Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-11-12 23:24:48 följande:

Mitt inlägg var inte alls menat mot något som du skrivit, utan en fortsättning på det Amalie79 tidigare skrivit.

Jag tycker dina tankar ang plats på förskola var bra, det är en otrolig skillnad att ha rätt och att få rätt. 

Åh va bra, jag blev lite nervös där, för jag menade bara väl. Förstår ju att det är lättare om man är öppen för flera olika förskolor men skrev utifrån mina erfarenheter från vänners barn. Min man och jag skulle gärna vilja få plats på en specifik flerspråkig förskola/skola eftersom vårt barn ju kommer ha amerikanskt medborgarskap också, så jag är själv lite orolig för detta med att det kan vara svårt att få plats, så därför jag ville upplysa om det. Jag har redan kollat upp hur man anmäler sig till förskolans kö men man kan inte anmäla sig förrän barnet är fött förstås. Om jag tänker på det när jag är nyförlöst kanske jag blir en av de där galningarna man hör talas om som sätter sina barn i kö till olika grejer redan innan de kommit hem från BB, haha .
  • Seven Costanza

Qatteriin: var ni nöjda med ergobabyn? Vi ska köpa vagn men vi vill ha en bärsele också och har hört gott om ergobaby. Mellan vilka åldrar funkar den bra? Finns det olika varianter, i så fall vilken ska man ha till spädbarn? Var det något som var mindre bra med den? Något man ska tänka på när man använder den?

• Seven Costanza

Tack för alla inlägg om bärsele! Nu känner jag mig lite klokare. Så det bästa är att avvakta med att köpa tills man fått bebisen? Kan man vara säker på att få prova bära med bebisen i affären?

Sedan undrar jag en sak till: jag har mitt nästa BM-besök på onsdag, då är jag i v 33. Ni som är runt samma vecka, vad gjorde ni/ ska ni göra på det besöket? Jag tycker min BM är dålig på att berätta vad som ska hända på nästa besök så det ska jag be henne om nu för jag vet ju inte vad som är standard här. T ex undrar jag om tillväxtultraljud, kommer ni få det, är det något som görs på alla? Jag vet inte om jag kommer få det men klart att jag är nyfiken på om bebisen växer som han ska med tanke på att här tar man inte SF-mått. Mitt senaste UL var i v 26 och då var han normalstor.

• Seven Costanza

Nu har vi äntligen beställt barnvagn! Det blev en sådan här:

Har även beställt ett svart babyskydd som kan fästas i barnvagschassit. Vi är nöjda

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-16 07:15:21 följande:

Åh den liknar den vi ska ha! Fin!

Tack! Är er också marinblå? Vi valde mellan marinblå, svart, ljusgrå och beige och kom fram till att marinblå var tålig men ändå lite "roligare" än svart. Jag hade kunnat tänka mig en svart men min man ville inte ha det. Hade jättesvårt att bestämma oss men nu hoppas vi att den här blir fin!
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-16 07:48:13 följande:

Vi är inte riktigt överens ännu:) men lutar åt röd/ svart med röd liggdel eller typ ocean blue/ svart.

Kompromissen är ev brun :)

Nej visst är det svårt med färgvalet! Vår modell fanns i marinblå, svart, grå, beige, gul, röd, klarblå och lila. Den röda var jättefin men vi är inga färgmänniskor annars så vi kände oss inte bekväma med något färgglatt. Den marinblå var så rolig vi kunde tänka oss haha .
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 12:16:36 följande:

Vilken fin vagn och fin färg! Vad är det för märke? Får ni för er att ni vill bli mer färgglada så går den ju att pimpa upp med färgglada tillbehör. Det är så vi tänkt i vart fall när vi köpte en grå vagn.Jag tycker alla färgval du nämt kommer bli superfina!

Tack! Det är en uppababy vista. Ja precis man kan ju ha färgglada filtar etc så det blir nog bra. Jag var också inne på grå vagn men gillade inte nyansen som var till den här vagnen. Vad har ni köpt för vagn?
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 20:49:11 följande:

Vi har köpt en Britax go next

Älskar hur genomtänkt den verkar vara och att den kommer fungera både i skogen och i stan.

Superfin!
  • Seven Costanza
    FrökenBlå skrev 2015-11-16 21:53:51 följande:

Har ni packat väskan till bb än? Går snart in i v.34 och det slog mig nyss att det inte är så många veckor kvar! :S Kom att tänka på att jag får packa en liten väska till dottern oxå så man slipper stressa med det när det är dags att åka in..!

Oj, gud nej! När har du BF? Jag är i v 33 (BF 8/1) och vi har äntligen beställt vagn och babyskydd IGÅR - någon BB-väska har vi inte haft en tanke på ännu. Skötväska har vi dock köpt. Vi ska gå förlossningsutbildning en heldag nu på söndag, då hoppas jag att vissa saker klarnar. Vi har köpt lite kläder, mössor och filtar till bebisen men inte tvättat något än. Har inte köpt några amningsbehåar heller. Stod att man bör ha tofflor och morgonrock med sig till förlossningen - det är inget jag har hemma så jag vet inte om jag ska köpa det bara för förlossningen?

Vore fint om ni som vet ville skriva en lista på vad man bör ha med sig .
  • Seven Costanza
    FrökenBlå skrev 2015-11-16 23:09:08 följande:

Haha jag har BF den 6/1 så inte så långt innan dig ;) Anledningen att jag tycker att det är så nära är kanske att det snart är första advent och efter det går tiden så väldigt fort..! Är rädd att man står mitt i julstöket när vattnet går ;)

Jag har för mig att jag packade lite efter nån lista som fanns här på FL förra gången, men det jag kommer på nu är; kläder till bäbis inkl. ytterkläder, tossor osv, filt, snutte, gosedjur, bärsjal, kläder till oss föräldrar (jag är ingen som gillar morgonrock så jag kommer packa ner mjukisbyxor, amningströjor, amningsbh och stora sköna tröjor bl.a), nessesär, kamera och laddare till den, mobilladdare, någon tidning, något att äta till sambon (han har diabetes) men det packar vi allra sist, purelan, amningsnapp..säkert något jag missat men det är nog det jag kommer på just nu!

Tack så mycket för tipsen! Andra får också gärna skriva vad de tänkt packa ner!

Ja just det, julen ja... Jag kanske hade känt annorlunda om vi varit kvar i Sverige men det blir ingen stor grej av julen för oss i år. Nästa vecka ska vi prova på att fira Thanksgiving med amerikaner, sedan efter det är det traditionellt att man får börja julpynta (de kör ju inte med advent här såvitt jag vet). Vi har köpt en plastgran, julgranspynt, röda blockljus och röda servetter på Ikea och mer blir det inte vad gäller julpynt här för annars får vi bara slänga/ge bort allt när vi flyttar hem igen. Jag hoppas att min bästa kompis kommer till jul men hon vet fortfarande inte om hon får semester, så annars blir det kanske bara min man och jag som får försöka skapa julkänsla här i solen.

Här är också mörkt på kvällarna nu (blir mörkt vid halv sex) men på dagarna är det oftast soligt så jag har lite svårt att ta in att tiden går. Tycker att det är jättelång tid kvar och jag har mycket att hinna med i mina studier innan BF så jag kan inte alls tänka mig att det snart är jul och efter jul är det snart BF. Så du har väl rätt, men jag vill helst INTE tänka på något vatten som går under julen; jag hoppas snarare på att gå över tiden .
Svar på tråden BF Januari 2016 :)