Ciconiidae skrev 2015-08-17 19:11:50 följande:
Varför är det så viktigt att dela in dem? Varför ska vi acceptera denna uppdelning? Varför ska vi förvirra våra barn genom att de inte ska få tycka om/bära osv vissa färger? Ni förstärker endast ordens innebörd genom att acceptera dem, använda dem och t o m sitta och sålla bland färgerna så att osäkra människor med säkerhet inte ska råka köpa fel färg till sitt barn. Folk är så lurade av handeln att de inte kan ens se hur löjligt detta har blivit. Familjer kasserar en hel garderob för det var fel kön som föddes, jag lovar att bebisen kan inte bry sig mindre om färgen på suffletten, det kommer heller inte påverka dennes hälsa eller utveckling.
Inte heller påverkar det spädbarnets hälsa och utveckling om det kläs traditionellt efter sitt kön.
Män och kvinnor är olika, fungerar olika (naturligtvis finns det individuella variationer, men nu pratar vi generellt) och det är verkligen inget fel med det. Det är bättre att lära barnen att alla egenskaper (och kön) är lika mycket värda, istället för att skicka signalen att det är fult med vissa och fint med andra beroende på vilket kön man tillhör. Dessutom värderas/belönas traditionellt manliga egenskaper högre inom många områden, och det är där vi behöver jobba på det. Inte att utplåna kön överhuvudtaget. Så länge barnet inte tvingas in i kläder det inte vill ha borde väl de kunna kläs i vad som helst oavsett kön.
När min dotter var si så där 3 år och uppåt, totalvägrade hon allt jag lade fram som inte var rosa, ryschigt och Hello Kitty. Och jag lade fram en hel del annat med tanke på att hon har två äldre bröder som hon fick ärva av. Skulle jag ha tvingat på henne kläder hon avskydde, bara för sakens skull? För det är någonting jag också observerat, att pojkar uppmuntras om de vill ha klänning och prinsesskrona, men flickor uppmuntras inte om de vill ha det eftersom det förstärker "normen". Och tvärt om.
Även så kallade genusmedvetna föräldrar är, som du uttrycker det, lurade av handeln och tror att de neutrala kläder de använder är just neutrala. I stället förstärker de bara manlighetsnormen, eftersom många så kallade neutrala barnkläder är mer åt det traditionellt pojkiga hållet i färger och stil. Om man nu ska se det ur den vinkeln.