• emliz

Är mödomshinnan en myt?

Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)

Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?
  • Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-02 15:23:16 följande:
    Jaså, nu handlar det som speciella undantagsfall där någon operation har utförts? Förut sa du att om slidkransen är kvar/intakt så bevisar det att kvinnan är oskuld. Inte i vissa fall under förutsättningen att en operation är utförd... Hur ska du ha det?
    Jag får be dig läsa om den, för jag tappade bort ett "inte" där. Det skulle vara där operation INTE är utförd.
  • Vanillaextract
    Farfallos skrev 2015-12-02 13:53:05 följande:

Vad är det då som som blöder på de 30 - 40 procent av alla kvinnor när de har sex första gången om det inte är slidkransen? Skulle gärna vilja ha källa på det i så fall.

Du kan ju testa att läsa din egna källa.

"Namnet mödomshinna syftar på den traditionella uppfattningen om att det skulle finnas en täckande hinna som går sönder vid kvinnans första vaginala samlag. En intakt mödomshinna sågs då utifrån en sådan tankemodell som ett bevis för att bäraren inte haft samlag, det vill säga har kvar sin mödom eller jungfrudom. Idag är det känt att hymens utseende inte är en indikator på om en kvinna haft samlag eller inte, och att det inte går att se på hennes underliv om hon haft penetrerande sex eller inte.[9]

Anledningen till att vissa kvinnor blöder vid det första penetrerande samlaget kan bland annat vara att hymens veck uttänjs, att de inte är tillräckligt sexuellt upphetsade, att de är nervösa och spänner sig, eller att de har en missbildning där slidöppningen verkligen är delvis ihopväxt. Ungefär 60 procent[källa behövs] av kvinnor i Sverige blöder inte alls vid första samlaget och huvuddelen av dem som blöder får endast en missfärgad flytning."

Eller helt enkelt googla och läsa på rfsu:

"De allra flesta blöder inte. Det kan uppstå små sprickor i slemhinnevecken som gör ont, och ibland kan det också blöda lite grann, men det är ovanligt.

Oavsett hur slidkransen ser ut, så är det färre än hälften av alla tjejer som blöder när de penetrerar slidan första gången. Bland dem som ändå blöder är det få som gör det för att slidkransen varit trång, utan av andra orsaker. Om man inte varit sexuellt upphetsad utan spänd, nervös och för torr, kan det bli små sprickor i slidkransen som kan blöda, men det beror inte på hur många gånger man har haft sex."

Du kan läsa på ungefär varenda en av källorna när du googlar om slidkransen att det är fysiskt omöjligt för någon att se på något sätt att någon är oskuld.
  • RosaSmurf
    Farfallos skrev 2015-12-02 16:52:44 följande:

Jag får be dig läsa om den, för jag tappade bort ett "inte" där. Det skulle vara där operation INTE är utförd.

Och ändå kan slidkransen vara intakt... Vad är det du INTE förstår?
  • emliz

Träning (ridsport mm) påverkar INTE slidkransen ..

O om en penis spräcker en slidkrans, vad gör inte bebisar vid en förlossning?

• Farfallos
    RosaSmurf skrev 2015-12-02 15:21:30 följande:
    Nej, man kan inte se på slidkransen hurvida en kvinna haft penetrerande samlag elle ej. Slidkransen kan fotfaeande vara intakt även om penererande samlag har ägt rum. Det är en MYT att man kan se på slidkransen att en kvinna INTE haft penetrerande samlag.
    Nu har du egna fantasier igen, för det där (markerat i fetstil i ditt citat) har jag aldrig påstått! Jag har bara påstått att man kan se på en slidkrans, som t.ex Johannas i inlägg 94, att det inte har varit någon normalstor penis intryckt i den slidan. Jag har aldrig sagt att man kan bevisa att en tjej inte är oskuld genom att titta på slidkransen. Jag måste be dig läsa detta svar om och om igen tills du fattar skillnaden.

...och som svar på mitt ifrågasättande av ditt korkade påstående att slidkransen inte har något att göra med oskulden så svarade du att det bara beror på...
    RosaSmurf skrev 2015-12-02 15:18:05 följande:
    Sköra slemhinnor, att man inte är tillräckligt blöt eller att penetrarionen sker med våld. Det är det som hör att det kan blöda vid första samlaget och id resterande samlag.
    Du nämner inte ett ord om slidkransen, så du menar på fullt allvar att om slidkrans (likt Johannas i inlägg 94) skulle brista och blöda i samband med första samlaget så skulle det ändå inte ha något att göra med att oskulden rök då? Ha ha ha! 
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-02 16:52:44 följande:
    Ok, fair enough.

Men då kvarstår: Vad har du för belägg för påståendet att man kan bevisa att kvinnan är oskuld om hennes slidkrans finns kvar. Du tycks ha tagit tillbaka det där om att slidkransen försvinner (thank god), så hur menar du att det syns att en kvinna fortfarande är oskuld?
  • RosaSmurf
    emliz skrev 2015-12-02 17:08:16 följande:

Träning (ridsport mm) påverkar INTE slidkransen ..

O om en penis spräcker en slidkrans, vad gör inte bebisar vid en förlossning?

Man kan få sprickor i slidkransen av bla ridsport.
  • RosaSmurf
    Farfallos skrev 2015-12-02 17:16:25 följande:

Nu har du egna fantasier igen, för det där (markerat i fetstil i ditt citat) har jag aldrig påstått! Jag har bara påstått att man kan se på en slidkrans, som t.ex Johannas i inlägg 94, att det inte har varit någon normalstor penis intryckt i den slidan. Jag har aldrig sagt att man kan bevisa att en tjej inte är oskuld genom att titta på slidkransen. Jag måste be dig läsa detta svar om och om igen tills du fattar skillnaden.

...och som svar på mitt ifrågasättande av ditt korkade påstående att slidkransen inte har något att göra med oskulden så svarade du att det bara beror på...Du nämner inte ett ord om slidkransen, så du menar på fullt allvar att om slidkrans (likt Johannas i inlägg 94) skulle brista och blöda i samband med första samlaget så skulle det ändå inte ha något att göra med att oskulden rök då? Ha ha ha! 

Fast nej. Man kan inte se på slidkransen om det varit den varit penetrerar av en normalstor penis eller ej.

Slidkransen kan brista antingen vid samlag &inte flvöndigvis första) eller vid annat, ex ridsport. Att slidkransen kan spricker vid samlag har att göra med att man 1. Inte är tillräckligt vår 2. Det sker med våld 3. Man är nervös och spänner sig.
  • Farfallos
    Vanillaextract skrev 2015-12-02 16:53:42 följande:
    Du kan ju testa att läsa din egna källa.

"Namnet mödomshinna syftar på den traditionella uppfattningen om att det skulle finnas en täckande hinna som går sönder vid kvinnans första vaginala samlag. En intakt mödomshinna sågs då utifrån en sådan tankemodell som ett bevis för att bäraren inte haft samlag, det vill säga har kvar sin mödom eller jungfrudom. Idag är det känt att hymens utseende inte är en indikator på om en kvinna haft samlag eller inte, och att det inte går att se på hennes underliv om hon haft penetrerande sex eller inte.[9]

Anledningen till att vissa kvinnor blöder vid det första penetrerande samlaget kan bland annat vara att hymens veck uttänjs, att de inte är tillräckligt sexuellt upphetsade, att de är nervösa och spänner sig, eller att de har en missbildning där slidöppningen verkligen är delvis ihopväxt. Ungefär 60 procent[källa behövs] av kvinnor i Sverige blöder inte alls vid första samlaget och huvuddelen av dem som blöder får endast en missfärgad flytning."

Eller helt enkelt googla och läsa på rfsu:
    "De allra flesta blöder inte. Det kan uppstå små sprickor i slemhinnevecken som gör ont, och ibland kan det också blöda lite grann, men det är ovanligt.

Oavsett hur slidkransen ser ut, så är det färre än hälften av alla tjejer som blöder när de penetrerar slidan första gången. Bland dem som ändå blöder är det få som gör det för att slidkransen varit trång, utan av andra orsaker. Om man inte varit sexuellt upphetsad utan spänd, nervös och för torr, kan det bli små sprickor i slidkransen som kan blöda, men det beror inte på hur många gånger man har haft sex."

Du kan läsa på ungefär varenda en av källorna när du googlar om slidkransen att det är fysiskt omöjligt för någon att se på något sätt att någon är oskuld.
    Jag håller med dig på varje punkt, men skulle vilja omformulera din sista mening. Jag tror du menar "att det är fysiskt omöjligt för någon att se på något sätt att någon INTE är oskuld". För så är det. Däremot är det möjligt att se på en tjej med en slidkrans som Johannas (i inlägg 94) att den tjejen inte har haft ett normalt vaginalt samlag. Snälla du, försök att läsa vad jag skriver... 
  • Farfallos
    RosaSmurf skrev 2015-12-02 17:24:47 följande:
    Fast nej. Man kan inte se på slidkransen om det varit den varit penetrerar av en normalstor penis eller ej.

Slidkransen kan brista antingen vid samlag &inte flvöndigvis första) eller vid annat, ex ridsport. Att slidkransen kan spricker vid samlag har att göra med att man 1. Inte är tillräckligt vår 2. Det sker med våld 3. Man är nervös och spänner sig.
    Men snälla du!!!! Läs vad jag skriver!!!! Jag har aldrig skriver "eller ej"!

Väldigt kort nu (det här ska en 6-åring förstå) :

På Johanna (inlägg 94) kunde läkaren och de tio kandidaterna se att hon inte hade haft vaginalt samlag!

Är mitt påstående i fetstil ovan sant eller faskt? Läs inte in något annat, utan svara bara på den frågan!
Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?