• emliz

Är mödomshinnan en myt?

Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)

Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?
  • Laceyy
    Jojohanna skrev 2015-12-03 18:04:07 följande:

Oj. Här fick jag mina 15 minutes of fame pga min mödomshinna eller missbildning som det nu konstaterats att jag har/hade :)
    Jag hade alltså en skinnflik tvärs över hålet. Det såg ut som jag hade två hål. Fick in en tampong en gång och höll på att inte få ut den igen :)
    När väl en penis lyckades komma in sprack skinnfliken och jag illblödde. Finns rester kvar av skinnfliken än idag 30 år senare.
    Så jag har alltid trott att det var en mödomshinna.

Det är väldigt vanligt att ha så men opereras oftast bort. Det är ingen mödomshinna.
  • Guapa
    Jojohanna skrev 2015-12-03 18:04:07 följande:

Oj. Här fick jag mina 15 minutes of fame pga min mödomshinna eller missbildning som det nu konstaterats att jag har/hade :)

Jag hade alltså en skinnflik tvärs över hålet. Det såg ut som jag hade två hål. Fick in en tampong en gång och höll på att inte få ut den igen :)

När väl en penis lyckades komma in sprack skinnfliken och jag illblödde. Finns rester kvar av skinnfliken än idag 30 år senare.

Så jag har alltid trott att det var en mödomshinna.

Jag tokblödde också efter första samlaget. Småblödde det i tre dagar innan det förvann. Efteråt har jag aldrig blött, oavsett hur torr jag än varit. Jag är helt övertygad om att min anatomi förändrades, men det är möjligt att jag också hade någon form av missbildning som "sprack".
  • RosaSmurf
    Vanillaextract skrev 2015-12-03 16:12:23 följande:

Eh.. Men om man har en missbildad slidkrans som täcker hålet på ett sådant sätt att det är fysiskt omöjligt med penetrerande sex är det ju ganska självklart att den kvinnan aldrig haft penetrerande sex(då det inte är fysiskt möjligt)?

Det går inte att bevisa att det är omöjligt. Finns en massa saker inom sex som säga vara omöjligt med som ändå går mha våld.
  • Farfallos
    RosaSmurf skrev 2015-12-03 16:02:07 följande:

En missbildning är det om man har en hinna som täcker öppningen. Hurvida man ändå kan ha penetrerande sex är upp till var och en och inget varken du eller jag kan veta. Inte heller läkaren.

En slidkrans som brister vid försa penetrering missbildning, då det är fullt normalt att det kan ske. Har aldrig ens påstått att det skulle vara en missbildning.

Om en flicka har en intakt slidkrans så har hon det, oavsett om hon född barn och haft sex. Slidkransar är olika, vissa förblir intakta och andra brister.

Johannas fall är ett unikt fall då det handlar om en missbildning. Inte ens i hennes fall går det säkert att bevisa om hon haft vaginalt sex eller inte.

Vad är det du inte förstår?

Jag förstår nästan allt du skriver, och håller med dig (men det fattat inte du). Det jag inte förstår är bland annat det du skriver om att man kan ha haft penetrerande samlag med en heltäckande slidkrans. Och jag tänker att du måste ha haft väldig otur med killar, men det är en anna sak...

Du kom inte heller med några belägg för att de exempel på slidkransar som jag postade i inlägg 152 skulle kunna kallas missbildningar. ...men eftersom du anser att även en hrltäckande slidkrans kan vara intakt efter penetrerande samlag så kan du lika gärna skita i det. Det är liksom bara för dumt.
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-03 22:10:18 följande:
    Jag förstår nästan allt du skriver, och håller med dig (men det fattat inte du). Det jag inte förstår är bland annat det du skriver om att man kan ha haft penetrerande samlag med en heltäckande slidkrans. Och jag tänker att du måste ha haft väldig otur med killar, men det är en anna sak...

Du kom inte heller med några belägg för att de exempel på slidkransar som jag postade i inlägg 152 skulle kunna kallas missbildningar. ...men eftersom du anser att även en hrltäckande slidkrans kan vara intakt efter penetrerande samlag så kan du lika gärna skita i det. Det är liksom bara för dumt.
    Slidkransarna på bilderna du delade verkar vara exempel på missbildade slidkransar, ja. T.ex. kan man läsa följande om hymen cribiformis:

"A cribiform hymen is a congenital disorter, meaning it is present at birth. It occurs when the hymen doesn't develop properly in the fetus." (1)

När ett eller flera band av vävnad löper över öppningen som i fallen på bilderna så kalls det också "septate hymen" (vet ej vad det heter på svenska) och det är något som bör behandlas med operation, om jag har förstått saken rätt.
  • maritbinge
    maritbinge skrev 2015-12-03 22:55:43 följande:
    Slidkransarna på bilderna du delade verkar vara exempel på missbildade slidkransar, ja. T.ex. kan man läsa följande om hymen cribiformis:

"A cribiform hymen is a congenital disorter, meaning it is present at birth. It occurs when the hymen doesn't develop properly in the fetus." (1)

När ett eller flera band av vävnad löper över öppningen som i fallen på bilderna så kalls det också "septate hymen" (vet ej vad det heter på svenska) och det är något som bör behandlas med operation, om jag har förstått saken rätt.
    Förlåt, jag glömde ange referensen för mitt citat om hymen cribiformis: Här är den.
  • DickRex
    maritbinge skrev 2015-12-03 22:58:41 följande:
    Förlåt, jag glömde ange referensen för mitt citat om hymen cribiformis: Här är den.
    Förutom den då, och den helt täckta verkar övriga varianter på wikipedias sida för Hymen inte vara några missbildningar, utan bara normal variation. Fast var gränsen mellan missbildning och normalt går är ju sannolikt bara en bedömning som människor gjort, och som skiljer från land till land.

På wikipedia sv.wikipedia.org/wiki/Hymen står ju att den helt täckta slidkransen är den vanligaste missbildningen... Skulle flera av de andra varianterna vara mindre vanliga än den helt täckta då? Nä, jag tvivlar på att man i Sverige skulle kalla Hymen labialis för en missbildning. Men vad vet jag...
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • maritbinge
    DickRex skrev 2015-12-08 11:05:45 följande:
    Förutom den då, och den helt täckta verkar övriga varianter på wikipedias sida för Hymen inte vara några missbildningar, utan bara normal variation. Fast var gränsen mellan missbildning och normalt går är ju sannolikt bara en bedömning som människor gjort, och som skiljer från land till land.

På wikipedia sv.wikipedia.org/wiki/Hymen står ju att den helt täckta slidkransen är den vanligaste missbildningen... Skulle flera av de andra varianterna vara mindre vanliga än den helt täckta då? Nä, jag tvivlar på att man i Sverige skulle kalla Hymen labialis för en missbildning. Men vad vet jag...
    Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du pratar om. Varför skulle hymen labialis (en smal och vertikal öppning) vara en missbildning? Har jag skrivit något som indikerat att jag tror att alla bilder på wikipediasidan är bilder på missbildningar?
  • Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-08 15:29:32 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du pratar om. Varför skulle hymen labialis (en smal och vertikal öppning) vara en missbildning? Har jag skrivit något som indikerat att jag tror att alla bilder på wikipediasidan är bilder på missbildningar?
    Även jag uppfattade dig som att alla de slidkransar som man kunde säga "där har det aldrig varit någon normal penis" om, skulle vara missbildningar.
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-08 16:20:44 följande:
    Även jag uppfattade dig som att alla de slidkransar som man kunde säga "där har det aldrig varit någon normal penis" om, skulle vara missbildningar.
    Ok. Då är det uppenbarligen dags för mig att vara tydligare med vad jag menar.

Du postade tre bilder. En på hymen bifenestratus, en på hymen trifenestratus och en på hymen cribiformis. Dessa är alla exempel på något som kallas "septate hymen" (återigen är jag osäker på om det finns en svenskt namn och vad detta i så fall är). Det innebär alltså att ett eller flera band av vävnad löper över öppningen. Dessa är - så vitt jag vet - exempel på missbildningar som bör rättas till genom operation. 

Hymen labialis, som DickRex skrev om i inlägget ovan, innebär ingen vävnad som löper över öppningen, utan att ens slidöppning är vertikal och ganska smal. Om det är en missbildning eller ej vet jag inte, men det tvivlar jag på. Jag tvivlar också på att det skulle vara omöjligt att föra in en normalstor penis i en sådan slida. 
Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?