• Kiimmiiy

Gå ner i vikt ihop!

Hej alla här på FL

Nu är det så här att jag har gett mig f*n på att gå ner i vikt till sommaren 2016.

Såg här att det sedan innan fanns vikttävlingar mm. Men det är inte riktigt det jag tänkt mig.

Här tänkte jag mest att man kan peppa och motivera varandra, ge tips, råd och berätta om sina framsteg för att viktminskningen ska bli lite lättare och roligare.

Hoppas någon är mer tycker detta verkar kul och vill vara med.

Kram

• Svar på tråden Gå ner i vikt ihop!
  • Anonym (Det lilla extra)

Nu inne på femte dagen. Har inte varit lätt med redan flera fuskanden. =/ 
    MEN! Jag har iallafall gjort mitt mål med att promenera minst 10000steg per dag och det har jag klarat superbra! (Igår gick jag 15000) Så igår var jag inte så sötsugen (jo lite) men då tog jag en skiva ost istället och drack vatten så släppte det. Kanske inte bästa alternativet att äta en skiva ost istället för en frukt men jag har å andra sidan när sugit dragit in bakat en kaka och ätit upp hela =P så det är ett jättebra steg för mig! =)
    Kan inte vänta tills jag väger mig på måndag igen och ser om jag har gått ner något alls nu. 

• Kiimmiiy

Ni är sjukt duktiga. Jag gick precis på semester och sitter nu i ett regnigt London och vet att denna vecka inte kommer ge några roliga resultat på vågen.

Menmen blir att kämpa så fort jag kommer hem igen.

• Anonym (BIG MAMA)

Nu har jag snart gått ner ca 5 kilo sedan jag började med mina promenader på mindre än en månad. Så nu är jag snart under 120!!

Jag har minskat på portionerna, dragit ner på kolhydrater som ris, pasta & potatis. Fyller ut med grönsaker, keso och frukt. Någon mörk brödskiva med mjukost & fiberhavregrynsgröt med russin & honung till frukost. Kaffe ska tydligen vara bra innan träning också

Jag har en speciell runda som jag brukar gå för det mesta. Den är enklast med barnvagn och det är lite backar och så. En backe är jättebrant & asdryg! Och idag kom jag upp för den med tvillingvagnen utan att behöva stanna och hämta andan! Hejja mej!! Har en snart 3 åring och en 4 månaders bebis i vagnen så det tar i lite extra

• MjauMjauMjau
    Saz skrev 2015-07-23 19:39:39 följande:

Hej!

Vilken kul tråd - får jag vara med? Jag har ca 10kg att gå ner för att nå min drömvikt. Jag väger 67 och är 163 men jag *får inte till det* att gå ner i vikt. Nu är jag däremot taggad som bara den!

Jag har insett att det tyvärr är kalorier in-kalorier ut som gäller och det svåra är att inte äta för mycket. Tror aldrig jag skulle komma under 2000 kcal/dag om jag inte tänker mig riktigt noga för. En fråga: Är det verkligen 2000 som gäller för kvinnor? När jag gjorde ett test så sa det att jag endast behövde 1600kcal per dag vilket är sjukt lite... Hur tänker ni andra här? ???? hur mycket underskott försöker ni få till per dag?

Ha det så bra!

Ladda ner Lifesum, det är en bra app som hjälper till när det kommer till att hålla koll på hur mycket man trycker i sig per dag. 

När det kommer till vårat basala energibehov så varierar det från person till person, och beror på vilken längd och vikt man har samt vilken ålder man är i. Det som även spelar roll är hur mycket du rör dig. Just mer du rör dig -> Ju mer kalorier förbränns och energibehovet ökar. 

Om vi tar mig som ett exempel: 

Jag är 156 cm, väger 53 kg och tränar 5-6 ggr/veckan. Jag har ett energibehov på ca. 2000 kcal/dag för att behålla min nuvarande vikt. Hade jag inte tränat så hade detta behov varit nere på ungefär 1600 kcal/dag. 

Jag försöker (även fast jag varit lite slarvig på sista tiden) ligga på ett underskott på 500 kcal, dvs. 1500 kcal/dag. Detta brukar vara standarden när man går ner i vikt, men det beror helt på hur mycket man vill gå ner och hur snabbt. Det sägs dock att man inte ska minska mer än 1 kg/vecka. 

Jag vill rekommendera www.fitnessblender.com/ och deras gratisvideos. Helt underbart. Jag började för mer än ett halvår sedan och jag älskar det. Jag har gått från att inte träna alls till att träna väldigt mycket och har även nu börjat gå till gymmet för att få möjlighet att lyfta tyngre vikter än de jag har hemma. 

Lycka till!

• Marie357

Sista dagen med godis eller kanske sista helgen för alla har vi godis kvar i våra påsar här hemma. Sedan börjar allvaret för mig. 

Sedan är det ju också denna ekonomiska vinning på att inte köpa godis , men frågan är om man inte kommer lägga mer på grönsaker??

• Anonym (Planneraren)

Godmorgon, alla. Jag blev sjuk direkt när jag började. Vanlig bondförkylning, men jag har varit totalt däckad. Står på benen idag i alla fall, men jag har något konstigt i halsen som gör det jobbigt att svälja. Jag får leva på soppa tills det går över, men det är ju i alla fall lätt och nyttigt. 

Kämpa på allihopa!

• Anonym (Planneraren)
    Marie357 skrev 2015-07-25 00:06:15 följande:

Sista dagen med godis eller kanske sista helgen för alla har vi godis kvar i våra påsar här hemma. Sedan börjar allvaret för mig. 

Sedan är det ju också denna ekonomiska vinning på att inte köpa godis , men frågan är om man inte kommer lägga mer på grönsaker??

Du kommer säkert lägga mer på grönsaker, men fråga dig lite hur mycket kostar en påse lösviktsgodis, jag gissar på ungefär 50 kr kilot i snitt. Här kostar det 80 kr kilot och hos min kusin kostar det 35 kr kilot så någonstans på mitten, och vad kostar ett kilo grönsaker i snitt? Hälften? Mindre?
  • Marie357
    Anonym (Planneraren) skrev 2015-07-25 06:12:01 följande:
    Du kommer säkert lägga mer på grönsaker, men fråga dig lite hur mycket kostar en påse lösviktsgodis, jag gissar på ungefär 50 kr kilot i snitt. Här kostar det 80 kr kilot och hos min kusin kostar det 35 kr kilot så någonstans på mitten, och vad kostar ett kilo grönsaker i snitt? Hälften? Mindre?

Ett kilo godis kostar ca 89:- här, billigare om man passerar det. 

Ja grönsaker är ju billigare..Men ändå reagerade jag igår när jag var och handlade och gurkan kostade 35:-./kg. Haha..

Sista dagen med godis och gud vad jag är laddad sedan...

• Ananass

Igår kväll åt jag min sista chipspåse på ett bra tag framöver :) imorgon börjar allvaret!! Jag har kört lite med taktiken att unna mig själv extra mycket gottigott den senaste veckan för att mentalt förbereda mig inför att vara utan så länge, och ärligt talat har jag nog förätit mig på det mesta denna veckan så tanken på att äta det igen, (tillexempel chips och kakor), gör mig lite illamående och jag är grymt taggad på att komma igång med att äta lite nyttigare från och med imorgon!

kommer försöka undvika kolhydrater i början, så mycket det går, men jag är en sån annars som tycker att det är bäst att äta "lite av allt" så att säga, så jag kommer spara en del kolhydrater i framtiden men undvika socker och typ bröd och sånt :)

Frukosten kommer jag inte ändra på ett dugg då jag alltid äter 2 kokta ägg och en kopp kaffe, tycker jag håller mig bäst på det, på den tiden man åt mackor till frukost så behövde man äta igen vid 10 fan :P

En annan nackdel för mig är att jag har ett arbete som "kräver" att jag äter lite godis ibland... jag jobbar nämligen med att göra klubbor och karameller och sådana saker, och mycket behöver provsmakas, men jag ska försöka undvika det ändå trots att mina arbetskamrater kommer skälla på mig, he he :)

kommer väga/mäta en gång i veckan tror jag, eller det är för ofta kanske?

Svar på tråden Gå ner i vikt ihop!