Är mödomshinnan en myt?
Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)
Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.
Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)
Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.
Två helt olika saker??? På Wikipedia står det "Hymen, även känd som mödomshinna eller slidkrans", och även om jag vet att allt som står på internet inte är sant så är det precis vad jag också har uppfattat, dvs att det är samma sak. Vad menar du är skillnaden? Skicka gärna en länk som beskriver det hela så slipper du skriva så mycket.
Vad tror du att du håller på med? "Jag postar frågan igen för vissa har uppenbarligen inte läst den" skriver du och så gör du ett tillägg om en "heltäckande hinna". Mödomshinna = Hymen = Slidkrans (dvs samma sak) är och har aldrig enligt någon modern vetenskap (eller tjejer jag känner) i normala fall varit en heltäckande hinna, utan mer som en krans. Jag skulle inte ens säga att det finns någon myt om den "heltäckande hinnan" eftersom jag aldrig hört att någon tro något så befängt.
Nu är du nog bra trött i alla fall.... Du skrev att slidkrans och mödomshinna var två olika saker, men i den RFSU-länk du postar framgår det med all önskvärd tydlighet att det avser exakt samma vävnad. RFSU vill bara inte använda ordet "hinna" eftersom det mer har karaktären av en krans.
...och jag skrev i det första av mina inlägg som du svarade på att;
"Vi kan strunta i den exakta definitionen orden, och förhålla oss till fenomenet, dvs att det finns något där (kalla det vad du vill) som ofta går sönder vid första penetrationen."
Och det är detta fenomen som är det samma oavsett om det kallas Hymen, Mödomshinna eller slidkrans. Det är inte alls olika saker som du påstår, utan olika namn på samma fenomen.
...så vad som var så sjukt att jag inte lärde mig i grundskolan kan man ju undra. Jag lärde mig läsa - vad lärde du dig för något?