• emliz

Är mödomshinnan en myt?

Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)

Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?
  • Farfallos
    Drottningen70 skrev 2015-12-01 21:31:01 följande:
    Haha..... Jobbigt du verkar ha det nu...
    Ja du, det är frustrerande när människor man pratar med har så begränsat med kapacitet att man börjar fundera på hur det funkar i vardagen för dem....
  • Vanillaextract
    Farfallos skrev 2015-12-01 21:33:28 följande:

Vi pratar inte om samma sak. Det är väl klart som sjutton att det inte normalt finns en helt tätslutande hinna, men den tanken är ju så korkad att jag inte ens fattade att det var vad som diskuterades. Redan i fjärde inlägget i tråden så klargjorde någon att det handlar om en slidkrans. På bilden som finns i länken jag postade så ser man ju även exempel på vad som inte heller skulle kunna kallas för varken krans eller hinna (kanske gardin då), men jag hoppas att vi kan strunta i den exakta definitionen orden, och förhålla oss till fenomenet, dvs att det finns något där (kalla det vad du vill) som ofta går sönder vid första penetrationen.

Slidkrans och mödomshinna är två helt olika saker och tråden handlar om mödomshinnan som alltså är en myt.
  • Drottningen70

[quote=76069058][quote-nick]Farfallos skrev 2015-12-01 21:33:28 följande:[/quote-nick]Vi pratar inte om samma sak. Det är väl klart som sjutton att det inte normalt finns en helt tätslutande hinna, men den tanken är ju så korkad att jag inte ens fattade att det var vad som diskuterades. Redan i fjärde inlägget i tråden så klargjorde någon att det handlar om en slidkrans. På bilden som finns i länken jag postade så ser man ju även exempel på vad som inte heller skulle kunna kallas för varken krans eller hinna (kanske gardin då), men jag hoppas att vi kan strunta i den exakta definitionen orden, och förhålla oss till fenomenet, dvs att det finns något där (kalla det vad du vill) som ofta går sönder vid första penetrationen.[

Ofta?

Mest när älskaren är inkompetent. I andra fall tänjs kransen helt enkelt sakta ut under första och följande samlag. Helt utan blodvite.

• Farfallos
    Vanillaextract skrev 2015-12-01 21:38:05 följande:
    Slidkrans och mödomshinna är två helt olika saker och tråden handlar om mödomshinnan som alltså är en myt.
    Två helt olika saker??? På Wikipedia står det "Hymen, även känd som mödomshinna eller slidkrans", och även om jag vet att allt som står på internet inte är sant så är det precis vad jag också har uppfattat, dvs att det är samma sak. Vad menar du är skillnaden? Skicka gärna en länk som beskriver det hela så slipper du skriva så mycket.
  • maritbinge
    Tecum skrev 2015-12-01 21:22:47 följande:
    Ingen påstår att det finns en hinna, du tar det för bokstavligt. Frågan är om kvinnor blöder första gången eller ej, och isf varför?.
    Nej, frågan är inte om kvinnor blöder första gången eller inte. Frågan rör huruvida man tror att där finns en faktisk hinna eller ej. Det torde vara uppenbart att det inte gör det, men i och med att det t.o.m. i Sverige finns läkare som utför s.k. oskuldskontroller (och således tror att där finns en hinna) så tycks myten om hinnan leva vidare på sina håll. Jag antar att det var därför trådskaparen ville kolla läget här, och fråga medlemmarna på forumet vad de tror.
  • emliz
    emliz skrev 2015-12-01 20:42:02 följande:

Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)

Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.

Jag postar frågan igen för vissa har uppenbarligen inte läst den.

Mödomshinnan = en heltäckande hinna i slidan som spricker vid samlag. MYT ELLER INTE?
  • Tecum
    Drottningen70 skrev 2015-12-01 21:32:32 följande:
    Fast vi vet ju redan att de flesta inte blöder vid det första samlaget.
    Enligt Wiki är det 40% som blöder så det är en ganska stor minoritet.
  • Mascaraklumpar

Naturligtvis är hymen I SIG inte en myt, däremot finns det många myter OM den. Huruvida "mödomshinna" är bortplockat ur ordböckerna eller forfarande kan användas som en synonym vet jag däremot inte, men jag skulle tippa på att det fortfarande är språkligt korrekt att använda ordet även om RFSU m.fl. vill annorlunda.

• Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-01 21:30:03 följande:
    Jag tycker att trådskaparen är tydlig med att frågeställningen rör varandet eller icke-varandet av en faktiskt hinna. Det är viktigt att göra en distinktion mellan hinna och slidkrans, då myten om att där finns en hinna har inneburit och innebär ett stort lidande för många unga kvinnor. 
    Som sagt var så tog inte jag ordet "hinna" så bokstavligt som du att jag trodde att det skulle vara en tät hinna. (En befängd tanke, och jag trodde inte att TS menade så. Hur TS menade vet vi väl inte riktigt heller.) Hur skulle då mensen komma ut? Hade mänsklighetens ens överlevt om det verkligen var en tät hinna? Nä, bara en dum tanke som jag inte trodde att någon hade. Men om du tittar på illustrationen på sv.wikipedia.org/wiki/Hymen så ser du ju att det inte bara är fråga om en krans i ordets rätta bemärkelse. Men det är ju inte ordet som betyder något tänker jag.

Hur menar du att myten om mödomshinnan har skapat ett visst lidande för kvinnor som informationen om krans inte skulle ha gjort? 
  • Santin
    Tecum skrev 2015-12-01 21:05:15 följande:
    Det är väl du som tror att jorden är platt då, för slidkransen finns även om inte alla blöder. 
    Slidkrans och mödomshinna är inte samma sak.
Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?