• Kiimmiiy

Gå ner i vikt ihop!

Hej alla här på FL

Nu är det så här att jag har gett mig f*n på att gå ner i vikt till sommaren 2016.

Såg här att det sedan innan fanns vikttävlingar mm. Men det är inte riktigt det jag tänkt mig.

Här tänkte jag mest att man kan peppa och motivera varandra, ge tips, råd och berätta om sina framsteg för att viktminskningen ska bli lite lättare och roligare.

Hoppas någon är mer tycker detta verkar kul och vill vara med.

Kram

• Svar på tråden Gå ner i vikt ihop!
  • Anonym (My)

Bra att ha som mål att bli gravid, blir ju verkligen nått att kämpa för!

Det där med svagheter är en utmaning, hur skall jag hålla mig borta från choklad...

• Anonym (Planneraren)
    Anonym (My) skrev 2015-07-18 20:16:07 följande:

Bra att ha som mål att bli gravid, blir ju verkligen nått att kämpa för!

Det där med svagheter är en utmaning, hur skall jag hålla mig borta från choklad...

Börja med att kolla upp dina magnesiumvärden! Magnesiumbrist triggar chokladsug. Min läkare sa att det är inte konstigt att jag tuggar choklad i tid och otid, jag har visst nästan inget magnesium alls. 

Sen tror jag att det är bra att låta sig äta det man tycker är gott. Se fram emot en liten chokladbit och njuta av den istället för att svulla i sig en 200grammare på en kvart. 

Men visst tusan är det svårt  Flört
  • Anonym (My)
    Anonym (Planneraren) skrev 2015-07-18 20:42:59 följande:

Börja med att kolla upp dina magnesiumvärden! Magnesiumbrist triggar chokladsug. Min läkare sa att det är inte konstigt att jag tuggar choklad i tid och otid, jag har visst nästan inget magnesium alls. 

Sen tror jag att det är bra att låta sig äta det man tycker är gott. Se fram emot en liten chokladbit och njuta av den istället för att svulla i sig en 200grammare på en kvart. 

Men visst tusan är det svårt  

Hmm magnesium? Var något nytt, kollar man på vc?

Borde kanske köpa några vitaminer att knapra, så man inte har brist på något, käkar ni något sådant?
  • Anonym (BIG MAMA)
    Anonym (Planneraren) skrev 2015-07-18 20:42:59 följande:

Men visst tusan är det svårt  

Jasså, det visste jag inte. Då måste jag ha stor brist på magnesium

Jo visst är det bättre att ta sig en liten bit på lördagen istället för att förbjuda helt.. Rör man sig som man ska så kvittar det nog också. Men jag försöker avstå helt annars så faller jag dit direkt och trycker i mig en 200 grammare direkt..

Hur lägger ni upp träning/motion under dagen?

Än så länge har jag bara kommit igång med förmiddagspromenad, oftast runt 9. Vill så gärna crosstraina före frukost men tar lite i taget.
  • Anonym (Planneraren)
    Anonym (My) skrev 2015-07-18 20:50:19 följande:
    Hmm magnesium? Var något nytt, kollar man på vc?

Borde kanske köpa några vitaminer att knapra, så man inte har brist på något, käkar ni något sådant?
    Ja, det kollar du på vc. Det är en av alla mineraler vi behöver. 

Jag knaprar numera, förstås, just magnesium.. Och järn och d-vitamin och omega-3. Vi behöver mycket mer d-vitamin än vi får naturligt i Sverige och mycket mer än rekommendationerna från livsmedelsverket säger. Så d-vitamin borde alla kolla upp varje år, framför allt på vintern. Omega 3 behöver man äta om man inte äter så mycket fet fisk. Järn kan kvinnor som mensrtuerar behöva extra. Men jag rekommenderar alla att kolla upp sig då och då. Vitamin- och mineralbrist är uppenbarligen väldigt vanligt och påverkar mer än man tror. 

Förlåt, jag låter som någon guru eller något, men jag var just i veckan på VC och kollade upp allt det där pga att jag känt mig nere och trött.
  • Anonym (BIG MAMA)

Hatar sjukhus så jag tror jag tar mig en tripp till apoteket och spanar in nån bra "mix" med vitaminer och grejs Tack för tipset! Järnet var i alla fall tiptop hos barnmorskan sist så där är det lugnt.. haha..

• hallonvaniljte

Får man hänga på här även fast man kört på ett tag? Känner att jag skulle behöva tips/råd/stöttning från likasinnade. Jag har fortfarande massa kilon att gå ner, över 20 kg. Så här ser iaf siffrorna ut för mig so far!

1 Januari :110 kg skrämmande mycket!

15 mars: 103.6 kg

23 april: 95.7 kg

29 maj: 90,9kg

25 juni: 88.6 kg

17 juli: 88.1 kg

Totalt gått ner: 21.9 kg

• Marie357

Detta med övervikt är inte lätt. Och väger man för mycket så får man heller ingen hjälp inom vården med att bli gravid.

Jag har vägt 89kg när jag har blivit gravid tidigare med hjälp.Så där är väl mitt mål, men gärna mer än så... Jag väger i dagsläget 98-99 kg..Men jag vill också må bra och orka mer..

Jag kommer köra på appen lifesum och köra promenader, sedan hoppas jag att jag kommer få in lite styrketräning med..

Magnesium?? Intressant får bli att köra på det med! För jag är en godisråtta..

• Cissi90

Jag har använt Lifesum (börjat igen med den) och den är jätte bra, om man verkligen är ärlig med hur mycket mat man tar osv annars funkar den inte alls som support utan ger i stället ångest.

Jag äter min mat i små skålar, på anchetter, väger upp maten med Apotekets "Måltidsmåttet" som är JÄTTE bra. Speciellt när man vill gå ner i vikt, tränar 3-4 gånger i veckan med antingen promenader i rask takt eller på gym med kondition på löpband/cykel och sen använder jag appar för styrketräning för att få hjälp och inspiration. Jag gillar alla appar från "Lolo". Hoppas tipsen hjälpte.

Svar på tråden Gå ner i vikt ihop!