Saz skrev 2015-07-23 19:39:39 följande:
Hej!
Vilken kul tråd - får jag vara med? Jag har ca 10kg att gå ner för att nå min drömvikt. Jag väger 67 och är 163 men jag *får inte till det* att gå ner i vikt. Nu är jag däremot taggad som bara den!
Jag har insett att det tyvärr är kalorier in-kalorier ut som gäller och det svåra är att inte äta för mycket. Tror aldrig jag skulle komma under 2000 kcal/dag om jag inte tänker mig riktigt noga för. En fråga: Är det verkligen 2000 som gäller för kvinnor? När jag gjorde ett test så sa det att jag endast behövde 1600kcal per dag vilket är sjukt lite... Hur tänker ni andra här? ???? hur mycket underskott försöker ni få till per dag?
Ha det så bra!
Ladda ner Lifesum, det är en bra app som hjälper till när det kommer till att hålla koll på hur mycket man trycker i sig per dag.
När det kommer till vårat basala energibehov så varierar det från person till person, och beror på vilken längd och vikt man har samt vilken ålder man är i. Det som även spelar roll är hur mycket du rör dig. Just mer du rör dig -> Ju mer kalorier förbränns och energibehovet ökar.
Om vi tar mig som ett exempel:
Jag är 156 cm, väger 53 kg och tränar 5-6 ggr/veckan. Jag har ett energibehov på ca. 2000 kcal/dag för att behålla min nuvarande vikt. Hade jag inte tränat så hade detta behov varit nere på ungefär 1600 kcal/dag.
Jag försöker (även fast jag varit lite slarvig på sista tiden) ligga på ett underskott på 500 kcal, dvs. 1500 kcal/dag. Detta brukar vara standarden när man går ner i vikt, men det beror helt på hur mycket man vill gå ner och hur snabbt. Det sägs dock att man inte ska minska mer än 1 kg/vecka.
Jag vill rekommendera www.fitnessblender.com/ och deras gratisvideos. Helt underbart. Jag började för mer än ett halvår sedan och jag älskar det. Jag har gått från att inte träna alls till att träna väldigt mycket och har även nu börjat gå till gymmet för att få möjlighet att lyfta tyngre vikter än de jag har hemma.
Lycka till!