Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-09 05:59:26 följande:

Jag kan inte minnas att jag testades för gbs vid ngn av mina förlossningar eller att barnen behandlades heller. Första föddes ju v 37, visserligen igångsättning men med andra gick ju vattnet i v 35. Är UVI enda tecknet på gbs? Får man fram om man kan ha UVI på sån där teststicka man tar hos bm eller är det ett speciellt prov man måste göra då?

Konstigt! I all svensk info jag läst står det att alla som föder före de gått 37 FULLA veckor ska få antibiotikadropp oavsett om det är känt att de har GBS eller inte. Du borde alltså ha fått dropp vid båda dina förlossningar som jag förstått, men det fick du alltså inte? GBS ger i regel inga symptom hos kvinnan, men UVI kan vara ett symptom. Har ingen aning hur man testar för UVI för jag har inte testats för det utan jag testades ju direkt för GBS för det gör alla i USA. Det kan ju vara klokt att be din BM om att testas för GBS eftersom du redan fött två barn för tidigt och vid för tidig födsel är det väldigt vanligt att det beror på GBS som jag förstått det.
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-11-09 07:16:18 följande:

Äntligen har vi påbörjat operation bebisrum! En kanske tok onödig sak egentligen men de bara tillhör liksom! Längtar tills de står färdigt och jag kan få boa ordentligt, ställa fram babyskyddet i väntan på första bilturen och liggdelen i väntan på vagnturen! Lillebror SKA sova där några gånger under dagen från några veckor. Haft så mkt problem att få dottern att somna på sitt rum så vi vill få i de som vana så vi slipper kampas om de igen om ett år :)

Hur gör ni med bebisrum? Vad har ni därinne? Vi kommer ha en smalare trollsäng hos oss i sovrummet och så en spjälsäng i hans rum, samt byrå och lite smått och gott ärvt från storasyster :)

Låter härligt att få inreda och sådär! Hur ska det se ut? När jag läste frågan tänkte jag förstås "haha vilket bebisrum?" för vi bor i en tvåa. Vi ska beställa en spjälsäng från Ikea att ha intill vår säng och that's it .

Var på Ikea idag men den sängen vi ville ha var slut så det blir hemleverans sedan. Köpte en skötbädd att ha på golvet i badrummet, två tiopack små frottéhanddukar, två filtar att vira in bebisen i och en filt som bebisen kan ligga/sitta på i vardagsrummet, underlakan och plastad frotté till spjälsängen och ett gosedjur . Har äntligen bestämt oss för barnvagn så det ska vi beställa nu snart, samt köpa bärsele. En av mammas väninnor ska göra ett babynest.

Mindre än två månader kvar till BF för mig nu (8/1). Känns overkligt!
  • Seven Costanza
    kindofnothing skrev 2015-11-09 09:33:36 följande:

Jag har som en punkt 1-2 cm in från ljumsken, från den ilar det varje steg jag tar eller lyfter benet. Är det nåt sånt du menar?

Är det någon annan som vet vad det kan va annars? Ska till bm på ons så får fråga då kanske, blir bara värre sen det kom i torsdags :(

Nej, mitt är inuti vaginan. Om din BM har något bra svar på din fråga får du gärna berätta här sedan, det låter kanske som ischias.
  • Seven Costanza

Himw: försök prata med honom och förklara att du är ju sjukskriven på den tid du inte arbetar så du har ingen möjlighet för tillfället att göra mer än hälften av dina ordinarie arbetsuppgifter. Säg att du förstår att det blir besvärligt för jobbet men du kan inte ta på dig mer än du gör för då säger kroppen ifrån direkt och det kan leda till att du behöver vara hemma mer. Föräldrautbildning och MVC har du rätt att gå på under arbetstid så jag hade förklarat att egentligen hade du inte behövt arbeta fyra timmar de dagarna men kan göra det _för att underlätta för företaget_ när du har möjlighet och under förutsättning att du mår bra.

Om det inte blir bättre efter att du pratar med honom hade jag kontaktat facket faktiskt. Du ska INTE ansvara för hur din sjukskrivning och föräldraledighet ska lösas. Det är en chefs uppgift och bland en av de saker en chef har betalt för.

• Seven Costanza
    himw skrev 2015-11-09 17:23:46 följande:

Mirakelspektakel och Seven Contanza:

Tack! Jag vet ju att han gör fel men jag får ändå dåligt samvete för att jag inte orkar och hinner mer samtidigt dom jag faktiskt blir förbannad på honom och hur han behandlar detta.

Vid händelsen idag så var en kollega från en annan avdelning med och reagerade på vad han sa och sättet han sa det på så på ett sätt känns det skönt att andra reagerar så det inte är jag som blåser upp det för att jag är hormonkänslig.

Jag velar om jag ska gå imorgon eller sjukskriva mig själv och gå till VC och be dem sjukskriva mig till nästnästa vecka då jag ska träffa läkaren på MVC, hade jag inte haft så ont i fogarna hade jag nog tagit tag i det med facket och min chefs chef men just nu har jag ingen energi alls till det utan det lockar att bara strunta i det och vara hemma. Extremt olikt mig men jag tror att det kommer ifatt en när man varit stressad en längre stund- luften går lite ur.

Men du ska inte gå hem på gravidpenning sedan utan det är tänkt att du förhoppningsvis ska kunna jobba halvtid ända fram till förlossningen, eller när ska du gå hem? För om det är snart hade jag kanske bara försökt låta det rinna av mig och stå ut för att inte skapa dålig stämning innan jag går hem, men om du ska vara där ca två månadet till så hade jag försökt ta tag i det fastän det känns jobbigt. Kram!
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-09 18:27:46 följande:

Lärare. Det är stressen på jobbet samt att jag inte har möjlighet att sitta ner innan kl 14 på dagarna. Jag har sammandragningar konstant och en del värkar som sitter i ryggslutet och stråkar fram på magen. Även blodblandade slemmiga flytningar. Känner att jag borde ta det lugnt och ligga ner men har inte möjlighet när jag jobbar tyvärr. Jag vet att jag kan sjukskriva mig själv men det är nästan lika stressande att behöva planera dagarna för en vikarie. Jag skulle vilja ha en sjukskrivning på halvtid så jag kan gå hem och vila efter några timmar.

Åh vad jag känner med dig! Är också lärare annars (på högstadiet) och känner mig lyckligt lottad som pluggar den här terminen när jag läser hur du har det. Jag kände ju inte alls av graviditeten under slutet på vårterminen men om jag skulle ha jobbat nu hade jag säkert tyckt att det var tufft. Beror ju på hur ens schema ser ut också - det schemat jag hade förra läsåret var så att om man bara överlevde måndagen så var veckan ganska okej men om alla dagar vore som måndagar, vilket det var på mitt förra jobb, så hade jag nog "dött" som gravid. Hade sex 50-minuterslektioner med endast 5-10 minuter emellan och 35 minuters "lunch" som skulle räcka till att plocka undan föregående lektion, äta lunch samt förbereda nästa lektion. Man hann knappt gå på toa under dagen. De andra dagarna på nuvarande arbetsplats hade jag under förra läsåret oftast något hål för möte eller planering under dagen och då kunde jag sitta ner en stund, men på förra skolan som sagt hann jag inte sitta ner förrän kl 15.

Jag känner precis igen det där med att man drar sig för att vara sjuk för det är så jobbigt med vikarie. Jag tycker verkligen att du ska försöka bli sjukskriven på 50% för då får någon annan ANSVARA för övriga 50% eftersom det blir för en längre period. Gravidpenning brukar vi lärare inte få men sjukskrivning kan man alltid söka om man har komplikationer. Hade en kollega med extrema kräkningar och hon var sjukskriven på halvtid nästan hela sin graviditet. Hennes illamående var ju värst på morgonen så hon jobbade bara efter lunch, men det borde ju gå lika bra för dig att jobba endast förmiddagar.
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-10 17:06:44 följande:

Skönt att du förstår! Man behöver vara lärare för att förstå hur det faktiskt är.

Ja det är intensivt just att man är på språng och står/går hela dagen. Har ditt schema inga luckor alls för planering/möte under dagen så du kan sitta ner en stund? Tycker absolut att du ska försöka bli sjukskriven. Ta hand om dig!
  • Seven Costanza

Jag har vaccinerat mig, både en spruta mot influensa och en annan spruta mot stelkramp, difteri och kikhosta. Jag tillhör inte dem som är skeptiska mot vaccin så jag blev bara glad att bli erbjuden massa gratis sprutor .

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-10 17:40:22 följande:

Stelkramp har jag redan skydd emot då jag blev biten av katten härom året och var tvungen att ta sprutan. Jäkla katt. Difteri trodde jag vi hade färdigt från grundvaccinet men det kke måste fyllas på... Kikhosta hade nog varit bra att vaccineras mot men det erbjuds man nog inte som vuxen här. Nä jag vet inte varför jag tvekat om det här vaccinet faktiskt, det allmänna vaccinationsprogrammet skulle jag aldrig tveka inför, men det är väl min generella oro inför att stoppa i mig nåt som kan påverka barnet - eller snarare oro för komplikationer som jag, hur ologiskt det än skulle vara, skulle kunna härleda till något som JAG aktivt valt att utsätta mig/bebis för. Missfallen har fuckat upp min hjärna. Men här lät jag förnuftet styra och just nu känns det bra.

De frågade mig bara ifall jag tagit någon av de vaccinerna inom de senaste tio åren och det hade jag inte så då borde jag vaccineras sa de. Det kan ju vara olika rutiner i olika länder.
  • Seven Costanza

Haha, kände inte igen mig i alla exemplen men de var väldigt roliga, tack för tipset!

Här i USA mäter man inte ens SF-mått så jag vet inte hur jag ligger till (i v 26 var det bra på UL i alla fall) men det kanske är så att alla här får tillväxtultraljud. Ska fråga vid nästa besök som är på onsdag, då är jag i v 32+4.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)