• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • Flickan och kråkan
    grind skrev 2015-07-05 09:35:31 följande:
    Människan har alltid följt massan. Det gäller dåtid, nutid och framtid.

Urhäftigt? Förnekelse när den är som bäst. All forskning visar tydligt att könsbrytande individer mår sämre såväl fysiskt som psykiskt.
    Ja, för att vi är så förbaskat rädda för att inte vara som alla andra och att bli "utanför".  Nu är det inte riktigt så enkelt heller att den som inte är som alla andra blir utanför. Miss i den mänskliga slutledningsförmågan där någonstans. De flesta som blir utanför är som alla andra. Människan är också mycket bekväm av naturen. Jobbigt att göra medvetna val, ta ställning och ifrågasätta.

Många gånger har vår tendens att följa massan fått rätt förödande konsekvenser. Det intressanta är ju också att vad som är norm är kulturellt betingat. Det är ingen naturlag.

Vad menar du med könsbrytande? Jag är så gammal att när jag var liten så spelade inte tjejer - av norm - fotboll. Tack vare en engagerad pappa så kunde jag göra det jag älskade ändå. Många av mina gamla vänner är f.d. landslagsspelare (jag tillhörde de mer medelmåttiga som stannade i ettan)....och idag spelar nästan alla tjejer fotboll. Ligger väl på andra eller är det tredje plats vad gäller flickors idrottsutövande. Det känns bra att ha bidragit till det. Och inte blev jag någon samhällets paria för den skull.

Det fanns könsbrytande kvinnor som var djärva nog att ta på sig byxor för inte så jättelänge sedan. Det fanns kvinnor som valde att inte följa massan och hävdade sin rätt att delta i det politiska rummet etc. Förfärligt att det finns människor som stå upp för sig själva och goda värderingar.
  • Drottningen70
    grind skrev 2015-07-05 07:52:21 följande:

Han är och kommer att vara begränsad på alla möjliga sätt. En sak är dock säker. Han kommer att bli mindre begränsad om han väljer att följa samhällets grundläggande vett och etikettsregler. En regel är att pojkar och män klär sig just som pojkar respektive män. Därav är ditt synsätt mycket naivt och det kommer att försämrar din sons framtidsutsikter.

Nån strikt könsuppdelning baserar på färger har knappt existerar de senaste 20 åren, hur i hela friden kan du ha missat det?

Om alla skulle resonerat som dig skulle kvinnor fortfarande trippa omkring i valbenskorsetter, homosexuella skulle spärras in etc etc. Utvecklingen går framåt vara sig du vill eller ej, några tar alltid täten och är först, andra, som dig, spjärnar emot in i det sista eller fast slaget sedan länge är förlorat (som med färgerna)

• Alexi

Vad mycket svar och diskussion, roligt! Jag köper nästan bara kläder med glada färger (rött, orange, gul, turkost förutom blått och grönt) till min fyraårige son men tyvärr börjar han redan ha krav på att kläderna ska vara "coola" vilket för honom ofta betyder spindelmannen, blixten osv på, eller även den älskade Barcelonatröjan. Det är också svårt att hitta killkläder med mycket färger.

Rosa har han haft lite grann men det är sällan det säljs rosa kläder som inte samtidigt är utpräglat tjejiga med rosetter och volanger men en helrosa skjorta hittade jag på kappahl förra året, den gjorde mig glad. jag är tyvärr inte normbrytande nog för att köpa volangerna och rosetterna.

Letade efter en glittrig tröja till honom i vintras, alla tjejkläder har ju glitter men det är hemskt svårt att hitta på killavdelningen.

• Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 07:58:35 följande:

...och om du nu tror att samhället blir snällare mot honom med åldern. Det kommer bli precis tvärt om då acceptansen för udda beteende bland ungdomar och vuxna är betydligt lägre än bland småbarn.

Jag tror att du kanske har erfarenhet från en mycket liten ort/by? I större städer är acceptansen för olikheter nämligen ganska stor, om än inte så stor som man skulle önska.
  • HundvaktÖrebro
    Alexi skrev 2015-07-05 11:04:36 följande:

men en helrosa skjorta hittade jag på kappahl förra året, den gjorde mig glad.

Och din son? Blev han lika glad?
  • grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 11:14:32 följande:

Jag tror att du kanske har erfarenhet från en mycket liten ort/by? I större städer är acceptansen för olikheter nämligen ganska stor, om än inte så stor som man skulle önska.

Jag har bott i en storstad i hela mitt liv. Sedan förstår du inte att kläder är en obetydlig del av detta utan det handlar om att följa funktionella normer.

Varför inte röka? Coolt att vara Tjalle tvärvig.

Eller varför inte tatuera hela kroppen? Det vet jag ingen som har gjort men känner för det.

Låt oss leva på korv och cola. Det gillar jag.

Skaffa barn som tonåring? Varför inte testa?

Många lever destruktiva liv med patetiska ursäkter.
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 15:28:35 följande:
    Jag har bott i en storstad i hela mitt liv. Sedan förstår du inte att kläder är en obetydlig del av detta utan det handlar om att följa funktionella normer.

Varför inte röka? Coolt att vara Tjalle tvärvig.

Eller varför inte tatuera hela kroppen? Det vet jag ingen som har gjort men känner för det.

Låt oss leva på korv och cola. Det gillar jag.

Skaffa barn som tonåring? Varför inte testa?

Många lever destruktiva liv med patetiska ursäkter.
    Du behöver inte sätta dig på så höga hästar. Självfallet förstår jag att kläder är en liten del i det stora sammanhanget vad gäller normer. Men tråden handlar om kläder. Du såg det, eller?
    Att som kille sätta på sig en rosa tröja är inte att bryta mot några normer.

Sen kan det vara väldigt destruktivt att följa strömmen också. Är man det minsta lilla kunnig i historia så borde man inse det.
    Att leva i ett samhälle där alla gjorde som alla andra skulle vara som att leva i en riktig mardröm. Där pratar vi destruktivt beteende om något.
  • 120512

Pojkfärger baby bå men i barnålder rosa nej.

resten är ok till pojk. Och tvärtom till tjej.

• grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 15:36:46 följande:

Du behöver inte sätta dig på så höga hästar. Självfallet förstår jag att kläder är en liten del i det stora sammanhanget vad gäller normer. Men tråden handlar om kläder. Du såg det, eller?

Sen kan det vara väldigt destruktivt att följa strömmen också. Är man det minsta lilla kunnig i historia så borde man inse det.

Att leva i ett samhälle där alla gjorde som alla andra skulle vara som att leva i en riktig mardröm. Där pratar vi destruktivt beteende om något.

• grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 15:36:46 följande:

Nu är det ju du som propagerar för den svenska regimens åsikter. Du tycks inte se det men det är jag som går mot strömmen här. Dina åsikter i denna fråga är en spegel av det som pläderas av svensk media och politiker.

Därav blir ditt uttalande om historien en smula fånigt. De med en personlighet likt dina gelikar, som gör medias åsikter till sina egna är ju de som stött regimer i vått och torrt genom historien. Hitlers starkaste väljargrupp var t.e.x. unga kvinnor.
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?