• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • Penguinlover

Intressant diskussion. Personligen ser jag mig själv som feminist och för jämställdhet. Jag väntar nu mitt första barn och vet att det kommer att bli en pojke. Jag har inte köpt så mycket kläder än, men en del av det jag köpt skulle jag definitivt klassa som traditionellt pojkiga och de plaggen hade jag nog inte köpt om jag vetat att det skulle bli en flicka. Däremot har jag absolut inga problem med att andra klär sina pojkar i precis vad de vill. Som bebis får min son det jag och min man tycker är fint. När han blir äldre så kommer jag att fråga vad han gillar och lyssna av vilka hans favoritfärger är. Om min son då efterfrågar rosa plagg, spets och klänningar så kommer han att få det.

• Ciconiidae

Min son ligger nu och sover i en rosa body, och än har inte snoppen trillat av trots att han haft denna på sig flera ggr tidigare.

• Ciconiidae
    Johan70 skrev 2015-08-15 15:48:35 följande:

Orange tycker jag är en pojkfärg, möjligen militärgrönt också. Rosa är för flickor och möjligen guld också.

Vad händer med de pojkar som har rosa då? David Beckham har burit rosa flera ggr, vad kommer hända med honom. Hans fru Victoria har burit orange flera ggr också. Hon som är så modeintresserad borde väl hålla koll så att hon och hennes man inte tar på sig fel färger?
  • Sous

Det här blir en lite lustig diskussion eftersom det egentligen kanske inte handlar om folks egna uppfattning om "pojk-" och "flick-" färger, utan om det faktum att kläder till barn (ju större desto värre) på ett väldigt tydligt sätt könas av tillverkare och handel.

En ljuslila tröja med puffärm och fjärilar är ett flickplagg, och en mörkgrön tröja med texten "Cool dude" eller ngt dylikt är ett pojkplagg, det är vad de är tillverkade som. Barn av motsatt kön kan absolut ha dem på sig, men det är inte tillverkarens tanke. Att hävda att distinktionen sitter i den enskilda personens huvud blir ju jättekonstigt. Det gör den inte.

Jag är väldigt genusmedveten, och försöker undvika könade kläder öht, men det är inte så att folk är könsrollsfixerade idioter bara för att de pratar om "pojk- och flickfärger" de menar helt enkelt de kläder som handel och tillverkare tydligt gör klart är för ena eller andra könet. Att kläder till barn *är* könade tycker jag är enormt problematiskt, men det hindrar ju inte att jag ser att de är det.

• Palestrina
    Sous skrev 2015-08-16 12:56:19 följande:

Det här blir en lite lustig diskussion eftersom det egentligen kanske inte handlar om folks egna uppfattning om "pojk-" och "flick-" färger, utan om det faktum att kläder till barn (ju större desto värre) på ett väldigt tydligt sätt könas av tillverkare och handel.

En ljuslila tröja med puffärm och fjärilar är ett flickplagg, och en mörkgrön tröja med texten "Cool dude" eller ngt dylikt är ett pojkplagg, det är vad de är tillverkade som. Barn av motsatt kön kan absolut ha dem på sig, men det är inte tillverkarens tanke. Att hävda att distinktionen sitter i den enskilda personens huvud blir ju jättekonstigt. Det gör den inte.

Jag är väldigt genusmedveten, och försöker undvika könade kläder öht, men det är inte så att folk är könsrollsfixerade idioter bara för att de pratar om "pojk- och flickfärger" de menar helt enkelt de kläder som handel och tillverkare tydligt gör klart är för ena eller andra könet. Att kläder till barn *är* könade tycker jag är enormt problematiskt, men det hindrar ju inte att jag ser att de är det.

Precis så.
  • Palestrina
    Ciconiidae skrev 2015-08-16 12:04:44 följande:
    Vad händer med de pojkar som har rosa då? David Beckham har burit rosa flera ggr, vad kommer hända med honom. Hans fru Victoria har burit orange flera ggr också. Hon som är så modeintresserad borde väl hålla koll så att hon och hennes man inte tar på sig fel färger?
    Om det händer något med pojkar som bär rosa beror väldigt mycket på vilka pojkar det handlar om, vilken social status de har och om rosa är laddat med femininitet i det kulturella sammanhang de befinner sig i.

David Beckham är en världsberömd fotbollsstjärna med en snygg kändisfru, med honom händer det givetvis ingenting för att han bär rosa även om färgen anses feminin. Han skulle antagligen komma undan med klänning också.
  • Ciconiidae

Så vissa är priviligerade med alla färger, det är inte bara en könsfråga utan även en klassfråga. Kanske min son klättrar upp bland klasserna då eftersom jag erbjuder honom alla färger. Han får silverskeden i munnen då att säga.

Palestrina skrev 2015-08-16 15:33:27 följande:

Om det händer något med pojkar som bär rosa beror väldigt mycket på vilka pojkar det handlar om, vilken social status de har och om rosa är laddat med femininitet i det kulturella sammanhang de befinner sig i.

David Beckham är en världsberömd fotbollsstjärna med en snygg kändisfru, med honom händer det givetvis ingenting för att han bär rosa även om färgen anses feminin. Han skulle antagligen komma undan med klänning också.

• Sockervaddspinnen

Min son använder kläder i alla färger, utom svart.

• Palestrina
    Ciconiidae skrev 2015-08-16 16:02:57 följande:

Så vissa är priviligerade med alla färger, det är inte bara en könsfråga utan även en klassfråga. Kanske min son klättrar upp bland klasserna då eftersom jag erbjuder honom alla färger. Han får silverskeden i munnen då att säga.

Jag önskar verkligen att det vore så enkelt.
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?