• emliz

Är mödomshinnan en myt?

Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)

Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?
  • Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-01 23:24:53 följande:
    Jag glömde visst att svara angående lidandet.

Du behöver inte berätta för mig hur orimligt det är att oskuldskontrollerna fortfarande genomförs. Det är fortfarande den felaktiga uppfattningen om att där finns en heltäckande hinna som gör att många människor tror att det faktiskt går att se huruvida flickan/kvinnan är oskuld eller ej. Därför är distinktionen viktig. 

Kontrollerna genomförs inte heller, så vitt jag vet, som rutin generellt, utan när det finns en misstanke om att kvinnan har haft sex utan att vara gift. 
    Ja ja, om det där med oskuldskontroller vet inte jag (heller) så mycket mer än att det är sjukt. Men du vet alltså att det är en heltäckande hinna de letar efter, och att de inte fattar att en tjej är oskuld om de ser en krans med ett litet hål? ...men säger du så. Jag vet inte.
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 23:40:59 följande:
    Men snälla du! Läs innantill - det står inte ett ord om någon "faktisk hinna", utan det står "mödomshinna" vilket är det samma som hymen eller slidkrans, och den finns. Den är ingen myt. 

emliz skrev 2015-12-01 20:42:02 följande:
    Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget? Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.
    Det är dock ingen heltäckande hinna bara för att ordet finns med som en del i det sammansatta ordet mödomshinna. Det är lite som att ordet pucko har en betydelse som fristående ord (chokladdryck) och en annan i sammansättningen rixpucko.

Citat TS:
    Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)

Trådskaparen förtydligar i parentesen jag citerat ovan att hon menar en faktisk hinna.
  • Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-02 00:00:01 följande:

Citat TS:

Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)

Trådskaparen förtydligar i parentesen jag citerat ovan att hon menar en faktisk hinna.

Jag ser hur du menar, och eftersom TS har förklarat i efterhand vad hon menar så är det inga konstigheter med det. MEN jag, du och alla andra vet ju att mödomshinnan faktiskt INTE är en hinna, så jag tänkte inte ens tanken att någon kunde tro det. Jag tänkte att man ifrågasatte hela grejen ur ett annat perspektiv.
  • emliz
    ITpappan skrev 2015-12-01 23:43:57 följande:

Det är ingen myt. Min fru var skönt trång de första gångerna. Hon kände uppenbarligen också smärta, och det kom lite blod.

Det kan misstolkas som om det var ofrivilligt samlag, då brukar en oxå vara trång o blöda. ..
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-02 00:15:03 följande:
    Jag ser hur du menar, och eftersom TS har förklarat i efterhand vad hon menar så är det inga konstigheter med det. MEN jag, du och alla andra vet ju att mödomshinnan faktiskt INTE är en hinna, så jag tänkte inte ens tanken att någon kunde tro det. Jag tänkte att man ifrågasatte hela grejen ur ett annat perspektiv.
    Jag förstår, du missförstod och det är helt okej och händer alla ibland. Jag föreslår dock att du i fortsättningen inte på en gång kastar ur dig att andra framstår som småkorkade och är dåligt pålästa, utan istället ställer dig själv frågan om det kanske kan vara du som har missat något. 
  • Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-02 00:23:37 följande:

Jag förstår, du missförstod och det är helt okej och händer alla ibland. Jag föreslår dock att du i fortsättningen inte på en gång kastar ur dig att andra framstår som småkorkade och är dåligt pålästa, utan istället ställer dig själv frågan om det kanske kan vara du som har missat något. 

Nja... TS skrev Mödomshinna (samma som hymen eller slidkrans som inte är en myt) och inte faktisk eller täckande hinna. Jag tog TS på orden, medan du läste in något annat. Känns det bra för dig så får du gärna kalla det för ett missförstånd från min sida även om det var du som läste in något annat än vad som var skrivet. Oavsett vilket så var din tolkning närmare TS tanke än ord. ...och man brukar ju säga att det är tanken som räknas.
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-02 00:57:09 följande:
    Nja... TS skrev Mödomshinna (samma som hymen eller slidkrans som inte är en myt) och inte faktisk eller täckande hinna. Jag tog TS på orden, medan du läste in något annat. Känns det bra för dig så får du gärna kalla det för ett missförstånd från min sida även om det var du som läste in något annat än vad som var skrivet. Oavsett vilket så var din tolkning närmare TS tanke än ord. ...och man brukar ju säga att det är tanken som räknas.
    I wikipediaartikeln du länkade står att läsa att namnet mödomshinna syftar på den traditionella uppfattningen om att där finns en täckande hinna. Hur tolkar du det?
  • HejPippi
    Tecum skrev 2015-12-01 21:26:09 följande:

Jag har alltid trott att barnet befinner sig i livmodern under graviditeten, har jag missat något...

Hon syftade nog på att barnet tar sig ut genom slidan, inte att det befinner sig där under graviditeten.
  • EnAnonumius
    Farfallos skrev 2015-12-02 00:57:09 följande:
    Jag fattar inte hur du anser att wikipedia är mer tillförlitlig källa än gynekologer och läkarvetenskapen. 

Du sitter med en jävla dåres envishet och indirekt sprider den jävla myten vidare om mödomshinnan och hävdar att det är även ett annat namn för slidkransen, och att tack vare slidkransen får en skada vid första penetrationen så blöder man.

Du sitter med en idiots envishet med att hävdar att kvinnor blöder första gången vid sex bara för att man "sliter sönder slidkransen".
    Din källa är wikipedia. 

Nej det har inget med att man "spräcker" till någon jävla krans, den är flexibel och följsam. Du sitter ju med dessa krokade påståenden och sprider visdare MYTERNA om att oskulder blöder vid första sexet. Och använder av den mest korkade bevisföringen av dem alla "anekdotisk bevisföring". 

Du kan ju kolla programmet Kalla Fakta som TS använde som BAS. 
    De hade bland annat, med FN, Huma Rights Watch, WHO, och en gynekolog.
    De är mer trovärdiga än din jävla wikipedia länk och din "anekdotiska bevisföring".

http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=3206619

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Farfallos
    EnAnonumius skrev 2015-12-02 01:35:58 följande:

Jag fattar inte hur du anser att wikipedia är mer tillförlitlig källa än gynekologer och läkarvetenskapen. 

Du sitter med en jävla dåres envishet och indirekt sprider den jävla myten vidare om mödomshinnan och hävdar att det är även ett annat namn för slidkransen, och att tack vare slidkransen får en skada vid första penetrationen så blöder man.

Du sitter med en idiots envishet med att hävdar att kvinnor blöder första gången vid sex bara för att man "sliter sönder slidkransen".

Din källa är wikipedia. 

Nej det har inget med att man "spräcker" till någon jävla krans, den är flexibel och följsam. Du sitter ju med dessa krokade påståenden och sprider visdare MYTERNA om att oskulder blöder vid första sexet. Och använder av den mest korkade bevisföringen av dem alla "anekdotisk bevisföring". 

Du kan ju kolla programmet Kalla Fakta som TS använde som BAS. 

De hade bland annat, med FN, Huma Rights Watch, WHO, och en gynekolog.

De är mer trovärdiga än din jävla wikipedia länk och din "anekdotiska bevisföring".

www.tv4play.se/program/kalla-fakta

Ha ha ha! Ja, jag är nog en idiot eftersom jag stångas mot folk med välgigt begränsat förstånd.

Alla sidor och vetenskap hävdar att det finns något där, ca en cm in i slidan som ibland fortfarande är intakt fram till att tjejen har sitt första samlag. Namnet mödomshinna är missvisande eftersom det inte är en heltäckande hinna. (Vilket i sig är en befängd tanke, så vem tror det?) så namnet slidkrans används oftare idag för denna sak som annars heter hymen på läkarspråk. Tre namn på samma sak som kan ses på bilden nedan.

Angående oskuldskontroll: Om en kvinna har en hymen (likt de på mittenraden t.ex) kvar så bevisar det att hon ÄR oskuld. Om hon inte har någon hymen så bevisar det INTE att hon har haft samlag, för den kan vara borta ändå.

Är mödomshinnan (dvs det som finns på bilden ovan) en myt? Nej, hymen (samma sak som mödomshinna eller slidkrans) finns och spicker ibland först vid första samlaget.

Ha en bra dag!
Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?