• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • Minerva
    Liinaa91 skrev 2016-07-06 17:18:22 följande:
    Det måste jag prova!! Det är jobbigt att pumpa och försöker amma samtidigt men då tar han inte tag och brösten läker ej. Hur länge använder man den? Det strular inte med amningen när man tar bort den?
    Ja prova, den som kommit på nappen borde få nån form av pris! Jag använde nappen vid alla amningstillfällen i en vecka ungefär, tills såren läkt helt. Då började jag att vänja av vid nappen. Fick tips av vår BVC sköterska att påbörja amningen med napp sen avbryta och ta bort den. Funkade jättebra för då fortsatte bebisen med bra grepp utan napp! Så gjorde vi så några dagar tills både lillan och brösten vant sig, sen slutade vi helt. Har en vän som använde nappen i ca en månad och en i över ett år så man kan nog göra lite som man vill och vad som funkar för en själv :)

Kan också tipsa om multi-mam kompresser, är supersköna för de svalkar jätteskönt och lindrar smärtan från såren!
  • Liten2016

Kl 23:43 den 26e juni föddes vår son, på bf+11. Efter 36 timmar latensfas och 12 timmar aktiv fas. Aj va ont det gjorde! Vi mår alla bra och amningen funkar faktiskt bra. Han har redan gått upp 400 g från födelsevikten. :) Världens sötaste bebis så klart. :)

• Liinaa91
    Minerva skrev 2016-07-06 18:41:27 följande:

Ja prova, den som kommit på nappen borde få nån form av pris! Jag använde nappen vid alla amningstillfällen i en vecka ungefär, tills såren läkt helt. Då började jag att vänja av vid nappen. Fick tips av vår BVC sköterska att påbörja amningen med napp sen avbryta och ta bort den. Funkade jättebra för då fortsatte bebisen med bra grepp utan napp! Så gjorde vi så några dagar tills både lillan och brösten vant sig, sen slutade vi helt. Har en vän som använde nappen i ca en månad och en i över ett år så man kan nog göra lite som man vill och vad som funkar för en själv :)

Kan också tipsa om multi-mam kompresser, är supersköna för de svalkar jätteskönt och lindrar smärtan från såren!

Du är en ängel! Va och köpte nappen innan och så skönt det var att amma! Ja kompresserna hörde jag talas om men försent hade redan köpt en salva. Men jaja den funkar också, tips smörj er med bröstmjölken den har en lindrande effekt den med.
  • Minerva
    Liinaa91 skrev 2016-07-06 22:55:28 följande:
    Du är en ängel! Va och köpte nappen innan och så skönt det var att amma! Ja kompresserna hörde jag talas om men försent hade redan köpt en salva. Men jaja den funkar också, tips smörj er med bröstmjölken den har en lindrande effekt den med.
    Ååh så skönt, vad glad jag blir! Minns lättnaden :)
  • annieh897

Jag tycker att min bröstvårta blir alldeles klämd av amningsnappen fast jag köpte största storleken. Har testat två gånger och tycker att det gör lika ont. Vet inte om jag gör fel, men tycker inte det finns så många sätt att göra fel på...

• Liinaa91
    annieh897 skrev 2016-07-07 06:00:20 följande:

Jag tycker att min bröstvårta blir alldeles klämd av amningsnappen fast jag köpte största storleken. Har testat två gånger och tycker att det gör lika ont. Vet inte om jag gör fel, men tycker inte det finns så många sätt att göra fel på...

Ring till amningsmottagningen du kanske kan åka dit och dom får hjälpa dig
  • Minerva
    annieh897 skrev 2016-07-07 06:00:20 följande:

Sätter du på den genom att vända nappen ut och in å sen "ploppa" på den över bröstvårtan så den sitter tajt och rakt på? Gör man inte det så kan nappen glida åt sidan lite under amningen upptäckte jag och då blir bröstvårtan lite klämd.
  • annieh897
    Minerva skrev 2016-07-07 09:16:34 följande:

Sätter du på den genom att vända nappen ut och in å sen "ploppa" på den över bröstvårtan så den sitter tajt och rakt på? Gör man inte det så kan nappen glida åt sidan lite under amningen upptäckte jag och då blir bröstvårtan lite klämd.

Det gör jag inte, ska testa! :)
  • ostpaj
    Liten2016 skrev 2016-07-06 19:48:59 följande:

Kl 23:43 den 26e juni föddes vår son, på bf+11. Efter 36 timmar latensfas och 12 timmar aktiv fas. Aj va ont det gjorde! Vi mår alla bra och amningen funkar faktiskt bra. Han har redan gått upp 400 g från födelsevikten. :) Världens sötaste bebis så klart. :)

Stort grattis!
  • eliiinv

Våran tös blir imon 1 v gammal! Har lite funderingar om bajjseriet, kan tillägga att jag helammar och det har fungerat felfritt. Undrar om det är normalt att det sprutar bajs i blöjan, eller ja det låter nästan som det. Hon bajsar mestadels på natten och då kan man höra att hon trycker ut en baj med luft därtill, att det blir som ett tryck. Eller ska det mer tryckas ut försiktigt från dem?

Lite nojjig att det är magproblem, hon visar inget obehag eller så när hon bajsar och BVC-besöket är det dags för nästa vecka först :)

Svar på tråden Junibebisar 2016