• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • Oscarsmamma84
    annanaa skrev 2016-07-08 17:53:57 följande:

vad har ni för upplevelser & erfarenheter kring acos D-vitamin droppar som man får av BVC? Min flicks fick första 5 dropparna i onsdags och sen dess är hon otröstlig ( förutom tutten) och man ser hur ont hon har i magen, :(

Misstänkte i början oxå att Elin fick ont av d dropparna för hon var helt otröstlig på kvällarna när hon fått dem. Hon får miniform droppar o fick svaret på ett annat forum att de kan ge obehag i ca 2 v . Jag har ändrat o ger henne båda dropparna på morgonen o hon är lugnare nu
  • TwinkyIVF
    Oscarsmamma84 skrev 2016-07-09 08:23:14 följande:

Misstänkte i början oxå att Elin fick ont av d dropparna för hon var helt otröstlig på kvällarna när hon fått dem. Hon får miniform droppar o fick svaret på ett annat forum att de kan ge obehag i ca 2 v . Jag har ändrat o ger henne båda dropparna på morgonen o hon är lugnare nu

Vi bytte till sempers D-droppar & Magdroppar för Lily blev en HELT annan bebis när vi testade dom vi fick av BVC. Det va hemskt... Dom andra nu har funkat jätte bra!!
  • frucgsvensson

Det sägs att vissa barn kan reagera på de oljebaserade d-dropparna. Det finns vattenbaserade också, och de sägs bättre.

• ostpaj

Hej! Fick en broschyr från bvc-tanten när hon var på hembesök angående ngt nytt vaccin, mot rotavirus (hette det så?). Vad anser ni om det?

Reagerade mest på att, dela att det är ett nytt vaccin, sen för det andra att det verkade vara för en så "onödig" sak. Mot diarré, som 95% av ungarna får innan de fyllt 5. Va? Det kommer och går väl mer eller mindre med alla andra sjukdomar så länge det går på dagis? Min andra dotter, som är 3, fick inget sånt vaccin.

Måste man? Ska man? För- nackdelar?

• ostpaj

Okej, här är ett utdrag från en sammanfattning av en lång text angående vaccinet och rotaviruset;

"Sammanfattningsvis är rotavirusvaccination livräddande och verkligen att rekommendera i fattiga länder med undernärda barn, smutsigt dricksvatten och dålig eller ingen tillgång till barnsjukvård. I Sverige förhindrar det en-två veckors VAB."

En veckas vab i värsta fall? Hmm... Låter inte som ett livsnödvändigt vaccin.

• annieh897

Från 1177.se:

"Ett till tre dygn efter att man smittats brukar kräkningar, feber och vattentunna, täta diarréer börja plötsligt. Man brukar vara sjuk omkring 5-8 dagar, men ibland längre. Några barn blir mycket sjuka med intensiva kräkningar och diarréer som kan göra barnet uttorkat med saltrubbningar, kramper och hjärninflammation som följd. En svår rotavirusinfektion kan kräva sjukhusvård."

"Infektionen är ansträngande för de drabbade barnen och deras familjer men de allra flesta barn tillfrisknar utan sjukhusvård. Barn under två år löper störst risk att drabbas av svår infektion med komplikationer. Bestående skador är sällsynta. Dödsfall är mycket ovanliga i Sverige."

Låter inte så himla roligt. Jag tror att vi ska vaccinera. Vi fick ingen broschyr, bvc-sköterskan sa att vi skulle googla det.

• ostpaj
    annieh897 skrev 2016-07-11 22:43:54 följande:

Från 1177.se:

"Ett till tre dygn efter att man smittats brukar kräkningar, feber och vattentunna, täta diarréer börja plötsligt. Man brukar vara sjuk omkring 5-8 dagar, men ibland längre. Några barn blir mycket sjuka med intensiva kräkningar och diarréer som kan göra barnet uttorkat med saltrubbningar, kramper och hjärninflammation som följd. En svår rotavirusinfektion kan kräva sjukhusvård."

"Infektionen är ansträngande för de drabbade barnen och deras familjer men de allra flesta barn tillfrisknar utan sjukhusvård. Barn under två år löper störst risk att drabbas av svår infektion med komplikationer. Bestående skador är sällsynta. Dödsfall är mycket ovanliga i Sverige."

Låter inte så himla roligt. Jag tror att vi ska vaccinera. Vi fick ingen broschyr, bvc-sköterskan sa att vi skulle googla det.

Fast verkar ju inte vara så vanligt här. Eller, vanligt att det ens blir allvarligt. Vanlig biverkning verkade vara tarmvred hos de små. Känns lite som pest eller kolera. Så sent som 2014 drogs vaccinet tillbaka för socialstyrelsen inte hade godkänt det! :o
  • annieh897
    ostpaj skrev 2016-07-11 23:31:55 följande:

Fast verkar ju inte vara så vanligt här. Eller, vanligt att det ens blir allvarligt. Vanlig biverkning verkade vara tarmvred hos de små. Känns lite som pest eller kolera. Så sent som 2014 drogs vaccinet tillbaka för socialstyrelsen inte hade godkänt det! :o

Hmm... Det lät inte så bra!
  • Liinaa91

Hej en fråga hur känns det i era underliv? Här stramar det väldigt och ibland gör det ont även om jag inte gör något. Kliar något me. ..

• ostpaj
    Liinaa91 skrev 2016-07-12 09:27:15 följande:

Hej en fråga hur känns det i era underliv? Här stramar det väldigt och ibland gör det ont även om jag inte gör något. Kliar något me. ..

Fick du sy ngt? Min förra förlossning fick jag sy och det minns jag kliade ngt otroligt när det läkte.
Svar på tråden Junibebisar 2016