Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2015-11-25 22:08:01 följande:

Uh-oh, måste ta tag i det där snart! Jag har funderat på samma sak men antar att läkaren inte är så sugen på att skriva sjukintyg hux flux om man går över så isf är det väl fp som gäller... Man får ju ta ut fp ett par månader innan bf så de räknar väl med att man ska göra så.

Men om sjukskrivningen är pga graviditet borde den väl rimligen vara fram till barnet faktiskt föds och inte bara fram till BF? Jag hade ringt FK och frågat så det inte blir fel.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-11-26 06:03:04 följande:

För en förstföderska fixerar dem sig ofta tidigare än för en omföderska då bäckenet redan är uppluckrat sedan innan då är det liksom "större" plats å då kan det ta längre tid för bebis att fixera sig, för en del omföderskor fixerar dem sig aldrig helt utan kan fortsätta vara ruckbara som det kallas.

Om din bebis är fixerad nu är det inte alls ett tecken på att bebis kommer tidigt, en del bebisar fixerar sig redan runt v 30, alla bebisar är så olika. Vilken v är du nu?

Aha okej då förstår jag. Jag är i v 34.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-26 06:23:51 följande:

Ah, underbar ålder... ;) Ser inte fram emot att hamna där igen! Det är skitsvårt, det som fått mig att överleva är typ att tänka "this too shall pass", som ett mantra. Hehe.

Jobbigt att sammandragningarna inte går över! Det har mina gjort hittills men inte lika fort som annars.

Åh, jag använder också "this too shall pass". Gillar även "keep your eye on the prize". Ibland känns det ju lite töntigt med sådana här engelska fraser men det hjälper faktiskt.
  • Seven Costanza

Min bebis sparkar också mycket på nätterna har min man berättat, men jag vaknar inte heller av det. Tycker det är jätteskönt att veta att bebisen är aktiv på nätterna för på dagarna är det lite på förmiddagarna och lite på kvällen, men inga mängder. Dock verkar det bli mer och mer även på dagtid .

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-11-26 12:53:42 följande:

På mitt papper, som tydligen delas ut till gravida i Göteborg då, och av min bm till de som hon tror kan hantera det, står det 10 rörelser på 2 timmar, då ska man ligga avslappnad på sidan, gäller efter v 28.

Så står det i mina amerikanska papper också. Dock sa min BM att bebisen har ju stunder på dygnet då den är mindre aktiv/sover, så man ska inte bli orolig om det inte är exakt 10/2timmar varje timme hela dygnet, men större delen av dygnet åtminstone. Min bebis är mest aktiv på förmiddagen och mellan ca 19-23, då är det mycket mer än 10/2timmar. Sedan har min man känt honom ibland på natten också men då sover jag igenom det.

WiMe: jag hade ringt förlossningen och frågat om rörelserna, hoppas att bebisen växer till sig och mår bra så att den får stanna i magen lite till!
  • Seven Costanza
    CarolinaH skrev 2015-11-26 18:05:44 följande:

Var så glad över att bebis vänt sig. Men fy tusan vad orolig jag blev i går. Har fått fruktansvärt ont i höger revben igen. Nästan lika svårt att andas. Men samtidigt som det tryckte på ordentligt neråt och fruktansvärt ont i ryggen. Har haft rätt mycket sammandragningar sen V.16 redan. Men i går gjorde de så fruktansvärt ont. Trots tre tidigare barn, med helt olika förlossningar så minns jag inte alls hur det ska vara. Har ju dessutom fått tio år sen sist med. Men igår kväll/ natt måste nästan varit förvärvar. Hade svårt att koncentrera mig på något annat än smärtan. Att bara försöka andas var nog. Efter att lyckats ta mig ut med hunden så tig jag mig en lång varm dusch. Och vid 3 inatt kunde jag äntligen somna.

Men vaknade med världens träningsvärk i hela kroppen. Och knappt orkat röra mig från sängen-toaletten-köket och tillbaka till sängen.

Även om kroppen är helt slut så är jag varken mentalt eller fysiskt redo för den lille att komma redan nu.

Oj det låter jobbigt! Vilken vecka är du i nu då?
  • Seven Costanza
    CarolinaH skrev 2015-11-26 21:30:45 följande:

Är 33+4 idag. Så känns lite tidigt faktiskt. De tre tidigare har kommit 6dagar innan bf

Ja det är ju tidigt, men jag har hört att efter v 35 i alla fall klarar sig bebisen oftast bra. Hoppas den vill stanna inne längre, men om jag var du hade jag nog ringt förlossningen och frågat vad de tror.
  • Seven Costanza

Min bästa kompis har bokat flygbiljett nu; hon kommer hit på eftermiddagen 23/12 och åker hem på kvällen 1/1, så nu blir det inte bara min man och jag över jul och nyår, wohoo! Blir ju ändå inget nyårsfestande i det här hushållet så det går ju bra att flyga hem då. Hoppas bebisen håller sig kvar i magen över nyår åtminstone, BF 8/1 . Har träffat en av kvinnorna från föräldrakursen också (inte hon vars nr försvann men en annan) och hon är jättetrevlig och bor _på min gata_, det ni, så jag är på strålande humör! Tack igen alla som peppade mig att det kommer lösa sig.

• Seven Costanza
    CarolinaH skrev 2015-11-26 22:58:35 följande:

Ringde till förlossningen i förmiddags och pratade med dem. Eftersom det gick över med en varmdusch och lite vila så skulle jag fortsätta att ta det lugnt och sen återkomma om jag fick ont igen. Troligtvis berodde smärtan i revbenet på att jag fortfarande är väldigt ön och har som ett jättestort blåmärke.

Låter logiskt, hoppas det går åt rätt håll under helgen! Är du ledig så att du kan vila?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)