• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • BlåSocker

Jag skulle inte klä min son i rosa, den dag han själv gör det valet. Då får han självklart bära rosa, lila eller vad han vill. Men då ska det vara hans val och inte mitt.

• BlåSocker

Jag skulle inte klä min son i rosa, den dag han själv gör det valet. Då får han självklart bära rosa, lila eller vad han vill. Men då ska det vara hans val och inte mitt.

• Tom Araya
    FrauCasio skrev 2015-07-06 08:23:02 följande:
    Har du flicka, pojke elker båda?
    Har inga egna barn.
  • Ciconiidae

Färger är en del av barnets utveckling så självklart ska man erbjuda dem allihop. Att bara använda ett eller ett fåtal färger är att begränsa sitt barn, på flertal sätt. Den här extrema färghysterin som företagen skapat är helt galet och det är bara vi som föräldrar som kan bromsa det genom efterfrågan. Anledningen till att vi skiljer färger åt är för att företagen tjänar pengar på det.

• tobbe01
    Alexi skrev 2015-07-04 20:32:31 följande:

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

Finns väl inte längre uppdelat i flick- och pojkfärger MEN däremot så är det väl inte så vanligt att pojkmammor t ex vill köpa rosa klänningar med My little Pony? (jo jag vet att vissa tycker att pojkar kan ha det och blablabla men nu menar jag hur det vanligtvis ser ut. Rosa kan killar och män ha idag och enda gången jag tänker att det blir ev uppdelat är när man fått en bebis och släkt/vänner kommer med presenter? 
  • Mormorsrutan3

Pastellfärger överhuvudtaget tycker jag är flickfärger. Alltså ljuslila, turkos och liknande.

Pojkfärger är i första hand blått, grått och svart, men även starka eller dova (men inte ljuva) nyanser av rött, orange, gult, grönt o.s.v.. Vitt är också OK på antingen tröjan/skjortan ELLER byxorna.

• dessan59

jag klädde min son mycket i rött när han var liten. nu finns det rosa-aktiga färger som även passar till killar. men eftersom han var blond och blå ögon klädde jag jag honom i blått, rött randigt

• Mithi

Det är superlätt att se vad som är en pojkfärg.
    Det är ju bara att titta vilket kön färgen har. 

Här är en pojkfärg: 

Här är en tjejfärg:

Och här är en färg:

• Vinterstjärna1984

Alla färger förutom Rosa. Tycker min syster i alla fall. För det är den enda färgen hon har förbjudit mig att ha i kläder jag köper till min systerson.
    Själv älskar jag alla glada färger och kommer klä min son i rosa också, dock utan spets och blommor samt mammas lilla fjärilsflicka texter som ofta tillhör dem. Någon som vet vart man hittar rosa kläder även killar kan ha på sig?

Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?