jag tar första året pga amningen. Mina kollegor som är lite äldre än oss är helt chockade över detta och undrar hur min man ska klara att vara hemma så länge. Har fått bita mig i tungan många gånger :)
Aha ja jag fick inte ihop det där med dagarna men det låter ju jättebra att vara hemma båda en vardag per vecka. Smart att låta det vara onsdagen för då blir det ju som du skriver två dagar själv, en dag tillsammans, två dagar själv, två dagar tillsammans. Många verkar ju annars välja fredagen men då blir det ju så stor skillnad med fyra dagar i rad själv och sedan tre dagar i rad tillsammans.
Om vi hade varit i Sverige hade vi nog också delat lika men ingen av oss har ju någon rätt till föräldraledighet här i USA och eftersom det bara är min man som jobbar så kan han inte vara föräldraledig för då får vi ju inte in några pengar alls. Tanken är att vi delar föräldraledigheten med nästa barn om vi båda har fått tillbaka en SGI då.
Vi överväger att försöka få barn tätt så att båda barnen får medborgarskap här i USA och då skolar vi troligen inte in första barnet förrän när andra barnet ska skolas in (dvs i Sverige). Då kommer jag nog börja jobba deltid direkt när vi kommer hem (särskilt om jag har fått nollad SGI) så får min man vara hemma de dagar jag jobbar. Om jag bara jobbar två dagar i veckan kan han eventuellt jobba hemifrån de dagarna så att han inte mister lön (med tanke på att han inte kommer ha SGI direkt när vi kommer hem).
Om jag jobbar tre dagar har svärföräldrarna sagt att de kan ha barnet/barnen en dag per vecka. På så sätt får vi båda vara hemma varsin tid med båda barnen men fördelat samtidigt med andra barnet istället för efter varandra. Jag kommer nog vara sliten och trött på att dra hela lasset på heltid efter att ha gjort det med kommande bebisen så jag är kanske inte alls intresserad av att vara hemma någon längre tid heltid med andra barnet. Kan tänka mig att vissa kommer tycka det är märkligt men det bryr inte jag mig om. Kommer nog inte amma mer än de första en-två-tre månaderna heller men det tänker jag inte heller bjuda in till diskussion om. Typiskt äldre att lägga sig i... För mig är det viktigare att min man äntligen kommer kunna göra sin del och bygga en bättre relation med barnen, även om vi förstås visste redan från början att upplägget skulle bli såhär

.