• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 17:08:21 följande:
    Nu är det ju du som propagerar för den svenska regimens åsikter. Du tycks inte se det men det är jag som går mot strömmen här. Dina åsikter i denna fråga är en spegel av det som pläderas av svensk media och politiker.

Därav blir ditt uttalande om historien en smula fånigt. De med en personlighet likt dina gelikar, som gör medias åsikter till sina egna är ju de som stött regimer i vått och torrt genom historien. Hitlers starkaste väljargrupp var t.e.x. unga kvinnor.

Nu är ju inte jag någon "ung kvinna", och min personlighet är ingenting du vet ett jota om, så hela ditt inlägg blir väldigt fånigt. Har du kört copy-paste ur någon pamflett du just har läst?
  • fluu

Enligt mig finns det inga, men jag antar att de menar "allt utom rosa och lila".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi
    HundvaktÖrebro skrev 2015-07-05 15:27:32 följande:

Och din son? Blev han lika glad?

Absolut, han hade den flera gånger. Men det var ett år sedan, i år har han blivit mer medveten om vad han har på sig så jag vet inte om hade tyckt annorlunda. Men han har haft flera andra rosa tröjor senaste månaderna, en hellila solskyddströja hade han igår.
  • grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 17:36:46 följande:

Nu är ju inte jag någon "ung kvinna", och min personlighet är ingenting du vet ett jota om?

Nja, jag vet att du i denna fråga står för en åsikt som ur ett internationellt och historiskt perspektiv är extremt ovanligt samtidigt som den är norm i Sverige idag. Det är ett starkt indicium på att du följer strömmen åsiktsmäsdigt. Inget direkt fel med det då du i så fall utgör en majoritet av befolkningen.
  • giftgrodan
    grind skrev 2015-07-05 19:01:21 följande:
    Nja, jag vet att du i denna fråga står för en åsikt som ur ett internationellt och historiskt perspektiv är extremt ovanligt samtidigt som den är norm i Sverige idag. Det är ett starkt indicium på att du följer strömmen åsiktsmäsdigt. Inget direkt fel med det då du i så fall utgör en majoritet av befolkningen.
    Om du nu går mot strömmen och det är bra att gå med strömmen borde det således vara bra för pojkar att ha rosa. Eller hur menar du?
  • ÖrebroHär

Jag tycker att pojkar kan ha alla färger, det är snarare plagg och modeller på plagg jag tycker är specifikt för vissa kön - så som klänning, fluffiga ärmar, bh.

• Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 19:01:21 följande:
    Jaså. Så du anser att Sverige är en extrem normbrytare gentemot resten av världen? Och dina "indicier" fungerar dåligt, tyvärr.
    Kom med lite fakta istället för eget tyckande.
  • grind
    giftgrodan skrev 2015-07-05 19:02:29 följande:

Om du nu går mot strömmen och det är bra att gå med strömmen borde det således vara bra för pojkar att ha rosa. Eller hur menar du?

Det är varken bra eller dåligt att följa strömmen. Det beror på vad det rör, Problemet i samhället är att majoriteten följer strömmen oavsett sakinnehåll.
  • grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 19:06:57 följande:

Jaså. Så du anser att Sverige är en extrem normbrytare gentemot resten av världen? Och dina "indicier" fungerar dåligt, tyvärr.

Kom med lite fakta istället för eget tyckande.

Du kan inte veta vad indicium betyder. Det vore dock intressant att höra vilka normbrytande åsikter du står för.
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?