• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • Natulcien

Jag var inne i en second hand-butik idag. Där var det strikt uppdelat bland barnkläderna: Pojkar och Flickor. Jag undrade då, när jag gick där, hur de egentligen gör och hur de tänker när de får in ett par gröna byxor eller en röd t-shirt? Hur tänker de när de väljer var de ska hänga plagget? Mycket underligt. Varför inte bara ha 'Barnkläder' med en uppdelning i storlekar?

• Tuss 1

Min 3,5 år gamla son älskar rosa. Han vill mest ha rosa tröjor eller tröjor med traktor på. Tycker det är vrål töntigt att könsmärka färger. Man har vad man gillar.

• Penida

Mormorsrutan3 skrev 2015-07-06 15:54:13 följande:

Pastellfärger överhuvudtaget tycker jag är flickfärger. Alltså ljuslila, turkos och liknande.

Pojkfärger är i första hand blått, grått och svart, men även starka eller dova (men inte ljuva) nyanser av rött, orange, gult, grönt o.s.v.. Vitt är också OK på antingen tröjan/skjortan ELLER byxorna.

Vad tråkigt det måste vara att känna sig så begränsad.

Avskyr CIO-metoder
  • tulip79

Min son på 3,5 år har ärvt två fina, oförstörda cykelhjälmar från ett syskonpar. En som är turkos- o svartrutig o en cerise med blommor o hjärtan på. Oftast väljer han "den blommiga". Själv har jag aldrig köpt något blommigt plagg till honom o väldigt få till lillasyster för den delen. Men för mig är det helt ok om han vill blommig rosa hjälm, det viktigaste är att han har hjälm när han cyklar!

• Penida
    Alexi skrev 2015-07-05 11:04:36 följande:

Vad mycket svar och diskussion, roligt! Jag köper nästan bara kläder med glada färger (rött, orange, gul, turkost förutom blått och grönt) till min fyraårige son men tyvärr börjar han redan ha krav på att kläderna ska vara "coola" vilket för honom ofta betyder spindelmannen, blixten osv på, eller även den älskade Barcelonatröjan. Det är också svårt att hitta killkläder med mycket färger.

Rosa har han haft lite grann men det är sällan det säljs rosa kläder som inte samtidigt är utpräglat tjejiga med rosetter och volanger men en helrosa skjorta hittade jag på kappahl förra året, den gjorde mig glad. jag är tyvärr inte normbrytande nog för att köpa volangerna och rosetterna.

Letade efter en glittrig tröja till honom i vintras, alla tjejkläder har ju glitter men det är hemskt svårt att hitta på killavdelningen.

Jag tror eller är rätt säker på att det där är vanligt, det handlar inte bara om hur barnets föräldrar ser på barnets stil utan hur kompisar och vuxenvärlden utanför bemöter barnet. Underlättar gör det alltid, tror jag, om barnet vet att det är helt okej enligt mamma och pappa oavsett hur det önskar klä sig men ja, yttre påverkan gör jättemycket. Jag har själv tyckt att det har varit apjobbigt i perioder, jag gillar kläder och mode och ser absolut inga begränsningar och har alltid uppmuntrat mina barn att hitta sin egen stil men mina barn har varit precis som dina och någon hycklare är jag inte så var plaggen praktiska och vi ändå var ute på shoppingtur fick de välja actionhjältar eller prinsessor såklart. Det var väl ett par år sedan, idag inget sånt på deras kläder.
    Avskyr CIO-metoder
  • Mithi

Alla som påstår att man aldrig i livet får låta sina söner ha rosa kläder... Ni får inte glömma att rosa först var en färg för män eftersom färgen var stark och symboliserade det maskulina. Med andra ord kan väl färgen inte göra någon skada på pojkar idag?!

• HejPippi
    Mithi skrev 2015-07-06 23:39:01 följande:

Alla som påstår att man aldrig i livet får låta sina söner ha rosa kläder... Ni får inte glömma att rosa först var en färg för män eftersom färgen var stark och symboliserade det maskulina. Med andra ord kan väl färgen inte göra någon skada på pojkar idag?!

Folk är verkligen hjärntvättade av samhällets normer, så himla trist för barnen...
  • HerrFantasi
    Mormorsrutan3 skrev 2015-07-06 15:54:13 följande:

Pastellfärger överhuvudtaget tycker jag är flickfärger. Alltså ljuslila, turkos och liknande.

Pojkfärger är i första hand blått, grått och svart, men även starka eller dova (men inte ljuva) nyanser av rött, orange, gult, grönt o.s.v.. Vitt är också OK på antingen tröjan/skjortan ELLER byxorna.

Absolut, pastellfärger samt ljusa, varma, kraftiga, lysande färger som är iögonfallande är flickfärger. Rosa, rött, vitt, ljuslila, gult orange, ljusgrönt. Brokigt passar också bra för flickor. Rosa intar en särställning, eftersom den färgen är som skapad för flickor med långt blont hår. Inget passar bättre för blondiner än just rosa. 

Pojkfärger är mörka, dämpade, kyliga och diskreta, som blått, svart, grått, brunt, militärgrönt, jordfärger.

Arbetsmyran76 skrev 2015-07-06 21:17:00 följande:

Får inte pojkar tycka om blommor?!?

Jovisst får de göra det. De bör inte ha blommor på sina egna kläder, men är givetvis fria att gilla blommorna på de kläder som flickorna har på sig.

• Arbetsmyran76

Utveckla, varför ska pojkar inte ha blommor på sina kläder? Och jordgubbar - är det ok? Hundvalp? Hjärtan? Stjärnor? Solsystemet?

• HejPippi
    HerrFantasi skrev 2015-07-07 00:19:42 följande:

Absolut, pastellfärger samt ljusa, varma, kraftiga, lysande färger som är iögonfallande är flickfärger. Rosa, rött, vitt, ljuslila, gult orange, ljusgrönt. Brokigt passar också bra för flickor. Rosa intar en särställning, eftersom den färgen är som skapad för flickor med långt blont hår. Inget passar bättre för blondiner än just rosa. Pojkfärger är mörka, dämpade, kyliga och diskreta, som blått, svart, grått, brunt, militärgrönt, jordfärger.

Jovisst får de göra det. De bör inte ha blommor på sina egna kläder, men är givetvis fria att gilla blommorna på de kläder som flickorna har på sig.

Varför bör de inte ha blommor på sina kläder?
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?