• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • apburen

En def?
    Vilka tider?

När hade killar rosa?

Ända, menar du enda?
    Det är fler skillnader och det vet du Arbetsmyran.

Arbetsmyran76 skrev 2015-07-04 22:22:37 följande:

Det är en def som varierar genom tiderna, förr hade killar rosa inte tjejer t ex, bara kommersionellt tjafs - ända som skiljer pojkar å flickor åt innan puberteten är kissorganet

• Lena

Innan andra världskriget var barnkläder könlösa. Och när färger började könas i mitten av 40talet var den delikata blå lämplig för de näpnare flickorna.

• gbgumman

Dessa färger har mina barn haft. (Skriver i den ordningen det varit mest.)

Pojke: röd blå orange grön svart grått
    (Han har verkligen passat i rött svart och orange.)

Flicka: rosa grå turkos svart
    (Rosa grå är hon jätte fin i)

• trolliz

Rött, orange, gult, grönt, blått, lila, svart, vitt, grått, brunt, rosa, violett och allt där emellan! Varför begränsa en människa något så larvigt som färg pga snoppen? Suck. Min gräns går vid lull-lull, spets och rosetter osv. Men annars älskar jag att variera, man ser, eller de flesta, att det är en grabb ändå, tycker jag, han är så rubust och börjar bli så stor nu ändå, inte för att det är så viktigt men men.

Tycker inte om när jag möter på lite spydighet om min son har något för "tjejigt", allra helst av vuxna... så löjligt! Hoppas de slutar tills han blir större och begriper vad de menar. Vill inte att han ska begränsas!

• grind
    trolliz skrev 2015-07-05 07:11:53 följande:

Tycker inte om när jag möter på lite spydighet om min son har något för "tjejigt", allra helst av vuxna... så löjligt! Hoppas de slutar tills han blir större och begriper vad de menar. Vill inte att han ska begränsas!

Han är och kommer att vara begränsad på alla möjliga sätt. En sak är dock säker. Han kommer att bli mindre begränsad om han väljer att följa samhällets grundläggande vett och etikettsregler. En regel är att pojkar och män klär sig just som pojkar respektive män. Därav är ditt synsätt mycket naivt och det kommer att försämrar din sons framtidsutsikter.
  • grind

...och om du nu tror att samhället blir snällare mot honom med åldern. Det kommer bli precis tvärt om då acceptansen för udda beteende bland ungdomar och vuxna är betydligt lägre än bland småbarn.

• Flickan och kråkan
    apburen skrev 2015-07-04 23:30:03 följande:

En def?
    Vilka tider?

När hade killar rosa?

Ända, menar du enda?
    Det är fler skillnader och det vet du Arbetsmyran.

I juni 1918 gav den amerikanske handelstidningen Earnshaw´s Infant Department sina läsare med självklarhet följande råd: "Den allmänna regeln är rosa för pojkar och blått för flickor. Anledningen är att rosa är en tydligare och starkare färg, som lämpar sig bättre för pojkar, medan blått är mer känslig och prydlig, och är sötare på flickor."

Rosa var tidigare en färg för kungar och kejsare.

• Flickan och kråkan
    grind skrev 2015-07-05 07:52:21 följande:
    Han är och kommer att vara begränsad på alla möjliga sätt. En sak är dock säker. Han kommer att bli mindre begränsad om han väljer att följa samhällets grundläggande vett och etikettsregler. En regel är att pojkar och män klär sig just som pojkar respektive män. Därav är ditt synsätt mycket naivt och det kommer att försämrar din sons framtidsutsikter.
    grind skrev 2015-07-05 07:58:35 följande:

...och om du nu tror att samhället blir snällare mot honom med åldern. Det kommer bli precis tvärt om då acceptansen för udda beteende bland ungdomar och vuxna är betydligt lägre än bland småbarn.

Ja, vilken ljus framtid och värld du målar upp där alla följer "massan". Jag delar för tillfället med mina barn och ett par andra ungdomar en könsnormsbrytande värld. Det är inget annat än urhäftigt. Och det är starka ungdomar som inte på något vis inte är sitt kön. Respekteras av jämnåriga. Det är EN bit av deras tillvaro. för övrigt lever de i könsnormen som de flesta andra...så som vår kulturella verklighet ser ut idag. Självklart vidgar det perspektiv och vyer....och de blir själva inte så fördömande och inte så rädda för att gå sin egen väg, stå för sina åsikter eller vara nyfikna på att testa nytt. 
  • grind
    Flickan och kråkan skrev 2015-07-05 09:18:25 följande:

Ja, vilken ljus framtid och värld du målar upp där alla följer "massan". Jag delar för tillfället med mina barn och ett par andra ungdomar en könsnormsbrytande värld. Det är inget annat än urhäftigt. Och det är starka ungdomar som inte på något vis inte är sitt kön. Respekteras av jämnåriga. Det är EN bit av deras tillvaro. för övrigt lever de i könsnormen som de flesta andra...så som vår kulturella verklighet ser ut idag. Självklart vidgar det perspektiv och vyer....och de blir själva inte så fördömande och inte så rädda för att gå sin egen väg, stå för sina åsikter eller vara nyfikna på att testa nytt. 

Människan har alltid följt massan. Det gäller dåtid, nutid och framtid.

Urhäftigt? Förnekelse när den är som bäst. All forskning visar tydligt att könsbrytande individer mår sämre såväl fysiskt som psykiskt.
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?