• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 21:33:48 följande:
    Du har normativa åsikter i den här tråden. Och nu erkänner du alltså att det även gäller generellt. Intressant.
    Nej, nu blir det så fånigt att jag nästan kissar ner mig. Varför har du sånt behov av att hitta på saker om andra människor? Och du påstår dig gå emot strömmen. Du är ju extremnoramtiv. Det bevisar och erkänner du gång på gång och starka indicium finns. Jojomen.

• grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 23:04:09 följande:
    Nej, nu blir det så fånigt att jag nästan kissar ner mig. Varför har du sånt behov av att hitta på saker om andra människor? Och du påstår dig gå emot strömmen. Du är ju extremnoramtiv. Det bevisar och erkänner du gång på gång och starka indicium finns. Jojomen.
    Du får gärna nämna detta indicium för det finns ingen logik i det du skriver. Att ha åsikten att alla färger är för alla är normativt i Sverige. Du tycks inte förstå detta.
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 23:38:23 följande:
    Du får gärna nämna detta indicium för det finns ingen logik i det du skriver. Att ha åsikten att alla färger är för alla är normativt i Sverige. Du tycks inte förstå detta.
    Nej, nu får du ha dina härskartekniker och höga hästar för dig själv. Lycka till.
  • grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 23:51:45 följande:
    Nej, nu får du ha dina härskartekniker och höga hästar för dig själv. Lycka till.
    Det är rimligt att du belägger dina påståenden. Men för att svara dig så stämmer det att jag är normativ i mitt beteende. Det är i det närmaste en förutsättning för att lyckas i samhället.

Däremot är jag allt annat än normativ vad gäller mina åsikter. Jag delger dock inte andra dessa såvida det inte är nära vänner eller på internet. Folk är som sagt normativa och det gäller för de flesta även åsikter.
  • Tom Araya
    Alexi skrev 2015-07-04 20:32:31 följande:

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

Jag delar inte in färger i pojk- och flickfärger direkt (även om jag tycker rosa ändå är en typisk flickfärg), går mer på vad jag tycker är snyggt och praktiskt, vilket då gärna blir stilar och färger som allmänt nog ses mer pojkaktiga eller manliga.
    Rosa gillar jag inte alls, inte ens på flickor och brunt är rätt fult med. Vissa färgkombinationer som brunt/gult/grönt eller brunt/orange är gräsliga.
    Jag gillar mer grönt, militärgrönt, svart, grå, khaki, beige, terrakotta och sådana färger.
  • HejPippi
    apburen skrev 2015-07-04 23:30:03 följande:

En def?

Vilka tider?

När hade killar rosa?

Ända, menar du enda?

Det är fler skillnader och det vet du Arbetsmyran.

Rosa, som kan ses som en mildare form av rött, ansågs lämpligt till pojkar för att rött är en kraftfull färg som är stark och livfull. Därför klädde man ofta pojkar i rosa och flickor i ljusblått som ansågs mer oskuldsfullt.
  • Arbetsmyran76

På 70 talet hade alla barn unisex i orange grönt gult - bara marknaden som försöker lura folk till att tro att barnen inte kan ärva av varandra om de är olika kön - ökad konsumtion = vinst för affärerna - sorgligt att så många går på detta

• FrauCasio
    Tom Araya skrev 2015-07-06 03:29:43 följande:

Jag delar inte in färger i pojk- och flickfärger direkt (även om jag tycker rosa ändå är en typisk flickfärg), går mer på vad jag tycker är snyggt och praktiskt, vilket då gärna blir stilar och färger som allmänt nog ses mer pojkaktiga eller manliga.

Rosa gillar jag inte alls, inte ens på flickor och brunt är rätt fult med. Vissa färgkombinationer som brunt/gult/grönt eller brunt/orange är gräsliga.

Jag gillar mer grönt, militärgrönt, svart, grå, khaki, beige, terrakotta och sådana färger.

Har du flicka, pojke elker båda?
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?