BF Januari 2016 :)
Någon mer som känner som stickningar i underlivet?
Lite obehagligt och vet inte om bebisen bara kommit åt någon nerv eller om det är ett tecken på att chilla lite :-/ Har haft det till och från hela dagen.
Någon mer som känner som stickningar i underlivet?
Lite obehagligt och vet inte om bebisen bara kommit åt någon nerv eller om det är ett tecken på att chilla lite :-/ Har haft det till och från hela dagen.
Varit på sjukhusbesök idag (28+5), allt bra förutom att jag har lite utslag för streptokocker. Testar man för det i Sverige, någon som haft samma? De sa att de testar igen i v 36 och on det blivit sämre ska jag äta antibiotika så att det försvinner och inte smittar bebisen.
Gjorde också glukosbelastning men det verkar vara andra rutiner än i Sverige för jag gjorde inte den på fastande mage och väntade bara en timme. Fick reda på att jag skulle göra den när jag redan var där så det fanns ju inte en chans att fasta och det verkar inte vara deras rutin heller. Ni som gjort detta, tog ni blodprov både före och efter ni druckit drycken? För jag tog bara efter, trodde de skulle ta före också men de har ju i och för sig blodprov på mig sedan tidigare.
Sedan sa hon också att det är tid att boka in föräldra-/förlossningsinformation och rundtur på förlossningen - känns helt sjukt att man är där redan! Har ni andra redan bokat detta eller hur funkar det i Sverige?
En fråga till - de hade tydligen testat mitt blod för cystisk fibrosanlag - jag var negativ så det finns därmed ingen risk att mina barn kan få det, men testas detta som rutin i Sverige också? Aldrig hört talas om att man gör det men kändes förstås bra att veta att jag inte har anlagen
.
Qatteriin: är du BM alltså? Det låter ju inte så bra att en patient födde redan i v 32 - jag ska ju inte testas igen förrän i v 36... Bör jag fråga efter test redan vid nästa besök i v 33?
Här verkar det som att alla gör glukosbelastningen men de hade också olika varianter på en/två/tre timmar - vet inte om någon av dem är på fastande mage dock. Tyckte inte sockerdrinken var så farlig.
Ok intressant att veta det med cystisk fibros. Jag hade en elev med sjukdomen och det verkade väldigt påfrestande, så det är skönt att det inte kommer drabba mina barn. Eftersom det krävs att båda föräldrarna bär på CF-anlaget för att det ska finnas risk för barnet att få det, så förstod jag det som att man först testar mamman och om hon har genen så testar man pappan. Först om båda föräldrarna har genen går man vidare och testar fostret. Man kan få friska barn även om båda föräldrarna har anlaget.
Ja jag är nöjd hittills, de öser provet och vaccinationer över mig men hittills har jag inte betalt något själv alls
. Vissa är ju skeptiska till vaccinationer men jag tar gärna allt. Förra gången fick jag influensavaccin och idag fick jag ett vaccin mot stelkramp, difteri och kikhosta. Jag kanske har blivit vaccinerad mot detta någon gång i Sverige men jag visste faktiskt inte så de tyckte att jag skulle vaccineras. Vissa vaccinationer görs kanske inte i Sverige längre för att man inte haft några sådana fall på lång tid, men USA har ju så mycket inflyttning att det kan komma stora mängder folk från områden där sjukdomarna fortfarande finns så det är nog därför - eller för att läkemedelsföretagen vill tjäna pengar
. Oavsett så är jag nöjd med den vård jag fått hittills. Fick även papper med information om att räkna fosterrörelser samt vilka symptom man ska hålla utkik efter angående risk för prematur förlossning.
Nä, förlåt, uttryckte mig milt sagt lite luddigt. Jag menade mammor i min "förra" familjelivstråd, vi som fick (eller skulle fått!) barn i mars 2012. Det blev rätt stor spridning på de där ungarna, från december 2011 till april 2012 så det är svårt att tänka "marsmammor" även om det var så vi titulerade oss. Det var så tidigt på morgonen när jag skrev att jag tog för givet att alla kan läsa mina tankar, sorry! Haha!
Jag hade nog bett att bli kollad tidigare - å andra sidan kke de har känsligare instrument än här så det är svårt att säga. Men så vitt jag vet får man behandling här så snart man hittar GBS (kanske för att man så sällan kollar!) och sen håller de koll framöver också eftersom det oftast finns kvar ändå (fast på andra ställen än i slidan). Men jag är ingen expert utan detta är info jag läst mig till/hört från drabbade vänner. De har säkert anledningar till sina rutiner där hos dig.
Vad bra att erbjudas så mkt vaccinationer! Jag gissar att jag kommer erbjudas influensavaccin men jag är ambivalent. Har förstått att det i år är ffa två stammar som härjar, dels svininfluensan (som jag vaccinerades för när den kom) och dels en variant som oftast drabbar äldre. Man kan ju för all del aldrig vara säker... Det är märkligt, jag har inga betänkligheter vad gäller att låta mitt barn ta del av hela det ordinarie vaccinationsprogrammet, men när jag är gravid blir jag livrädd för allt möjligt som kan påverka fostret/graviditeten.
Hur mycket är normalt att gå upp under de tredje trimestern? Jag går in i v 30 imorgon lördag och har gått upp 12 kg sedan plusset, men nu på tre veckor och en dag (dvs mellan mina vägningar hos BM) har jag bara gått upp 0,6 kg. Glad för det på ett sätt för jag tycker att jag redan gått upp mycket, framförallt i början vilket som jag förstått det främst är egen fettuppgång, men undrar ändå lite vad som är normalt. BM sa inget om min vikt så jag antar ju att det är okej men vill ändå höra om era BM har sagt något.
PS om det har någon betydelse så var jag normalviktig vid plus. Hade BMI 20,7 när jag plussade och hade med onsdagens vikt i v 28+4 BMI 24,9 så det är ju fortfarande inom normalvikt för ogravida men tycker ändå det känns ganska mycket med 12 kg redan. Mesta vikten lade sig på rumpa och lår. Känner mig inte svullen så tror inte att jag samlat på mig så mycket vätska.
Vad jag minns är det "normalt" med 11-16 kg sammanlagt under graviditeten, annars vet jag inte faktiskt. För normalviktiga då. Själv är jag en sån där "elefant på 100 kg", haha, så jag ska helst inte gå upp alls. Har som tur är inte gjort det heller utan ligger på plus minus noll, men räknar med att det kommer öka de här sista månaderna. Gick upp typ 16 kg förra graviditeten trots normalt ätande, men det var stadig viktuppgång från början då. Med tanke på att det är bra för mig att stå stilla (eller tillochmed minska) i vikt tror jag inte du behöver fundera på att du gått upp "för lite" eller så senaste tiden. Bebisen har sannolikt växt som den ska, kanske skulle du ha gått ner i vikt just den senaste perioden om du inte varit gravid.
Finns det något som är normalt tänker jag? Jag menar en graviditet är ju så väldigt individuell. Det finns ju dem som går upp 30-40 kg under hela graviditeten. Jag har hittills gått upp 5 kg sedan inskrivningen. Men ska man prata om medelmått tror jag man brukar säga mellan 10-15 kg under hela grav. Hur mkt av det som är normalt att gå upp sista trimestern vet jag inte riktigt. Tror mkt kan bero på om man samlar på sig vätska och så med.
Är du orolig över vikten?
Qatteriin: Får man svar på glukosbelastningen samma dag i Sverige? För det fick inte jag och de sa inte heller att de skulle ringa upp mig eller så angående det så jag har bara antagit att jag får reda på det vid nästa besök i v 33.
Jag har ju haft precis samma aptit och sug för saker som före graviditeten, inte varit illamående ens minsta lilla så för mig har det kommit ner en hel del onyttigheter även om man i teorin kanske borde äta nyttigare för bebisens skull men jag har inte kunnat motivera mig till det för jag tror inte att barnet blir mindre friskt för att jag äter godis, glass eller chips ibland. Dricker väldigt sällan något annat än vatten och är vegetarian så den mat jag äter är generellt väldigt nyttig, sedan äter jag kalcium- och omega3-tillskott förutom gravidvitaminen så att bebisen inte ska ha brist på något. Visar studier att det verkligen blir sjukare barn om mamman bara ätit McDonaldsmat och dylikt?
Nu har jag ju inte gjort det men har inte heller varit strikt med att det bara kommit ner bra/nödvändiga kalorier heller. Har bara insett nu att jag inte vill gå upp mer "i onödan" för jag vill inte få större mage med eventuell lös hud och bristningar än nödvändigt, men samtidigt förstås inte ge för lite näring till bebisen heller. Det jag undrar är väl helt enkelt ifall bebisen tar av det fettförråd mamman redan har om det skulle vara att mamman får i sig för lite mat, eller om det på riktigt finns risk att bebisen "svälter" om mamman äter som hon gjorde före graviditeten och inte ett dugg mer?
Qatteriin: Det där med sjukare bebis av att mamman ätit McDonaldsmat och dylikt var alltså utifrån att du skrev att du blir generellt mer noga med vad du stoppar i dig för att du har ansvar för bebisens mående. Menade du i termer av att bara äta nyttig mat istället för onödig mat och godsaker, eller syftade du främst på att följa kostråden gällande t ex fisk, kött och ost? Kostråden följer jag förstås. Jag är verkligen imponerad om du menar att du som gravid bara äter nyttig mat; jag är en riktigt gottegris så jag hade haft mycket svårt att stå ut i nio månader med endast nyttig mat och inga godsaker alls. Men om "alla andra" förutom jag har bättre självdisciplin så är det kanske inte så konstigt att "alla andra" gått upp typ 5 kg och jag gått upp 12
.