Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Vill bara önska er alla en fin vecka, har förstått att det är höstlov så några av er kanske har möjlighet att vara lediga om ni har större barn . Själv kommer jag inte vara mer på familjeliv resten av veckan för jag har en stor hemtenta som ska lämnas in på söndag, så jag måste slita mig från alla trådar härinne och ta tag i skolarbetet, haha! Hoppas ni har fint höstväder hemma i Sverige!

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-10-29 10:13:56 följande:

Jag har inte riktigt börjat tycka att den sista tiden är här ännu, alla andra säger det men jag tycker fortfarande att vad då, elva veckor är väl jättelångt! :D har fortfarande så mycket jag ska hinna med- fixa alla saker, fira jul, massa saker planerade med sambon som blir svårt att göra första tiden sen, både ekonomiskt och tidsmässigt- gå på elitseriehockey, bo på hotell, massa sex, bio, räkmacka på heaven 23... Fast vad gäller elitseriehockeyn så ser det hittills ljust ut för Frölunda så vi har redan bokat min mamma för barnvakt för eventuellt finalspel i april :D

Tittar in en snabbis... Nä alltså de säger ju att man är höggravid hela tredje trimestern, men jag tänker också att det är långt kvar. Har jättemycket kvar att göra för efter den här veckans inlämningar är det bara halva terminen som gått. Jag trodde att det mesta skulle göras klart innan jul på min kurs men tydligen är det minst två hemtentor efter nyår, blä. Den första kommer ut dagen innan min BF så jag kan inte göra den i förväg heller, och den andra har deadline 24/1. Så länge tror jag inte bebisen håller sig inne så jag får nog räkna med att göra omtentorna senare på terminen istället. Så jag tycker det känns som evigheter kvar, kanske beror på att jag börjat sakna mina föräldrar som ska komma hit efter barnet fötts . Låter som jättemycket kul ni ska hitta på innan januari!
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-10-29 19:18:28 följande:

Någon mer här inne som fått graviditetsdiabetes? Jag gjorde glukosbelastningen igår och efter två timmar låg mitt socker på 12,0 & 12,3 :(

Var fruktansvärt ledsen hela dagen igår för det var något jag verkligen inte ville ha.. Kunde nästan räknat ut det då min pappa har diabetes. Men det blev snabba ryck, redan nästa vecka ska jag träffa diabetesteamet på sjukhuset :)

Åh så tråkigt för dig! Vet inte själv för jag fick inte svar under tiden jag var där (lämnade ett vanligt rör med blod) men det är en vecka sedan nu så de borde väl ha hört av sig om det var något, eller?

Hur mår du, märkte du några tecken på detta själv? Bra att du fick tid så snabbt!
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-10-29 20:10:46 följande:

[quote=75935954]

Ja hoppas det iaf, om man fortsätter må hyfsat. För fysiskt är jag i rätt bra skick än som sagt, vet vi pratat om det innan.

Längtar jag efter att det ska vara över så är det för att jag inte gillar hur graviditeten begränsar mig fysiskt, och hur andra begränsar mig, och räknar bort mig och säger " där kan du inte gå", " det där kan du inte bära/göra/äta", " då kommer ju inte du att jobba ändå".

Låter segt med tentorna! Synd att du nog inte hinner göra dem innan bebisen kommer, hade väl varit skönast såklart!

Ja jag slipper ju det där, för här är ju ingen som känner mig så väl att de lägger sig i vad jag gör etc som gravid, skönt. Jag gillar faktiskt att vara gravid, var ju beredd på det värsta men jag känner mig både smidig och "fin", tillfreds med min kropp vilket jag inte alltid är annars. Var en sådan som kunde äta vad som helst tills jag fyllde 25 ungefär och sedan blev det mer kamp för att hålla vikten. Så jag har ju nojat en del över vikten nu som gravid men nu på slutet känns det bra. Jag vet att det blir ett barn för dig men själv vill jag gärna ha ett till så hoppas på lika lätt graviditet då .

Ja det är sjukt segt med alla tentor, läser två delkurser samtidigt men den ena kräver MYCKET mer än den andra. Har aldrig behövt producera så mycket för en så liten kurs och då har jag ändå läst i sex år tidigare. Det är samma lärare som ska ha den kursen som har hemtentor i januari så det blir väl lika jäkla jobbigt - hoppas dock må fortsatt bra för då ska jag se till att läsa all litteratur och göra bra anteckningar under jullovet så att allt är redo sedan. Om bebisen vill vänta några dagar med att komma ut så kanske jag hinner göra första hemtentan i alla fall, annars har jag ju anteckningarna färdiga när omtentan kommer ut i februari/mars. Då hoppas jag vara på banan och må bra så jag kan göra klart kursen .
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-29 22:12:04 följande:

Vad tråkigt med tentorna att dem hamnar så olyckligt i tiden. Det bästa hade ju såklart varit att avverka så mkt som möjligt innan bebis kommer. Så känner jag med mina studier, hade gärna velat hinna med ngn mer kurs innan.

Ja det är så himla drygt. Jag har läst vid ett annat universitet tidigare men de hade inga distanskurser som passade mig så jag fick ta en annan skola och det är en del som är annorlunda. På de flesta av de kurser jag tidigare läst gjorde man antingen klart kurserna före jul och hade bara en salstenta eller eventuella omtentor i januari, eller så fick man ut en hemtenta INNAN jul som skulle lämnas in i januari. Nu är det ingenting att göra mellan 18/12 och 7/1, sedan är det en hemtenta 7-14/1 och en till 14-24/1. Hoppas verkligen att jag mår bra så jag kan göra noggranna anteckningar långt innan hemtentorna börjar, helst innan jul, och hinner njuta lite av julen. Min bästa kompis kommer eventuellt hit över julen så då vill man ju ha tid över till henne.

Vad är det du läser? Hur mycket tid i veckan tar det, du jobbar väl också och har två barn? Har hört att man blir mer effektiv som förälder och det hoppas jag på
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-10-30 14:32:39 följande:

Ja, det blir ju en omställning som jag inte riktigt hade räknat med. Kul nu när det är jul och nyår liksom. Haha!

Får se om jag behöver medicin och sprutor eller det räcker med att lägga om kosten och motionera. :)

Gud så jobbigt för dig. Hoppas du får tips som hjälper så du förhoppningsvis kan motverka att få typ 2-diabetes sedan.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-30 19:09:48 följande:

Det förstår jag att du vill hinna med lite julfirande också, vad roligt att din bästa kompis kommer och hälsar på er

Hoppas du hinner med det du önskar med studierna så du kan vara förberedd sen när tentorna kommer.

Jag läser kurser i ekonomi och administration. Jag jobbar 85% och läser på halvtid. Dem räknar med att man lägger ca 4-5 timmar om dagen på halvtidsstudier. Mkt är ju att jag jobbar oregelbundet som gör att jag hinner. Barnen måste ju till skolan även om jag jobbar kväll eller är ledig vardagar, så då får man ju tid på egen hand hemma att lägga på studierna, med ett 7-16 jobb hade det nog varit svårare tror jag.

Aha då förstår jag. Jag hade inte förstått att dina barn var så "stora" att de går i skolan. Måste ha varit svårare att plugga på dagtid om de var mindre för då hade man kanske hellre velat vara med dem när man inte jobbade och inte ha dem på dagis för att plugga, men nu när det är skolplikt är det ju skillnad förstås. Jag jobbar ju dagtid normalt sett och känner att efter jobbet kommer jag vilja vara med familjen. Dock kommer jag ju få jobba en del när barnet/barnen somnat ändå eftersom jag är lärare så då har man ju tio timmar som man ska göra hemma. Om man inte vill stanna kvar och göra dem på jobbet, men det vill ju de flesta inte som har småbarn för man vill ju hämta på dagis så tidigt som möjligt.

Hur länge till ska du läsa? Jag skulle behöva läsa två terminer till på heltid men jag vet inte om det är realistiskt att hinna med några studier alls under föräldraledigheten, vad tror du? Jag ska i alla fall inte börja förrän andra halvan av vårterminen i så fall och troligen bara på halvfart, dvs göra EN delkurs (det är fyra på en termin på min kurs om man läser på heltid och det går två delkurser i taget parallellt). Blir nog för mycket att börja läsa två delkurser parallellt med en tremånaders bebis.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-31 18:21:53 följande:

Nehe okej, jo dom är stora dem två vi har innan så det gör ju stor skillnad.

Jag har fyra kurser till att läsa så jag har väl ca 1 termin kvar. Hoppas ju att jag ska kunna läsa lite under ledigheten, om inte halvtid kanske man kan läsa 25% iallafall. Det är ju inte mkt men det gör kanske lite skillnad iallafall. Jag har ju som mål att kunna söka andra jobb efter f-ledigheten. Vill verkligen inte tillbaka till mitt nuvarande jobb.

Aha ja men då är det ju inte så mycket. Hur länge har du tänkt vara föräldraledig? För om det du behöver läsa klart för att söka annat jobb motsvarar en termin på heltid så tar det ju fyra terminer om du "bara" läser på 25%. Jag skulle helst vilja läsa in de två terminernas heltidsstudier jag har kvar på de kommande tre terminerna som vi är kvar här i USA, men jag tror inte att det är realistiskt för då måste jag läsa mer än halvtid per termin och det blir mycket för jag kommer ju förstås ha hand om barnet själv hela dagarna tills mannen kommer hem.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-10-31 18:38:32 följande:

Jag kan fortfarande inte greppa att det är "upploppet", med bara drygt två månader kvar. Känns oändligt långt. Men jag tror det är för att jag fick ettan i mars; nånstans har det i mitt huvud blivit "ungefär samma tid på året" den här gången, så jag är typ två månader efter i skallen. Tur att det inte är SÅ långt kvar! Kan inte fatta att passera nyår den här gången blir som att passera skottdagen sist; att det då innebär att bebis kan komma när som helst och ändå vara fullgången. Vet inte varför jag är så rädd att få för tidigt den här gången, årsskiftet spelar säkert in, men sonen kom ju på bf och jag har inga indikationer på att den här ska komma tidigt, men jag tror alla kompisar med prematurer har påverkat mig. För de flesta har det gått utmärkt men det har liksom rört om i mig vilken tur vi har att ha tillgång till den vård vi har.

Ja jag har ju känt mig ganska ogravid fram tills nu men nu har jag ju som sagt börjat få lite ont med att det spänner till i nedre delen av magen om jag går för fort, och ibland mår jag illa när bebisen vänder sig för mycket i magen så nu börjar jag förstå mer att det inte är så långt kvar.

Jag hoppas verkligen kunna gå över årsskiftet för jag vill ju helst ha ett januaribarn men det är ju bara att vänta och se, BF är 8/1. Allra helst hade jag sett att han inte kom ut förrän minst en vecka sent och att jag hade mått strålande tills dess, för då hade jag som sagt hunnit göra min näst sista hemtenta för terminen innan han föds så jag slipper ha den (och nästa) hemtenta hängande över mig. Oerhört praktiskt resonerande för jag vet ju att man inte kan planera någonting men man kan ju få hoppas ändå.

När har du BF?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)