• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • Arbetsmyran76

Kan köpa att breda höfter o bröst är feminint, skäggväxt maskulint men blommor??? Är trädgårdsmästare feminina då pga att de planterar blommor ?

• Ciconiidae
    grind skrev 2015-07-08 15:29:41 följande:

Hur kan man inte förstå det? Lever du inlåst i en källare?

För att män och kvinnor bedöms olika i samhället. Det ställs olika krav och de har olika skyldigheter.

Din fråga blir som att undra varför en konståkare inte ska ha samma träning som en boxare.

Att de bedöms olika och att det ställs olika krav är jag helt med på, detta är dock inte eftersträvbart utan vi vill självklart att samhället ska utvecklas framåt i positiv riktning. Där måste vi alla ta ett ansvar.

På vilket sätt har kvinnor och män olika skyldigheter?
  • grind
    Ciconiidae skrev 2015-07-08 22:15:00 följande:
    Att de bedöms olika och att det ställs olika krav är jag helt med på, detta är dock inte eftersträvbart utan vi vill självklart att samhället ska utvecklas framåt i positiv riktning. Där måste vi alla ta ett ansvar.

På vilket sätt har kvinnor och män olika skyldigheter?
    Jag menar att oavsett situation så kommer omgivningen ha olika krav och förväntningar på hur du ska bete dig och att detta beror på kön.

Ansvar att ha en stat som har lika rättigheter oavsett kön. Sedan tycker jag man ska acceptera att kvinnor och män är olika. Det uppstår bara fler problem om man låtsas som att män och kvinnor kan agera som motsatta könet utan att de utsätts för bestraffning. Jag kan tycka lite synd om könsneutralt uppfostrade ungdomar som invaggats i tron att det är så samhället vill ha dem. Trots att det är ett faktum att maskulina män får extremt mycket fördelar i samhället. Läser nså gott som dagligen om unga män på nätet som känner sig lurade och jag tänker definitivt inte låta mina söner hamna där.

Inte min dotter heller för den delen men hon kommer att få det enklare på så vis att det räcker för en kvinna att se ok ut och vara trevlig. Kraven på männen är högre men de har oerhört mycket gratis om de blir just maskulina män.
  • Butterscotch
    Alexi skrev 2015-07-04 20:32:31 följande:

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

Jag hade gissat att de menar blå och grön, typ. Kanske brunt och svart också. Inga blom-mönster eller liknande. Men - svårt att gissa, de hade nog fått bättre hit rate om de specificerade lite bättre vad de är ute efter.
  • Arbetsmyran76

Se bra ut och vara trevlig - är det kraven på kvinnor som är läkare, ekonomer, jurister... Kunskap mm uppskattar ju jag från dessa yrkesutövare.... Du haren konstig bild av världen Grind - som låter andra diktera hur samhället ska fungera, utan att själv påverka mot ngt bättre

• grind
    Arbetsmyran76 skrev 2015-07-08 23:57:47 följande:

Du haren konstig bild av världen Grind - som låter andra diktera hur samhället ska fungera, utan att själv påverka mot ngt bättre

Varför skulle jag lägga ner energi på det när det är helt bortkastat. Varken du jag eller någon annan kan förändra världen. Däremot kan vi förbättra livet för oss själva och vår familj genom att anpassa oss till det samhälle där vi bor. 

Jag skrattar gott åt folk som sorterar batterier när den enda effekt det kan få är att det må lindra personens dåliga samvete.
  • Ciconiidae
    grind skrev 2015-07-09 00:15:19 följande:

Varför skulle jag lägga ner energi på det när det är helt bortkastat. Varken du jag eller någon annan kan förändra världen. Däremot kan vi förbättra livet för oss själva och vår familj genom att anpassa oss till det samhälle där vi bor. 

Jag skrattar gott åt folk som sorterar batterier när den enda effekt det kan få är att det må lindra personens dåliga samvete.

Tur att inte alla har samma passiva inställning som dig. Då vore vi kvar på stenåldern. :)
  • Johan70

Orange tycker jag är en pojkfärg, möjligen militärgrönt också. Rosa är för flickor och möjligen guld också.

• Zuzanne

Jag tycker också det är irriterande. Varken kläder eller färger har kön.

Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?