• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • spring
    mallar skrev 2015-11-05 06:31:52 följande:

Vet att det är mkt billigare att göra nipt i köpenhamn. Kanske går att göra på distans där också? 

Fast hur gör de med UL då? Gör du det i jönköping först?

Japp ul gör jag i Jönköping. Har bokat in på en privat gynmottagning när jag är i v. 9+5. Fast behöver bara betala 300kr som ett vanligt besök. Ska nog kolla runt lite. Tack för tipset med Danmark.

Jag har bokat ul och sett till att jag kan göra blodprovet på min vårdcentral men testet är inte bokat så jag har möjlighet att välja vilken klinik jag vill.
  • En del av oss

[quote=75962217][quote-nick]Tiana skrev 2015-11-05 08:10:58 följande:[/quote-nick]

Ofta gör man UL för att vara säker på vilken vecka man är i, så inte testet görs för tidigt. Du har däremot rätt i att det inte ingår i testet.

[/

Jo precis så varför inte göra KUB än detta dyra NIPT? Vad är det som är så bra med det som gör att det kostar så mycket?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • tiinytoes

Precis varit på inskrivning på MVC. Barnmorskan känns verkligen erfaren, trygg och förstående - så skönt! Hon var väldigt noga med att vi fick komma dit för kontroller så ofta vi själva ville. Och att man efter vecka 14 gärna fick komma och lyssna på hjärtljuden pm man var orolig, hade minskade symtom etc. Känns tryggt. Fick också tid för RUL vilket blir direkt efter nyår 4/1. Iiiih vad verklige det känns helt plötsligt. :)

• majpan

Någon mer än jag som inte tänker göra några av dessa tester alls? Dels så är jag 31 och därmed ingen risk pga min ålder att få ett barn med tex downs syndrom. Sen så vill jag under inga omständigheter riskera missfall. Plus att jag har väldigt svårt att se att barnet i vår familj skulle vara mindre välkommet om det hade något handikapp. Nu har inte jag super bra koll på vilka åkommor testerna kan se men det finns ju även de som ingen kan ha en aning om innan födseln så man kan ju aldrig vara säker på ett friskt barn.

Dömmer absolut inte er som vill göra tester och så. Vi tänker alla olika och jag undrar mest om det finns någon annan som tänker som jag

• Silicon valley

Hej alla! Jag har inte vart redo innan men nu hoppar jag in här om jag får plats . Har dock fått bf datum sista maj men känns mer som början av juni är mer troligt.

Går in i v 12 idag och oron har funnits konstant sen dag ett .

Mitt första barn så vet inte hur något ska vara/kännas. Och jag är en väldans orosperson . Framförallt nu när det inte bara handlar om mig.

För 3 v sen var jag och gjorde ett vul pga en liten cysta jag har och kollade upp så allt såg bra ut . Och då gjorde det de och fick även se ett tickande hjärta. Då försvann lite av oron.

Sedan fick jag en liten ljusrosa flytning förra veckan och bröt ihop totalt. Tänkte att nu är det kört , men tydligen är det helt normalt och sålänge det inte blöder riktigt och gör ont så var det ok.

Men tyvärr är ju den maximala oron tillbaka nu.

Har kub om två v och vill bara att tiden ska gå så vi får kubtestet gjort och förhoppningsvis visar att allt är ok. Så kanske jag kan slappna av lite mer.

Jag vet att oron inte är bra att ha konstant och att jag ändå inte kan göra något åt om det skulle vara kört. Men kan inte hjälpa det ändå.

Hade varit så skönt att veta att allt är bra bara..

Känns bra att läsa om att flera är oroliga med. Nu blev detta jättelångt, var bara tvungen att skriva av mig lite.

Ha en fin dag alla!:)

• fiskenova
    majpan skrev 2015-11-05 09:09:32 följande:

Någon mer än jag som inte tänker göra några av dessa tester alls? Dels så är jag 31 och därmed ingen risk pga min ålder att få ett barn med tex downs syndrom. Sen så vill jag under inga omständigheter riskera missfall. Plus att jag har väldigt svårt att se att barnet i vår familj skulle vara mindre välkommet om det hade något handikapp. Nu har inte jag super bra koll på vilka åkommor testerna kan se men det finns ju även de som ingen kan ha en aning om innan födseln så man kan ju aldrig vara säker på ett friskt barn.

Dömmer absolut inte er som vill göra tester och så. Vi tänker alla olika och jag undrar mest om det finns någon annan som tänker som jag

Jag gjorde inga tester förra gången, var 33 då. Nu är jag 40, med ökade risker, så då kommer jag att göra KUB (och Nipt om det behövs).
  • 2013januari
    En del av oss skrev 2015-11-05 08:28:50 följande:

[quote=75962217][quote-nick]Tiana skrev 2015-11-05 08:10:58 följande:[/quote-nick]

Ofta gör man UL för att vara säker på vilken vecka man är i, så inte testet görs för tidigt. Du har däremot rätt i att det inte ingår i testet.

[/

Jo precis så varför inte göra KUB än detta dyra NIPT? Vad är det som är så bra med det som gör att det kostar så mycket?

Som jag svarat tidigare är kub inte lika precist... Det är "bara" en sannolikhetsbedömning baserat på mätningarna och blodproven... Däremot läste jag en artikel där det stod att en kombination av de båda kanske skulle va framtidens grej. För ingen av dom är hundraprocentiga...NIPT's 99% är dock mer än kub minns inte siffran...
  • 2013januari
    En del av oss skrev 2015-11-05 07:58:27 följande:

Vid NIPT görs inget UL, det är ett blodprov. Men kollas samma sak på NIPT som KUB som sannolikheten för trisomi 13, 18 och 21? Blir inte riktigt klokare av det jag läst. Om det är så varför gör man då NIPT för flera tusenlappar när KUB iaf här erbjuds gratis. Vad är skillnaden? Jo visst NIPT är bara ett blodprov utan UL men 9500 kr är väl saftigt vad är det som kostar förstår jag inte riktigt och jag tror inte jag skulle kunna känna mig säker på ett NIPT svar utan att ha tittat igenom fostrets anatomi när dom beräknar ut om ens barns har trisomi 13 18 eller Downs syndrom eftersom det finns andra faktorer som borde vägas in i det hela. Känns som det är lite buisness att tjäna pengar på oroliga blivande föräldrar att ta så hiskeligt betalt för detta blodprov som är såpass nytt på marknaden och det finns så lite information om det på nätet.

Man måste göra ett ul innan NIPT för att se antal foster samt att där ens är ett levande foster. Där vi båda går på MVC ordnar dom dessutom så man får göra ul på morgonen samma dag som NIPT för att ha sett ett levande foster samma dag som hon sa åt mig. Bra tycker jag!
  • Moneal

Frågar igen och hoppas på svar,

mellan vilka veckor görs normalt KUB?

• mallar
    En del av oss skrev 2015-11-05 07:58:27 följande:

Vid NIPT görs inget UL, det är ett blodprov. Men kollas samma sak på NIPT som KUB som sannolikheten för trisomi 13, 18 och 21? Blir inte riktigt klokare av det jag läst. Om det är så varför gör man då NIPT för flera tusenlappar när KUB iaf här erbjuds gratis. Vad är skillnaden? Jo visst NIPT är bara ett blodprov utan UL men 9500 kr är väl saftigt vad är det som kostar förstår jag inte riktigt och jag tror inte jag skulle kunna känna mig säker på ett NIPT svar utan att ha tittat igenom fostrets anatomi när dom beräknar ut om ens barns har trisomi 13 18 eller Downs syndrom eftersom det finns andra faktorer som borde vägas in i det hela. Känns som det är lite buisness att tjäna pengar på oroliga blivande föräldrar att ta så hiskeligt betalt för detta blodprov som är såpass nytt på marknaden och det finns så lite information om det på nätet.

Jo UL görs för att säkerställa ett levande foster samt om det är fler en ett foster. Sen har UL inget egentligen med själva testet att göra. Så har jag iaf fått det presenterat för mig.
Svar på tråden Junibebisar 2016