• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • Drottningen70

Blått är väl en klassisk pojkfärg, men knappast förbehåller pojkar. Finns massa tjejkläder, kjolar klänningar etc. Och rosa är inte heller förbehållet flickor längre. Lilleman har en assnygg rosa pike exempelvis.

Att hålla strikt på färgkoder görs väl i dagens läge endast i nån inavlad byhåla där man fortfarande kopplar upp sig på modem efter att man satt på sin kusin.

• tulip79

Färger är känslösa, men jag handlar inget ljusrosa till min son. Han har däremot önskat cerisa shorts så det har jag sytt till honom. De är knälånga o har stora fickor o ser ganska grabbiga ut. Nu vill han ha lila långbyxor, ska se om jag hittar det. Tänkte mig mörkare lila, det tycker jag är unisex, precis som cerise. Annars köper jag mycket rött till honom då han ärvt mycket i blått o mkt mörka färger.

• Mascaraklumpar

Hade jag uttryckt mig så hade jag menat att jag inte vill ha kläder med glitter, volanger, enhörningar, spets och annat gulligull. Däremot hade jag inte menat att kläderna inte får ha vissa specifika färger. Min son har en hel del kläder i pastellfärger inklusive rosa, men de är ändå typiska pojkplagg (enligt mig, sonen och affärerna som sålde dem) pga motiv, modell osv.

• HerrFantasi

Pojkfärger är blått, grönt (mörkgrönt, militärgrönt), brunt, svart, grått, jordfärger. Färger som är lite dämpade, diskreta, mörka eller kyliga. Ev. dekorationer kan vara järnnitar, dödskallar, monster, fordon och symboler för styrka, fart, tyngd, fara, risk, konflikt, tävlan.

Flickfärger är rosa, rött, vitt, orange, gult. Glada, ljusa pastellfärger som lyser och syns bra. Samt glitter. Gärna sött dekorerat med blommor, girlander, spetsar, rosetter, prickar, hjärtan, djurungar etc. Näpet, gulligt, lätt, fluffigt, idylliskt, oskuldsfullt och romantiskt ska intrycket vara.

• Natulcien

I de stora klädkedjornas värld har ju färger kön. I verkligheten har de såklart inte det.
    Klädkedjorna försvarar sig med att "det är ju det folk vill ha". Och "folk" har inget val eftersom det är det enda som finns. Svårlöst problem, tydligen...

Personligen köper jag de färger som sonen vill ha.

• Arbetsmyran76

Det är en def som varierar genom tiderna, förr hade killar rosa inte tjejer t ex, bara kommersionellt tjafs - ända som skiljer pojkar å flickor åt innan puberteten är kissorganet

• Penida

I min värld finns inget som heter pojkfärger men får väl hålla med här..

Flickan och kråkan skrev 2015-07-04 20:40:57 följande:

Om man tänker på utbudet på de stora klädkedjorna.

Pojkar: Blå, grön, brun, svart, grå (gärna i mörka nyanser). Randigt, rutigt. Fordon, dinosaurier, sport, båt-tema.båt-tema, actionhjältar.

Flickor: Rosa, röd, lila, orange, gul (gärna ljusa nyanser). Blommigt, prickigt. Glitter, djur (gärna söta katter), blommor.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Har förövrigt en hel del pojkar och män i min närhet som bär rosa tröjor eller skjortor. Själv är jag kvinna och klär bäst i blått, går man ifrån alla föreställningar om vad en liten tjej eller pojke kan bära finns inga begränsningar. Det är bara tyckande och fördomar, allt skapat av vuxna människor.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?