Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-07 06:43:09 följande:

Ilningarna du känner kan vara bebis som lägger sig neråt och börjar fixera sig. Det är inget ovanligt att dem fixerar sig tidigt, en del bebisar gör det. Och som förstföderska är du inte lika uppmjukad i bäckenet som en omföderska så då kan bebis kila sig fast hårdare, på en omföderska kilar dem ofta inte fast sig lika hårt eftersom man varit uppmjukad i bäckenet tidigare.

Har också ont mitt på magen ibland, vet inte vad det kan bero på men jag får det oftast när jag jobbar och håller igång, inte annars.

Ok, så man ska inte ta fixeringen som ett tecken på att förlossningen är på gång för tidigt?
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-11-07 08:31:34 följande:

Jag har så nästan varje dag nu sen ngn vecka tillbaka, min lille har lagt sig neråt så bara att han ligger och trycker neråt, hade så förra gången också men ngt nytt är att mitt underliv svällt, mina blygdläppar och allt känns liksom ömt och svällt. Har du lika?

Nej inte svullna och ömma men det är obehagligt när det ilar. Jag tycker att det jobbigaste är att jag inte vet vad som är normalt och inte. Det gör mig inget om det gör LITE ont eller är lite obehagligt så länge det är normalt.
  • Seven Costanza

Amalie: när är du beräknad? Jag har BF 8/1 och ser ungefär likadan ut som du. Jag kan dra in magen fortfarande så att jag knappt ser gravid ut utan bara lite småfet men det är ju jätteobehagligt så jag går med min mage ute som jag gjort sedan v 13 även om där egentligen är lite lite "luft" i den som gör att den ser större ut. Jag tycker snarare att min mage är ganska liten för att ha gått in i v 32. Bakifrån syns inte att jag är gravid. I torsdags frågade en om det var tre månader kvar men det är ju bara två. Konstigt att alla verkar tycka att du är så stor.

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-07 17:48:02 följande:

Jag säger som amalie79, har du möjlighet att ringa höra med din ob/gyn eller hur det nu funkar? Jag tycker det låter helt normalt men det är så sjukt obehagligt när man inte vet, som du säger, när man vet att det är normalt så kan man ju stå ut med mycket.

Jag pratade med dem igår. Jag ville mest höra om någon här visste något annat det kunde vara. Jag ska komma dit på måndag och ta nya urinprover för att det kan vara ett tecken på UVI. Här i USA testas alla gravida för GBS (Grupp B Streptokocker) och tyvärr har jag tydligen det, liksom 20-25% av alla kvinnor. I Sverige ingår inte det testet så hade jag varit gravid i Sverige hade jag inte ens vetat om det, vilket känns allvarligt eftersom det kan vara mycket farligt OM bebisen smittas vid förlossningen (han kan få hjärnhinneinflammation, lunginflammation, blodförgiftning etc) även om sannolikheten för att smittas är låg OM man får rätt behandling som är dropp i fyra timmar under förlossningen, och penicillin till bebisen om man inte hunnit få dropp i fyra timmar pga att förlossningen gått för snabbt. Jag känner mig väldigt ledsen för detta men sjukvården har sagt att det är vanligt och att de ska hålla mig under kontroll för att minska risken att bebisen skadas.

I alla fall så är UVI ett symptom på att GBS-nivåerna höjts (jag hade väldigt låga nivåer vid det test som tagits) och alla som har UVI har ju inte alltid den typiska svedan när man kissar utan det kan vara mer diffust, såsom ilningar vid andra tidpunkter än när man kissar. Så det KAN bero på det men ville ändå höra om något annan visste om det kunde vara något annat.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-07 18:15:19 följande:

Bra att de har koll på dig!! Det är förjäkligt att det inte testas för det här faktiskt, förutom om man har en väldans massa symtom då. En kompis som födde för tidigt gjorde det antagligen pga GBS (men inga som helst komplikationer för bebis pga det, trots att hon inte hann behandlas under förlossningen). Tur att du kunde prata med dem om det iaf och bra med nya prover, jag håller tummarna för att det inte är nån fara!

Jag fick antibiotikadropp under förlossningen pga långvarig vattenavgång, undrar om det är samma antibiotika. Jag vet att jag funderade på det då och var tacksam över behandlingen utifall det skulle vara nåt liksom.

Ja precis så jag är ju medveten om att det kan leda till för tidig födsel. Enligt vad jag läst på internet verkar många läkare inte tycka det är lönt att behandla under graviditeten (alltså med penicillin) för att förhindra för tidig förlossning. Detta eftersom bakterierna ofta snabbt växer tillbaka. Så det är väldigt trist för jag vill ju inte alls föda för tidigt - tycker redan att två månader kvar är alldeles för snart för jag har massor kvar att hinna med innan jag ska vara mamma på heltid... Vet inte om det är samma antibiotika men det kan det vara för jag har läst att i de fall man inte vet om kvinnan har GBS eller inte så ska hon få dropp om hon föder före v 37, om värkarbetet tar lång tid efter vattnet gått (kommer inte ihåg hur många timmar) eller om hon har hög feber.
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-11-07 18:59:41 följande:

Vid uvi kollas alltid Gbs enligt min kompis som födde med det. Absolut inga problem då iaf

Jo det kanske det gör (osäker på om det görs i alla landsting dock) men det var ju det jag skrev - att UVI är ett symtom på GBS men det är ju långtifrån alltid som man har några symptom när man har UVI (jag är inte säker på att jag har UVI nu). Alltså kan man ju ha både UVI och GBS utan att veta om det. Oftast ger det inga besvär för bebisen men har man GBS _ kan_ det smitta barnet och ge svåra sjukdomar såsom hjärnhinneinflammation, lunginflammation, blodförgiftning om man har otur, därav att jag vill att det ska kontrollerad noggrant.

I USA testas _alla_ för GBS oavsett om man har tecken på UVI eller inte, men i och med att mina symptom kan vara tecken på UVI ska jag få ta nytt urinprov för att se om mina GBS-nivåer har höjts och om jag då kan få penicillin redan nu.
  • Seven Costanza

GBS kan också orsaka missfall, för tidig födsel, plötslig spädbarnsdöd osv så det är inget att ta lätt på även om det oftast går bra. Om man får behandling är det låg risk att bebisen smittas (1 på 2000) men utan behandling under förlossningen är risken 1 på 200 att bebisen smittas. Fortfarande låg risk på 0,5% men t ex på KUB tycker man ju att en risk för skada på 1:200 är dåliga siffror. Jag tycker det är dåligt att det inte ingår i standardtesten i Sverige eftersom man kan ha GBS utan några som helst symptom. Jag hade ingen misstanke alls att något var fel innan jag fick reda på det. Nu oroar jag mig mest för sent missfall eller för tidig födsel.

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-08 09:09:07 följande:

Jag har läst om detta, bland annat en bekant som länkade till en blogg om en ung tjej i Göteborg som fick båda sina barn för tidigt på detta, hennes första gick tyvärr bort och tvåan föddes i v 26 tror jag men överlevde frisk.

Hon sade just detta med att man inte kollat. Tycker också der är konstigt nu när det är sådan koll- hysteri på precis allt , 20 åriga kvinnor betalar för kub trotsat risken är minimal mm.

Hoppas verkligen allt är bra med dig!

Ja det är för jävligt just eftersom man kan ha det helt utan symptom. Sedan jag fick reda på det är jag glad för varje gravidvecka jag kommer igenom. Om mina nivåer är högre på måndagens urinprov ska jag diskutera penicillin redan nu - även om bakterien ofta kommer tillbaka så kanske det minskar risken i några veckor för missfall eller för tidig födsel och det är ju ändå något. Jag hade ingen aning ens om vad GBS var innan jag fick veta att jag har det.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-11-08 18:04:00 följande:

Läs gärna på infpreg.se om GBS om du vill ha mer information (om du inte redan gjort det ), där finns jättebra information. Där står också om varför man i Sverige inte väljer att göra som i USA.

Tack för tipset! Har läst där nu, både infon för allmänheten och för sjukvårdspersonal och som jag förstår det menar man att screening av gravida inte införs i Sverige pga att det inte är påvisat att screeningen i USA har minskat antalet bebisar som föds smittade jämfört med i andelen svenska fall, samt att behandling under förlossning av samtliga kvinnor som är koloniserade med GBS ökar risken för antibiotikaresistens i samhället. Korrekt uppfattat?

Säkert bra resonemang på populationsnivå men jag föredrar självklart på individnivå att jag blivit testad och därmed säkert kommer få behandling under förlossningen så att risken för att _just mitt barn_ smittas minskar. Om mitt barn skulle bli ett av de få som smittas för att ingen visste att jag var smittad struntar jag ju fullständigt i att min icke-behandling minskat risken för antibiotikaresistens i samhället. Jag ser förstås till mitt barn i första hand och hade blivit helt förstörd om jag fått reda på i efterhand att mitt foster/barn dött av en infektion jag inte ens visste att jag hade och som hade kunnat behandlats för att minska risken att barnet skadats.
  • Seven Costanza
    Blgebo skrev 2015-11-08 22:16:20 följande:

Självklart ska man behandlas under förlossning om man har gbs, och det görs i Sverige, men man tjänar inget på att behandla under graviditeten då man ändå inte får bort bakterierna (däremot behandlar man symtomgivande uvi, för en uvi är inte heller bra). Resistensutvecklingen mot just den typen av antibiotika är låg, men däremot är man rädd att om man behandlar under grav. så kommer andra bakterier att ta över. Man får oftare svampinfektion efter en antibiotikakur, och även svamp kan vara skadligt, orsaka prematurfödsel osv.

Jo men det jag vänder mig emot som jag tycker är dåligt i Sverige är ju att om inte alla rutintestas så är det ju bara de man redan vet om har GBS (t ex pga att de behandlats för UVI och att man därför tagit prover, eller att man tidigare fött ett barn med GBS) och de som föder före v 37/har tidig vattenavgång/har feber/har tidigare haft GBS som blir behandlade under förlossningen. Alla andra av de 20-30% av alla kvinnor som har GBS hade ju inte fått någon behandling.

Om inte jag hade blivit rutintestad hade ju ingen vetat att jag var smittad, eftersom jag inte har några symptom alls. Alltså hade jag ju i Sverige INTE fått någon behandling under förlossningen om inte något av ovanstående scenarion (föder före v 37/tidig vattenavgång/feber) stämt in på mig så att de misstänkt högre risk för GBS-smitta, och då hade ju mitt barn troligen smittats. Stod att 70% av barnen till obehandlade GBS-patienter smittas. Men i Sverige är ju vården i stort sett gratis för patienten och landstingen måste spara in på olika saker för att hålla budget, och då är väl GBS-screening en sådan sak nan inte bedömt vara värt kostnaden. Det är ju dock inget man skriver explicit så att patienter kan se.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)