Junibebisar 2016
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Eftersom jag är så nyfiken av mig så var jag tvungen att testa redan nu.
Jag fick inget super klart svar, men den visade flicka.
Du får gärna höra av dig och meddela om det srämde sen :)
Att börja göra fosterdiagnostik som KUB ex bara för att få se bebis skulle jag aldrig göra. Man ska ha tänkt igenom innan vad man gör med informationen om det visar något avvikande. Jag vet inte vad vi kommer göra. KUB 90% sannolikhet på 3 kromosomavvikelser när det finns så många andra. NIPT känns precis som KUB där de är samma avvikelser som KUB som kollas fast inget UL utan bara blodprov och säkrare sannolikhet men för dyrt. MKP och FVP risk för missfall, något högre vid MKP dock än FVP. Nackdelen är att FVP görs i v.15 och man måste ha gjort blodgruppering och veta antal foster då men det vet man i v.15 iofs. I mitt fall lutar det åt FVP med fullständig kromsomanalys som tar 2-3 veckor att få svar på. Min sambo och jag är ense om att avbryta graviditeten om barnet har någon allvarlig avvikelse. Jag är 40+ så detta kommer erbjudas gratis då alla gravida över 35 år i Stockholmslän erbjuds fosterdiagnostik, det är vissa mvc som gör NIPT mot kostand bla den jag är inskriven på.
Tycker det är dumt att man inte först kan börja med KUB och sedan gå vidare till FVP oavsett hög eller låg sannolikhet för jsg skulle inte känna mig lugnad om jag får 1:300 tex på trisomi 21 som är downs syndrom. Jag vill ha ett så säkert svar som möjligt på allt som går att ta reda på.
Spå
Nej har inte vågat. Men har fått lite känslor hit och dit med några. Det är ofta med såna som visat sig vara oroliga...
Om du vill veta så har jag bra känslor om din graviditet och visste att ditt ul skulle gå bra :)
Vid NIPT görs inget UL, det är ett blodprov. Men kollas samma sak på NIPT som KUB som sannolikheten för trisomi 13, 18 och 21? Blir inte riktigt klokare av det jag läst. Om det är så varför gör man då NIPT för flera tusenlappar när KUB iaf här erbjuds gratis. Vad är skillnaden? Jo visst NIPT är bara ett blodprov utan UL men 9500 kr är väl saftigt vad är det som kostar förstår jag inte riktigt och jag tror inte jag skulle kunna känna mig säker på ett NIPT svar utan att ha tittat igenom fostrets anatomi när dom beräknar ut om ens barns har trisomi 13 18 eller Downs syndrom eftersom det finns andra faktorer som borde vägas in i det hela. Känns som det är lite buisness att tjäna pengar på oroliga blivande föräldrar att ta så hiskeligt betalt för detta blodprov som är såpass nytt på marknaden och det finns så lite information om det på nätet.
Vid NIPT görs inget UL, det är ett blodprov. Men kollas samma sak på NIPT som KUB som sannolikheten för trisomi 13, 18 och 21? Blir inte riktigt klokare av det jag läst. Om det är så varför gör man då NIPT för flera tusenlappar när KUB iaf här erbjuds gratis. Vad är skillnaden? Jo visst NIPT är bara ett blodprov utan UL men 9500 kr är väl saftigt vad är det som kostar förstår jag inte riktigt och jag tror inte jag skulle kunna känna mig säker på ett NIPT svar utan att ha tittat igenom fostrets anatomi när dom beräknar ut om ens barns har trisomi 13 18 eller Downs syndrom eftersom det finns andra faktorer som borde vägas in i det hela. Känns som det är lite buisness att tjäna pengar på oroliga blivande föräldrar att ta så hiskeligt betalt för detta blodprov som är såpass nytt på marknaden och det finns så lite information om det på nätet.
Tycker äntligen att tiden har återtagit normal fart eller hur man ska säga. Dagarna segar sig inte fram som de gjorde de första två veckorna efter plusset. Dock känns 11/11 långt bort med inskrivning och tidigt UL.
Spå
Vill du spå mig? :)