Är mödomshinnan en myt?
Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)
Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.
Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)
Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.
Jag vet inte, är ingen forskare i dessa frågor och att uttala sig utan att noggrant ha undersökt båda sidorna tycker jag tyder på bristande integritet. Emellertid tycker jag att det KÄNNS som en myt som tjänade ett visst syfte. Fast jag tänker inte svara vare sig det ena eller det andra.
Nu verkar jag ha missat något. Vem i tråden har påstått att slidkransen inte finns och att den inte kan blöda?
Vem skall man lita på DIG, vars ENDA länk du länkar till är wikipedia och inte ens din egna wikilänk stödjer ju ditt påstående om att man "kan se".
Eller på RFSU?
RFSU säger OCKSÅ att det aldrig går att se på en slidkrans om man har haft sex eller inte.
Att man kan dra slutsatsen baserat på att vissa som föds med en slidkrans som är väldigt tät och/eller som i Johannas fall lagt sig på tvärs över är EN sak men det är aldrig samma sak som
som att man kan "se att någon är oskuld". Det är och förblir ett logiskt felslut från din sida. Hur många dumdryga omogna kommentarer du kommer med som: "Väldigt kort nu (det här ska en 6-åring förstå)" (inlägg #110)till andra.
Så här skriver RFSU:
Kan man se eller känna om någon har haft sex genom att göra en oskuldsundersökning?Nej. Lika lite som man kan se på en penis att han har haft sex kan man se det på en slida. Vare sig en gynekolog eller sexpartner kan avgöra om du haft vaginalsex, oralsex, analsex eller smeksex. Det är helt enkelt ingen annan som kan upptäcka om du haft sex.
www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/
Långt mycket mer trovärdigare, än dina fellogiska slutsatser.
Du är för härlig när du med full kraft slår in öppna dörrar Håller med dig i det mesta du skriver, men det enda jag säger är:
På vissa slidkransar (likt Johannas) kan man se att tjejen aldrig haft en vanligt samlag. Detta kan upptäckas av en läkare som gör en oskuldskontroll. MEN samma läkare kan inte om någon tjej säga ATT hon har haft penetrerande sex.
Man kan aldrig, inte ens i fall som Johannas, SE på slidkransen att en kvinna är oskuld, dvs inte hadr penetrerande vaginala samlag. Man kan däremot se i fall som Johannas att slidkransen kan utgöra svårigheter med att få till ett vaginalt samlag, men inte slå fast att vaginala samlag aldrig ägt rum. Förstår du verkligen inte? Är du trögfattad? En gynekolog eller barnmorska kan aldrig SE på slidkransen om en kvinna är oskuld!
Jag som trots allt är helt svensk och född i början på 80-talet trodde helt och fullt på att tjejer faktiskt hade en mödomshinna som sprack vid samlag (eller ridning...av nån anledning?)
Det är ganska bizarrt egentligen för jag tror inte jag var ensam heller. På grund av mödomshinnan så undvek jag tjejer som jag trodde hade den kvar för jag ville inte vara den person som spräckte denna hinna och skadade henne (jag föreställde mig det som ganska traumatiskt och smärtsamt när den sprack).
Många tror att det finns en hinna som täcker ingången till slidan. Det är bara en myt. Det finns varken någon hinna eller något annat som går sönder första gången du har samlag eller för in något i slidan.
De som tror att mödomshinnan finns tror också ofta att tjejer ska blöda första gången de har samlag. Men det vanligaste är att det inte blöder första gången man har samlag. Att inte blöda eller att vara rädd för att inte blöda, vare sig man har haft samlag eller inte, kan vara ett problem för många tjejer. I vissa fall kan det till och med innebära fara för livet - att man blir straffad för att det inte blöder. Men det är inte okej att kontrollera eller styra över någon annans kropp eller när personen ska ha samlag, varken för en förälder, partner eller för någon annan.
Varje person bestämmer själv över sin egen kropp och om man vill ha sex. Det står i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och i svensk lag.
Om det blöder kan det bero på att du är spänd eller inte tillräckligt upphetsad. Sexuell upphetsning gör att slidan vidgar sig och blir våt och då brukar det inte göra ont eller blöda vid samlag. Ibland kan det blöda för att kanten runt slidans öppning är stram.
Om det blöder vid varje samlag, eller om det gör ont, kan du kontakta en ungdomsmottagning eller gynekologisk mottagning för att få hjälp.
Hur slidöppningen ser ut skiljer sig från person till person. Vid ingången till slidan finns det flera slemhinneveck. De har en oregelbunden form och kan vara lite veckiga och flikiga.
På en liten flicka är öppningen till slidan liten, men när man växer och kommer in i puberteten blir den större och mer töjbar.
Men det finns alltså ingen hinna som stänger till slidan, vad andra än säger. Det skulle inte funka för då skulle inte flytningarna och mensen kunna komma ut.
Slidöppningen påverkas inte heller av att du tränar, sportar, rider, cyklar, använder tampong, gör en gynekologisk undersökning, onanerar eller har samlag.
Om du vill se hur slidöppningen ser ut kan du ta hjälp av en spegel. Genom att sära på de inre blygdläpparna går det att se öppningen, som är lite veckig och flikig. För att känna på den, för in ett finger i slidan. Det gör inte att öppningen förändras på något sätt.
Det går inte att se om någon annan har haft sex eller inte. Inte ens en läkare eller barnmorska kan se det vid en gynekologisk undersökning. Det kan du bara veta själv.
Om du har frågor som har med underlivet att göra kan du alltid kontakta en ungdomsmottagning eller vårdcentral för att få råd och hjälp. Du får gå till vilken mottagning du vill i hela landet. Om du går i skolan kan du också gå till elevhälsan.
Samma ställen kan hjälpa dig om du känner dig rädd eller hotad av till exempel någon närstående. Då kan du även kontakta socialtjänsten. Alla som jobbar inom vården och socialtjänsten har tystnadsplikt.
tagit direkt från:
www.umo.se/kroppen/tjejers-underliv/det-finns-ingen-modomshinna/
Har inte läst tråden, och googlar inte upp exakt information heller. Men nej, någon hinna finns där inte.
Tänk er själva, hur skulle en kvinna kunna få ut mensen om det låg en hinna ivägen? Fatta mängder blod som skulle rinna ut vid första ligget då. Nej, hinnan är en myt.
Men det finns väl något som kallas slidkrans eller liknande.