• Kiimmiiy

Gå ner i vikt ihop!

Hej alla här på FL

Nu är det så här att jag har gett mig f*n på att gå ner i vikt till sommaren 2016.

Såg här att det sedan innan fanns vikttävlingar mm. Men det är inte riktigt det jag tänkt mig.

Här tänkte jag mest att man kan peppa och motivera varandra, ge tips, råd och berätta om sina framsteg för att viktminskningen ska bli lite lättare och roligare.

Hoppas någon är mer tycker detta verkar kul och vill vara med.

Kram

• Svar på tråden Gå ner i vikt ihop!
  • Anonym (BIG MAMA)

Barnvagnspromenad idag efter frukosten. Äter alltid fiberhavregrynsgröt med russin och lite honung och 1-2 grova mackor.

Lunch gjorde jag morotsbiffar. Maken tog köttfärssås med massa smör och grädde på...

Men fett måste man ju också ha

• Marie357
    Cissi90 skrev 2015-07-19 12:18:32 följande:

Jag har använt Lifesum (börjat igen med den) och den är jätte bra, om man verkligen är ärlig med hur mycket mat man tar osv annars funkar den inte alls som support utan ger i stället ångest.

Jag äter min mat i små skålar, på anchetter, väger upp maten med Apotekets "Måltidsmåttet" som är JÄTTE bra. Speciellt när man vill gå ner i vikt, tränar 3-4 gånger i veckan med antingen promenader i rask takt eller på gym med kondition på löpband/cykel och sen använder jag appar för styrketräning för att få hjälp och inspiration. Jag gillar alla appar från "Lolo". Hoppas tipsen hjälpte.

Tack för tipset. Beställde precis måltidsmått ifrån Apotea och med en rabattkod blev det billigt. Ord pris 199:- jag betalade 121.50:-
    Nu jäklar...
  • Kiimmiiy

Super kul att så många vill vara med och kämpa tillsammans, ni är riktiga krigare :)

Jag började min vikt resa på 98 kg och och idag står vågen på 87 kg. Det jag har gjort är att äta mindre socker, träna 3-4 gånger i veckan + 4 st 30-50 minuters promenader med hunden varje dag. Mitt slut mål är 65 kg. Men med många delmål där emellan. 

Mitt nästa delmål är 80 kg till den 16 augusti (7 kg på en månad) sen kommer jag sätta - 5 kg i månaden som delmål.

Ett tips från mig är att minska sockret, äta oftare men mindre portioner (ca var tredje timme) så man hela tiden håller sig "mätt" och aldrig blir så där jätte hungrig och på så sätt lättare kan hålla sockersuget borta.

Att mäta kroppen med måttband är något som jag rekommenderar. Att se framsteg på bandet istället för på vågen, då vågen ibland kan stå helt stilla pga av att man gått ner i fett men upp i muskler (muskler väger lika mycket som fett). Det ger en fortsatt motivation till träningen.

Även att inte köra för hårt på gymmet, kör ett bra hårt pass men inte så hårt att man känner sig död efteråt för då vill man inte gå dit igen för det blir för jobbigt.

Jag hoppas på fler peppande och inspirerande inlägg i tråden och jag ska försöka uppdatera om mina framsteg, tips och råd lite bättre.

Lycka till och fortsätt kämpa ni är bäst. :)

• Ananass

Jag ska kolla upp den där appen som några skrev om, låter smart!

För övrigt stod min våg på 113kg i mars, nu sist jag vägde mig (innan semestern hehe..) stod den på 105kg, enda skillnaden jag gjort sedan mars är att jag slutat drick läsk, har bytt ut all läsk mot Loka crush, dricker läsk MAX en gång/månad, kunde lätt bli ett glas om dagen innan!

Jag har inte riktigt kört igång helt än, jag har en veckas semester kvar som jag tänker avnjuta med chips och vin och choklad!! Jag har liksom 2 veckors semester på hela året så jag tönker att jag kör igång den 27/7 på allvar! Då blir det noll tolerans av socker och godsaker samt 0 kolhydrater första veckan för att få en liten kickstart, sen blir det liiiite kolhydrater i framtiden men jag tycker att man kan äta iallafall lite. Men mest grönsaker förståss. Kommer även köra på med crosstrainer 30-40 min om dagen i början och varva av med promenader, cykelturer och med tiden även joggingrundor :)

Ska även införskaffa ett måttband, det är nog bra motivation :)

• Anonym (BIG MAMA)

Det där måltidsmåttet såg ändå rätt så stort ut? Jag försöker hålla mig på ca 1300kcal om dagen och det där var beräknat på kanske 2000 för kvinna. .

• Cissi90
    Anonym (BIG MAMA) skrev 2015-07-19 19:55:34 följande:

Det där måltidsmåttet såg ändå rätt så stort ut? Jag försöker hålla mig på ca 1300kcal om dagen och det där var beräknat på kanske 2000 för kvinna. .

Yes den är ganska stor, men den är bra i början :) jag valde att byta på den gula "kolhydrater" och blå "protein" och istället använda blå för kolhydrater och gula för protein, men nu har jag minskat och använder den blå för båda två :)   så det är möjligt och väldigt bra med den enligt mig iallafall :)
  • Anonym (BIG MAMA)
    Cissi90 skrev 2015-07-19 20:04:11 följande:

Yes den är ganska stor, men den är bra i början :) jag valde att byta på den gula "kolhydrater" och blå "protein" och istället använda blå för kolhydrater och gula för protein, men nu har jag minskat och använder den blå för båda två :)   så det är möjligt och väldigt bra med den enligt mig iallafall :)

Jo jag funderade lite så jag också... hmm.. få se om det är värt det 100 spänn är ju inte mycket att kasta bort heller.
  • hallonvaniljte

Jag kör på lifesum-appen som flera andra. Äter ca 1000-1300 kcal per dag. Vissa dar äter jag närmare 1500 men det är när det är ngt speciellt. Unnar mig lite gott vid kalas, grillkvällar osv!

En rask promenad på ca 6 km/dag och försöker ligga påminst 14 000 steg/dag.

Så gör jag å än så länge funkar det! Har ingen brådska utan tänker mig att detta är en förändring för hela livet. Sen hoppas jag att huden hinner med om man tar det långsamt.

Äter alltid middag med barnen å äter då samma som dem, men försöker ta mindre mat!

Måttband är toppen. Likaså kläder. Hade förut stl 46 i jeans (om jag hade tur) och har nu köpt ett par nya i stl 40. ????de gamla jeans är alldeles för stora! )

• Tjillevippens

Jag hänger gärna på med er om det finns plats :) jag väger i dag 84 kg, och har jobbat på vikten sedan april. Då vägde jag 95 så jag har redan gått ner en bit. Målet är 70 kg, ca, och att nå det under hösten. Senast nyår, så det ska gå! Har hittills använt mig av lifesum och främst promenerat som träningsform. Just nu är det semester, och då.även från detta, men om två veckor när jobbet börjar igen tänkte jag testa 16:8, och kommer att köra mer crosstrainer och fortsätta med promenaderna :) har någon av er testat 16:8?

• hallonvaniljte

Hej igen!

Läste om måttbandet som redskap och kom i morse på att det var ett tag sedan jag mätte mig. Har gått ner 22.1 kg, från 110 till 87.9 kg.

Det var glädjande resultat.

Brösten: -18 cm

Midjan: - 26 cm

Höft: - 16 cm

Lår: - 12 cm

Lägger jag ihop alla mina 8 mätpunkter så är det sammanlagt -101 cm mindre! Inte konstigt att kläderna sitter lite si och så!

Nu fick jag motivation och bita i!

Svar på tråden Gå ner i vikt ihop!