• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • Natulcien
    Mithi skrev 2015-07-06 23:39:01 följande:

Alla som påstår att man aldrig i livet får låta sina söner ha rosa kläder... Ni får inte glömma att rosa först var en färg för män eftersom färgen var stark och symboliserade det maskulina. Med andra ord kan väl färgen inte göra någon skada på pojkar idag?!

Exakt! Det är ju de som tror att rosa är skadligt som är de skadar i och med sina fördomar.
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2015-07-07 12:45:13 följande:
    Exakt! Det är ju de som tror att rosa är skadligt som är de skadar i och med sina fördomar.
    "Det är ju de som tror att rosa är skadligt som är de som skadar i och med sina fördomar."

Så skulle det ju stå.
  • FrauCasio
    Natulcien skrev 2015-07-06 21:25:03 följande:

Jag var inne i en second hand-butik idag. Där var det strikt uppdelat bland barnkläderna: Pojkar och Flickor. Jag undrade då, när jag gick där, hur de egentligen gör och hur de tänker när de får in ett par gröna byxor eller en röd t-shirt? Hur tänker de när de väljer var de ska hänga plagget? Mycket underligt. Varför inte bara ha 'Barnkläder' med en uppdelning i storlekar?

Frågade du inte dem hur de gör med gröna, gula byxor och varför det är uppdelat??
  • Natulcien
    FrauCasio skrev 2015-07-07 16:16:34 följande:
    Frågade du inte dem hur de gör med gröna, gula byxor och varför det är uppdelat??
    Nej, det vara bara en expedit i butiken, som var upptagen med en kund, så jag fick inte tillfälle. Men nästa gång jag har vägarna förbi så ska jag fråga. Glad
  • grind
    HejPippi skrev 2015-07-07 01:07:04 följande:

Varför bör de inte ha blommor på sina kläder?

För att det är feminint.
  • Utbrytarkonst
    Vinterstjärna1984 skrev 2015-07-06 20:45:05 följande:

Alla färger förutom Rosa. Tycker min syster i alla fall. För det är den enda färgen hon har förbjudit mig att ha i kläder jag köper till min systerson.

Själv älskar jag alla glada färger och kommer klä min son i rosa också, dock utan spets och blommor samt mammas lilla fjärilsflicka texter som ofta tillhör dem. Någon som vet vart man hittar rosa kläder även killar kan ha på sig?

Jag anser att även pojkar kan ha rosa kläder med spets, blommor osv. Men vill du hitta mer neutrala rosa kläder så finns t.ex Polarn o pyret, Villervalla, Småfolk, Molo. Finns säkert många fler. Även på Kappahl finns Kaxs, till exempel.
  • Mithi
    grind skrev 2015-07-07 17:48:22 följande:
    För att det är feminint.
    Vore intressant att veta varför blommor är feminint. 
    Träd? Är det maskulint eller feminint? 
  • BigMami

Tycker synd om barnen som inte får välja kläder själva som de vill ha & tycker om bara för att plagget har fel färg!? Det är ju ändå de som ska ha det på sig en hel dag och trivas i dem.. En färg är ju bara en färg? Fattar inte.. ?.. Bara för att det är en bil på tröjan så är den till pojkar? Eller en blomma till flickor?..

• Vinterstjärna1984

Självklart så ska de få ha vilka kläder de vill när de väl är tillräckligt gamla för att välja själva. Innan de är tillräckligt gamla att själva välja så är det upp till föräldrarna, och alla är inte likadana. Vissa kan tänka sig ha blommiga tröjor på sina söner, andra inte, och ingen har egentligen rätt att döma någon annan på grund av att han/hon inte har samma åsikter om allt. Vi är alla individer och har olika åsikter, så länge barnen har de kläder de behöver så tycker jag att man inte ska lägga sig i vad andra gör.
    Vissa föräldrar kanske inte vill att någon ska tro de har en dotter då de har en son och tvärtom, så är det.

Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?