mirakelspektakel skrev 2015-11-24 11:59:26 följande:
hur hemskt det än låter så är det till lite tröst, känner mig inte riktigt lika utsatt när jag vet att andra har haft/har det likadant och att pappan knöt an till barnet när det väl var ute. Jag är egentligen inte så orolig för att han om han kommer vara en bra pappa, är rätt säker på att han kommer vara lika fantastisk mot vår lilla tös som han är mot sin söner. Men känslorna och tankarna för inte alltid logiska resonemang när jag väl tappat det.
Usch, det låter jobbigt som du har det! Å ena sidan får du försöka tänka att han inte menar det personligt mot dig och den här bebisen utan att han tycker nog det är helt logiskt att känna att "det gick ju bra de två första gångerna" men å andra sidan måste han ju förstå att hans ex förlossningar har ju faktiskt INGET med dig att göra och det är alltså inget stöd för dig att han tycker att han gjort det tidigare. För dig är allt nytt, klart du ska förvänta dig att han ska vara lika delaktig som du.
Jag vet att det är vanligt att pappor inte "känner något" och inte engagerar sig förrän barnet är ute och jag förstår att det är skillnad i och med att det är kvinnan som är gravid, men jag tycker inte det är okej för det faktiskt utan de får väl göra sitt bästa för att bli delaktiga. Jag tycker åtminstone att pappan ska följa med på de besök som mamman tycker att hon vill ha honom med på. Min man har varit med på ultraljuden (vi har gjort fyra stycken) samt föräldrautbildningen och en informationsträff på sjukhuset. På vanliga klinikbesök tycker jag inte han behöver vara med men första gången vi var på den amerikanska kliniken var han med så att han skulle kunna bilda sig en uppfattning om det.
Prata med honom igen tycker jag och förklara utifrån DIG och vad DU behöver. Jag är själv så överrumplad över alla hormoner så vi har pratat mycket för jag känner mig väldigt utsatt i detta.