• emliz

Är mödomshinnan en myt?

Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)

Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 21:14:13 följande:
    Du verkar också vara dåligt påläst. Det finns något (kalla den vad du vill) som spricker, och det som spricker kan se väldigt olika ut. Kolla bilderna här:
    sv.wikipedia.org/wiki/Hymen
    Tack, jag känner till slidkransen, jag har en mellan mina ben. Den är fortfarande inte en hinna, vilket också står att läsa i länken du postade. 
  • Farfallos
    Drottningen70 skrev 2015-12-01 21:10:47 följande:
    Ja jösses om det är nåt som du behöver inbilla dig för att känna dig manlig så varesegod att fortsätt .
    Och du .. En slida kan rymma ett 5 kilos barn..... Perspektiv.....
    Men snälla du! Gör du dig till eller är du sådan? Du tror väl inte att jag inbillar mig att jag spräcker en slida? Jag tror inte ens att jag är större än normalt. Jag tror mig veta att det oftast bara finns en "krans" av mindre elastisk vävnad som ibland spricker först då en kvinna får en normalgrov penis i sig. Den kransen har inte spruckit av tamponger eller fingrar tidigare bara.
  • SötaRovan
    Farfallos skrev 2015-12-01 21:11:34 följande:

Du är ju extrem dåligt påläst!

sv.wikipedia.org/wiki/Hymen

Har du själv läst det som står på sidan du länkade till? För det står klart och tydligt att det inte är en hinna och att de få flickor som har det har en missbildning som måste åtgärdas innan puberteten.
  • Tecum
    maritbinge skrev 2015-12-01 21:07:37 följande:
    Tar det igen: En slidkrans är ingen hinna.
    Ingen påstår att det finns en hinna, du tar det för bokstavligt. Frågan är om kvinnor blöder första gången eller ej, och isf varför?.
  • Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-01 21:18:17 följande:
    Tack, jag känner till slidkransen, jag har en mellan mina ben. Den är fortfarande inte en hinna, vilket också står att läsa i länken du postade. 
    Och om du hade läst vad jag skrev så hade du förstått att ditt svar verkar lite småkorkat. Jag vet att det inte är någon hinna, men hinna eller ej kan ju knappast vara frågan. Det finns ju fakta på den punkten, och jag uppfattade frågan som att hela konceptet (dvs att det över huvud taget finns något som ibland spricker vid första penetreringen) ifrågasattes.
  • Tecum
    Drottningen70 skrev 2015-12-01 21:10:47 följande:
    Ja jösses om det är nåt som du behöver inbilla dig för att känna dig manlig så varesegod att fortsätt .

Och du .. En slida kan rymma ett 5 kilos barn..... Perspektiv.....
    Jag har alltid trott att barnet befinner sig i livmodern under graviditeten, har jag missat något...
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 21:23:09 följande:
    Och om du hade läst vad jag skrev så hade du förstått att ditt svar verkar lite småkorkat. Jag vet att det inte är någon hinna, men hinna eller ej kan ju knappast vara frågan. Det finns ju fakta på den punkten, och jag uppfattade frågan som att hela konceptet (dvs att det över huvud taget finns något som ibland spricker vid första penetreringen) ifrågasattes.
    Jag tycker att trådskaparen är tydlig med att frågeställningen rör varandet eller icke-varandet av en faktiskt hinna. Det är viktigt att göra en distinktion mellan hinna och slidkrans, då myten om att där finns en hinna har inneburit och innebär ett stort lidande för många unga kvinnor. 
  • Drottningen70
    Farfallos skrev 2015-12-01 21:19:28 följande:

Men snälla du! Gör du dig till eller är du sådan? Du tror väl inte att jag inbillar mig att jag spräcker en slida? Jag tror inte ens att jag är större än normalt. Jag tror mig veta att det oftast bara finns en "krans" av mindre elastisk vävnad som ibland spricker först då en kvinna får en normalgrov penis i sig. Den kransen har inte spruckit av tamponger eller fingrar tidigare bara.

Farfallos skrev 2015-12-01 21:19:28 följande:

Haha..... Jobbigt du verkar ha det nu...
  • Drottningen70
    Tecum skrev 2015-12-01 21:22:47 följande:

Ingen påstår att det finns en hinna, du tar det för bokstavligt. Frågan är om kvinnor blöder första gången eller ej, och isf varför?.

Fast vi vet ju redan att de flesta inte blöder vid det första samlaget.
  • Farfallos
    SötaRovan skrev 2015-12-01 21:22:41 följande:
    Har du själv läst det som står på sidan du länkade till? För det står klart och tydligt att det inte är en hinna och att de få flickor som har det har en missbildning som måste åtgärdas innan puberteten.
    Vi pratar inte om samma sak. Det är väl klart som sjutton att det inte normalt finns en helt tätslutande hinna, men den tanken är ju så korkad att jag inte ens fattade att det var vad som diskuterades. Redan i fjärde inlägget i tråden så klargjorde någon att det handlar om en slidkrans. På bilden som finns i länken jag postade så ser man ju även exempel på vad som inte heller skulle kunna kallas för varken krans eller hinna (kanske gardin då), men jag hoppas att vi kan strunta i den exakta definitionen orden, och förhålla oss till fenomenet, dvs att det finns något där (kalla det vad du vill) som ofta går sönder vid första penetrationen.
Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?