Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Qatteriin: jaha då gör de nog annorlunda här i USA, för jag fick som sagt inte ta blodsocker eller lämna blodprov innan jag drack drycken utan jag lämnade ett vanligt blodprov dvs de tog blod från armvecket i ett rör. Så inte stick i fingret alltså. De har ju dock mitt normala blodvärde sedan min provtagning förra gången.

• Seven Costanza

Bristningar vet jag att det är hormonellt men lös hud (överskottshud) borde det ju vara mindre risk för om man inte går upp så mycket i vikt och får stor mage. Jag tror att jag kommer fortsätta äta när jag är hungrig och hoppas att det blir bra.

• Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-10-24 08:22:46 följande:

Jag tror inte att du behöver oroa dig med vikten så länge du inte äter överdrivet för två. Med min dotter gick jag upp från 50 till 73kg innan förlossning, när hon var ett år var jag nere på 47kg utan att ha gjort mer än att amma. Kroppen lägger nog på sig lite reserver ibland till amningen, så man ska inte vars stenhård på de 12kg de ger som riktlinjer till normal viktökning. Det är väldigt individuellt och för bebisens del spelar det inte så stor roll hur mycket man går upp, utan det är mer för ens egen hälsa och att man ska må bra efteråt också.

Gud nej jag äter inte för två vad gäller mat och mellanmål, snarare tvärtom, det jag funderar på är ju att jag har varit sugen på en hel del godsaker (mer än vanligt) så en del av mitt energiintag per vecka kommer ju från godis, glass, chips, kakor etc (inte allt detta varje dag förstås men ena dagen en kaka till em-fikan, andra dagen en glass på em (här är ju fortfarande 25 grader varmt), en annan dag godis eller chips i soffan på kvällen. Inte varje dag men ändå flera dagar i veckan, ja du fattar. I USA är riktlinjerna 9-16 kg viktuppgång och jag har gått upp 12 från v 4 till v 30.

Jag räknar inte med att gå ner en massa av amning för jag hade från början inte tänkt amma alls, men nu kan jag tänka mig att amma första 1-2 månaderna för att bebisen ska få hjälp tills den har ett eget immunförsvar och enligt min vän som är biolog är det under första månaden som det behövs (eller ja, är att föredra är väl en bättre term för barnen dör ju inte på ersättning). Jag vill inte diskutera själva amningen men mest påpeka att alla har ju inte tänkt amma och då kanske man inte kan räkna med att få en enkel viktnedgång som det verkar vara för dem som ammar. Härligt att du hade lätt att gå ner!
  • Seven Costanza

Amalie: om jag hade varit kvar i Sverige och jobbat hade jag varit kvar terminen ut så fram till fredagen innan jul, sedan hade jag haft jullov fram till BF eftersom jag är lärare. Så det hade ju på ett sätt fungerat utmärkt rent praktiskt men jag är glad att jag slipper det för det är alltid extremt stressigt med betygsättningen så det hade nog varit jobbigt som höggravid. Om du redan nu vet att det kommer en period där det blir för tungt fysiskt eller för stressigt så att du vill gå hem innan dess, så jobba fram till dess eller så länge det känns bra. Måste du bestämma dig defintivt redan nu angående när du ska gå hem/komma tillbaka?

Om vi hade varit hemma hade vi också delat. Eftersom det är lättast i mitt jobb att komma tillbaka vid terminsskifte hade det ju varit att välja på augusti, januari eller augusti 2017. Jag hade nog föredragit augusti för det är ändå svårare att komma tillbaka mitt i terminen men jag vet inte om jag hade kunnat känna säkert redan NU att jag skulle vara redo i augusti, men om du känner dig säker ska ju ingen annan ifrågasätta det.

• Seven Costanza

Vet inte vad den officiella definitionen är av höggravid men jag gick in i v 30 idag och jag börjar känna mig höggravid. Magen är fastare, naveln är uttänjd, och jag börjar få lite ont i nedre delen av magen när jag går för snabbt. Inte i fogarna utan inne i magen, känns konstigt. Men i torsdags på språkkursen jag går så pratade jag om hur jag haft problem att hitta nya skor eftersom fötterna växt nu som gravid, och ingen hade sett att jag var gravid så det blev grattis och en big deal - jag som tycker jag är JÄTTEtjock och har varit det länge kan inte fatta att de missat det .

• Seven Costanza

Nu har vi skrivit upp oss på lite kurser inför bebisens ankomst: förlossningskurs (där de går igenom när man ska åka in, vad man ska ha med sig, normalt vaginalt födelseförlopp, smärtlindring, rutiner efter förlossning etc), andnings- och massagekurs, amningskurs samt att vi ska få gå en rundtur på förlossningen. Första kursen börjar 22/11 och sista är i mitten på december. Är ju första barnet för oss och vi har ju verkligen inte så bra koll på hur detta funkar i USA så det känns bra att ha skrivit upp sig på kurser .

Ska ni gå på några kurser/föräldragrupp? Ni som har barn sedan tidigare ska kanske inte gå men gjorde ni det inför första barnet? Vad är bra frågor att ställa inför förlossningen?

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-26 01:53:41 följande:

Är det ngn mer som upplever att dem drömmer mer, och speciellt mardrömmar? Jag hade väldigt sällan drömt mardrömmar men nu gör jag det rätt ofta och det är så man vaknar av dem. Redan inatt har jag drömt 2 stycken.

Jag drömde att min man absolut ville att jag skulle strypa honom, tillsammans med en annan man. Jag såg jättetydligt i drömmen hur mannen höll upp min man medan jag ströp honom och han segnade ner. När vi insåg att han dock inte dog fick jag jätteångest och funderade på om vi skulle göra ett nytt strypförsök pga att han ju faktiskt kunde ha blivit hjärnskadad av strypförsöket så då var det ju inte humant för honom att leva vidare, men sedan blev jag ledsen och ville ju förstås att han skulle leva. Helt sjuk dröm och jag var så förvirrad och ledsen när jag vaknade.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-10-26 04:48:34 följande:

Vi sla gå på föräldrautbildning. Men här är bara tre tillfällen a två timmar och som jag sagt innan så går den för det första på dagtid vilket jag tycker är segt och så är flera av de andra både 15 och 20 år yngre än oss, så förväntar mig inte att hitta några nya vänner direkt :) i vårt område har man 8-10 barn o kanske tom barnbarn i vår ålder... :D

Funderar oclså på bra frågor. Men de saker jag oroar mig för känner jag mig inte bekväm med att diskutera i grupp så de tar jag nog med min bm.

Ang drömmar så är jag faktiskt mindre benägen att drömma nu, lite trist för jag gillar stt mitt nattliv är så intressant annars. Men fy för så hemska drömmar som ni hatt, stackare! :(

Nu ska jag somna om en och en halv timme igen. Blev väckt av katten, han går inte på vintertid än tydligen för nu går vi ju vanligtvis upp, 5:45 innan ställt tillbaks klockan.

Sedan gick bebis bananas i magen, kan bara skratta. Hela magen är skev, ungen ligger långt bort på höger sida och sparkar ute vid höften. På vänster sida nada. Iom att där ute finns inget som dämpar så kan jag reta den genom att kittla lite där så trummar den som bara den tillbaks. :D

Men tre tillfällen á två timmar är väl ändå ganska mycket, men störigt att det är på dagtid så då är det ju på ett sätt bra att det inte är ännu mer arbetstid som försvinner. Vi har lite mer, en heldag 9-17 på en söndag samt tre kvällar 18.30-20. Kostar 250 dollar som man var tvungen att betala vid registrering men ska höra med försäkringen om de täcker det - det är via sjukhuset men alla som går på det sjukhuset har ju inte samma försäkringsbolag. Vi kan ju ingenting om spädbarn och har ju inte våra föräldrar lättillgängliga att fråga heller så vi tycker ju att det inte finns några alternativ än att gå kurserna även om vi får betala allt själva.

Vi kommer ju dock snarare vara bland de yngre här - åtminstone kommer ju folk tro att vi är unga eftersom skandinaver generellt ser mycket yngre ut än många andra etniciteter. Det är inte heller positivt.

Sjukt roligt det med katten och vintertidsomställningen - sådant tänker man ju inte på att djuren också påverkas av
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-26 05:57:27 följande:

Usch, vilken hemsk dröm du hade. Mina var inte riktigt så hemska. Första drömmen drömde jag om att det stod en fönstertittare och tittade på barnen, jag fick syn på honom när jag skulle rulla ner barnens rullgardin. Och på nåt vänster kom jag ut genom fönstret höggravid och sprang efter honom och skrek. Där vaknade jag.

Andra drömmen drömde jag om den jävla eda-bedövningen. Jag vet egentligen inte varför jag skulle få det men när läkaren kom så var ingenting förberett och för att smärtlindra innan dem satte den så hade dem en ny teori, att små spindlar som bet en skulle krypa runt på en och då skulle det fungera som akupunktur. Och sen släppte dem ut en hel burk med äckliga spindlar över mig. Jag hatar spindlar verkligen. Så jag vaknande och for upp ur sängen och lyste med telefonen för att se om det var några spindlar.

Vad hjärnan kan få till konstiga saker när man sover egentligen.

Ja det var jättehemskt. Det är ju verkligen ens värsta mardröm att någon ska hända ens man eller barn. Dina lät också väldigt obehagliga, blä! Vet inte om det är vanligt att drömma mer mardrömmar som gravid men det är så obehagligt.
  • Seven Costanza

Hame: oj så obehaglig upplevelse, hoppas att det går tillbaka igen. Om jag hade varit du skulle jag ju ha stannat hemma från jobbet idag - man får ju vara hemma en hel vecka utan läkarintyg. Eller du kände inte att det behövdes? Om det känns sämre igen efter jobbet idag tycker jag absolut att du ska sjukanmäla dig resten av veckan.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)