• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • grind

Ja, Sverige är ett extremt land åsiktsmässigt. T.o.m. I Europa och norden är vi extrema.

• GrönaDruvan
    apburen skrev 2015-07-04 20:42:06 följande:

Är helt övertygad om att du gissat rätt.
     Jag skulle aldrig klä mina söner i rosa eller andra tjejfärger.
    De som gör det gör så enbart för att protestera och revoltera.

Låt pojkar vara pojkar!
    (Och flickor vara flickor också så klart.)

Fast svaret hade du ju redan ts.

Haha...roligaste jag läst.
    Herregud...
    Jag har två söner...en som älskar rosa, lila, prinsessor och allt "tjejigt". Nu har han mest "kill kläder" ändå, men enstaka plagg i rosa och så har han. Det är även köpt på "kill avdelningen"...
    Han är 6 år och han har gillat detta sen han var 2 år! Tror snarare att jag gör honom en tjänst att han får vara som han vill!!
    Lillebror älskar "pojk kläder", monster osv...så då får han klä sig så.
  • MissPin

Tycker det är märkligt att många verkar tycka att det är okej att flickor har alla färger, men pojkar får inte ha rosa, lila.

Min son har alla färger, det är liksom bara färger.

• Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 19:14:57 följande:
    Du kan inte veta vad indicium betyder. Det vore dock intressant att höra vilka normbrytande åsikter du står för.
    Så bara för att du har dåliga indicier så vet inte jag vad ordet betyder!?
    Du är underhållande, i alla fall. Det kan man inte ta ifrån dig.

Och mina normbrytande åsikter verkar ju du ha bättre koll på än jag själv, så varför skulle jag rapa upp dem?

• grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 19:30:20 följande:

Så bara för att du har dåliga indicier så vet inte jag vad ordet betyder!?

Med det uttalandet bekräftar du att du inte vet vad ett indicium är.
  • Mellanmjölkens land

Tittar man på några kompisar som klär sin son väldigt könssteriotypt så handlar det om blått, grönt (gärna i en lite mörkare nyans, inte typ neongrönt), grått, svart eller vitt om det kombineras med någon av färgerna jag nämnt tidigare.

• Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 19:34:52 följande:
    Med det uttalandet bekräftar du att du inte vet vad ett indicium är.
    Men lägg ner.
  • grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 20:00:42 följande:

Men lägg ner.

Finns inget att lägga ner. Du får gärna redogöra för en åsikt som vittnar om dina normbrytande åsikter som du påstår dig stå för.
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 20:05:00 följande:
    Finns inget att lägga ner. Du får gärna redogöra för en åsikt som vittnar om dina normbrytande åsikter som du påstår dig stå för.
    Jo, det finns mycket att lägga ner.

Dessutom påstår jag inte att jag har normbrytande åsikter. Det är du som påstår motsatsen, helt utan belägg.
    Jag skrev bara att det inte är normbrytande att ha rosa om man är kille.

Det är ju du som påstår dig gå emot strömmen här...
  • grind
    Natulcien skrev 2015-07-05 20:12:14 följande:

Jo, det finns mycket att lägga ner.

Dessutom påstår jag inte att jag har normbrytande åsikter. Det är du som påstår motsatsen, helt utan belägg.

Jag skrev bara att det inte är normbrytande att ha rosa om man är kille.

Det är ju du som påstår dig gå emot strömmen här...

Du har normativa åsikter i den här tråden. Och nu erkänner du alltså att det även gäller generellt. Intressant.
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?