• Ellile

Aprilbebis 2016

Hej!
    Själv plussade jag 30/8! Skulle vara roligt med fler som har BF April 2016 som vill följas åt, dela tankar och funderingar med!  :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-02 22:01
    Vilket datum har ni blivande aprilmammor bf?

• Svar på tråden Aprilbebis 2016
  • bine87
    isadora81 skrev 2015-09-13 19:47:04 följande:

Usch och fy idag gick mitt illamående upp till en ny nivå. Kräktes upp både första och andra frukosten. Sen har illamåendet inte släppt på hela dagen även om jag inte kräkts mer så hänger kräkningarna i halsen hela tiden. Jag har lite panik.

Jag förstår dig. Det tar timmar för mig på morgonen. När jag väl lyckas komma upp så är det knappt att vätska stannar. Ett glas (2 dl) nyponsoppa tar en halvtimme att få i sig om jag ska undvika att spy. Sen får jag fortsätta så tills jag känner att jag klarar av att äta smörgåsrån. Efter det så blir det flingor. Men hela den proceduren tar timmar. När klockan är 13.30 så är det dags att gå till jobbet och då är jag fortfarande inte helt okej utan fortsätter på samma sätt. Det är ett helvete detta. Jag är glad att jag lyckats byta mitt morgonskift till kväll annars hade det aldrig gått. Problemet jag har nu istället är att jag knappt orkar hålla mig vaken.
  • Ellile
    bine87 skrev 2015-09-13 17:34:11 följande:
    Shit. Blev det bara så på en dag? :(
    nja, har ju spytt konstant ett tag, knappt behållt något men har ändå lyckats fått i mig hyfsat med vätska men nu kunde jag inte behålla det ens en gång så :( 
  • Ellile
    bine87 skrev 2015-09-13 19:17:47 följande:

Funderar på detta med gravidförsäkring. Det finns ju gratis men även de som kostar med utökat. Hur ska ni göra?

Hm, vet faktiskt inte. har inte riktigt tänkt på det där:O
  • minnaaa

Hörni, när ska man börja med mammakläder? Känns så tidigt redan nu, i v9, men byxorna spänner ju! :O
    Vet ni om risken för missfall är lika stor i v9 som i t.ex v6? Eller är det "lite" säkrare nu iaf? Känns overkligt att man är gravid!

• Ellile
    minnaaa skrev 2015-09-14 10:19:17 följande:

Hörni, när ska man börja med mammakläder? Känns så tidigt redan nu, i v9, men byxorna spänner ju! :O
    Vet ni om risken för missfall är lika stor i v9 som i t.ex v6? Eller är det "lite" säkrare nu iaf? Känns overkligt att man är gravid!

Varför inte börja redan nu om du tycker dina byxor spänner! struntsamma om det känns tidigt, bättre att det sitter bekvämt än känns obekvämt :) Om jag inte minns helt fel så är det väl ungefär runt vecka 10 det börjar minska lite för varje dag? Har för mig att jag läste något om det i  Libero appen :)
  • becka1989
    minnaaa skrev 2015-09-14 10:19:17 följande:

Det är bara att börja med det om du tycker det behövs, magen blir ju inte mindre precis,

I vecka 10 minskar risken för missfall för varje dag och i vecka 13 går man ur riskzonen
  • isadora81
    bine87 skrev 2015-09-13 20:37:03 följande:

Jag förstår dig. Det tar timmar för mig på morgonen. När jag väl lyckas komma upp så är det knappt att vätska stannar. Ett glas (2 dl) nyponsoppa tar en halvtimme att få i sig om jag ska undvika att spy. Sen får jag fortsätta så tills jag känner att jag klarar av att äta smörgåsrån. Efter det så blir det flingor. Men hela den proceduren tar timmar. När klockan är 13.30 så är det dags att gå till jobbet och då är jag fortfarande inte helt okej utan fortsätter på samma sätt. Det är ett helvete detta. Jag är glad att jag lyckats byta mitt morgonskift till kväll annars hade det aldrig gått. Problemet jag har nu istället är att jag knappt orkar hålla mig vaken.

Jag jobbar i alla fall inte vilket är väldigt skönt för det hade jag inte klarat. Däremot är jag hemma med min dotter som är sju månader och det är inte alldeles enkelt heller.
  • bine87
    isadora81 skrev 2015-09-14 12:32:33 följande:

Jag jobbar i alla fall inte vilket är väldigt skönt för det hade jag inte klarat. Däremot är jag hemma med min dotter som är sju månader och det är inte alldeles enkelt heller.

Jag är imponerad av er som har barn och går igenom en graviditet till och ska klara allt. Jag har hund och henne har farmor fått hjälpa till med..
  • minnaaa

Tack för era svar, hörni! Får ta och köpa lite mamma kläder då, haha :D
    Sen hade ja en fråga till! Man ska ju inte lyfta och bära osv när man är gravid. Men jag fattar inte! Jag måste ju bära ner tvätten i tvättstugan, jag måste ju bära dom tunga matkassorna, och min sambos 3åring! +att jag är undersköterska och där äre mycket drag, lyft och slit. Det går ju inte att undvika! Hur farligt är det egentligen?:)

• camillis86

jag har redan köpt ett par gravidbyxor! är i v 9! mina vanliga jeans är helt enkelt inte sköna längre! och dessa gravidbyxor är underbart sköna med sin mjuka resår upptill! ska köpa ett par till snart tänkte jag!
    Är det nån som har nåt bra tips mot illamåendet? Är mkt bättre nu mot förrförra veckan men det går bara inte att gå upp på morgonen utan att kräkas, försökt allt ifrån skorpa till banan,  filmjölk mm. Ligga kvar, gå upp snabbt... INGET fungerar! så nu äter jag typ en banan i sängen för att sen kunna kräkas upp den å slippa kräkas galla då magen annars är tom... varken lergigan el postafen hjälper :(

Svar på tråden Aprilbebis 2016