Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

Grattis till alla nya bebisar!

Skönt för er att det äntligen är över :D

Moen, men vad konstigt. Hoppas att det bättrar sig snart!

Okej, kan hon sova själv eller måste du ha henne i famnen då också?

Och en lite fåfäng grej. Min lilla har hormonplitor i typ hela ansiktet. Känner mig hemsk, men de ser så äckliga ut att jag knappt tar bilder på hennes ansikte just nu :/ Min första hade inget sånt, men antar att det är för att jag ammar mer den här gången.

• Snuttispluttis

Men stackars er som är gravida och får kämpa så! Att ers bebisar inte vill ut :(

Mulan, det är så i början innan mjölken rinner till och bebisen hittar en ätrytm. Har man otur (lite som jag) får man en bebis som vill äta med typ 30-60 min mellanrum även senare. Men se till att han suger rätt för det ska inte göra ont sen, även om han ammar ofta. Jag känner knappt att min ammar de flesta ggr och jag har inte haft en enda blåsa eller sår.

Moen, ingen av mina har kunnat somna själva. Jag ammar eller vaggar till sömns. Sen samsover jag och liggammar och det är så sjukt smidigt. Får sova riktigt mycket på nätterna med oftast endast ett blöjbyte vid 4-5-tiden. Hoppas att det håller i sig :P

När jag lägger ner henne när hon har somnat på dagen sover hon sällan längre än 20 min själv. Men det är väl för att hon gillar samsovning bättre, hehe

• Snuttispluttis

Grattis Nmg! Äntligen!!! Och 55 cm lång :O 6 cm längre än min tjej när hon föddes.

Hoppas att ni som spruckit mycket läker okej. Jag sydde tre stygn första fl och ett stygn denna gången, men det sved och gjorde mer ont denna gången.

Förr klippte de som standard, men nu jobbar de mer för att man ska behöva sy så lite som möjligt. Nu klipper de typ bara när fl är utdragen och bebis behöver hjälp ut/komma ut fort. Och då ofta ihop med sugklocka.

Angående viktuppgång hos bebisen är det viktigt att tänka på att det kan variera stort från en vecka till en annan och vara helt normalt. Så länge som bebisen är pigg, sover bra, äter bra och har våta blöjor så behöver man inte oroa sig. Och har för mig att jag har läst att i genomsnitt går en bebis upp 200 gr/vecka första två-tre månaderna.

Jag är lite kluven. Min lilla sover stadigare och är nöjdare om jag skippar ersättningen (30 ml morgon och kväll), men hon går ju upp massa mer i vikt om jag ger ersättning. Utan ersättning går hon upp i nederkant av okej, men bvc vill gärna att vi ger lite extra. Hur hade ni gjort?

Åh, och för storasysters utveckling skulle hon behöva träffa andra barn, men vet inte när jag vågar dra med bebisen till typ öppna förskolan. Hade ni väntat till tre månaders ålder?

• Snuttispluttis

31/7 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka

1/8 Misszandra, 23 år, Karlskrona, första barnet, pojke

3/8 Anlili, 36 år, Norrköping, andra barnet, flicka

5/8 Mal Mal, 32 år, Karlstad, tredje barnet, pojke

16/8: Snuttispluttis, 29 år, Helsingborg, andra barnet, flicka

31/8 Hallonpajen, 39 år, Bjärred, tredje barnet, pojke

4/9 Mulan91, 25 år Stockholm, andra barnet, pojke

9/9 Nmg, 32 år Gävle, andra barnet, pojke

• Snuttispluttis

En kompis fick barn för 6 år sen och då tog hon nåt piller som stoppade mjölken. Synd att de har slutat med dem, men det kanske var jättehemska biverkningar :/

Våra familjer bor 4 resp. 6 timmar bort så de har varit här en gång vardera med övernattning på hotell. Kommer nog inte träffa svärisarna på ett halvår och mina föräldrar kommer nog igen runt jul.

Jag har ont i fötterna, men inte så ont som du beskriver Moen. Känns som att de fortfarande är svullna och de är ömma som om jag har gått typ en mil. Är öm i hand-och fingerleder också, men det är för att jag bär bebisen så mycket. Fick precis samma med min stora.

• Snuttispluttis

Men stackare Moen! Det låter ju helkonstigt :/

Tror fötterna är svullna iaf för det känns inte som vanligt när jag kniper med tårna :P

Och fotmassage är toppen! Får av min man om jag inte måste smörja mina psoriasisutslag.

Amningen funkar här också :) Hade velat ha mer mjölk, men lilltjejen går upp bra i vikt och är pigg och glad iaf. Och jag läcker ingen mjölk och hon kräks typ inget så det är jag lite glad för.

• Snuttispluttis

Tror sömnbristen hjälper hormonerna så man är extra känslig. Jag kan känna att jag vill gråta när jag är så dödens utmattad att jag skulle vilja lämna bort barnen för att få sova ostört. Men är liksom ingen mening med att gråta känner jag. Det får ju inte bajsblöjorna att försvinna, bebisen att sova eller storasyster att sluta vara hungrig. Faktiskt skulle det blir värre om jag grät för då skulle min stora också gråta och lillan bli spänd och aldrig somna :/

• Snuttispluttis

Angående farmor/mormor tycker jag att man måste känns vart ens egna gräns går. Tycker man inte att det är okej att de ens håller bebisen första tiden så ska de respektera det. Att de har blivit farmor/mormor är inte i närheten lika viktigt som att du har blivit förälder.

En fråga tjejer, har ni skaffat barnförsäkring och vilken isf? Stora är fortfarande försäkrad i Norge, men ska skaffa till lillan nu. Lutar åt Länsförsäkringar för då får vi mängdrabatt, men är nån annan bättre tar jag ju hellre den.

• Snuttispluttis

Din svärmor låter lite likadan som min mamma. Hon vill hålla, hon vill trösta. Och som sagt, kommer sällan så när hon är här måste hon "passa på".. När de var här förra veckan höll hon lillan som blev otrygg och började skrika. Mamma säger "åh, du vill amma, och jag som inte har nån mjölk", typ som att hon verkligen hade velat kunna amma själv.. Och hon verkligen ogillade att lillan blev lugn direkt när hon kom till mig. Säg ifrån till din svärmor! Snällt men bestämt att nu tar jag bebisen. Ingen poäng att han ska vara hos nån som han inte är trygg med bara för att den personen vill hålla. De kan hålla mer när han är lite äldre.

• Snuttispluttis

Babysitter har vi också babybjörn. Stora hatade den dock så den är inget använd än. Får se om lillan gillar den. Nu är hon nöjd med att ligga på soffan när vi är där och leker :)

En månad gammal nu och väger 3620 gr (3148). Så en bra ökning. Små stl 50 bodys är för små nu :)

Tror inte att Helsingborg ger för rotavirus tyvärr. Då borde vi gjort det på enmånadskontrollen va? Stora fick det när vi bodde i Norge. Men de klarar sig väl utan. Det är ju ganska nytt i Sverige att man ger har jag förstått.

Nmg, var inte så säker på att det stoppar henne! Min mamma tycker att det är ett alldeles toppentillfälle att ta upp bebisen när den sover.. Och måste du väcka för att mata på natten om han går upp bra i vikt?

Kela, känner igen den där problematiken! Har sånna perioder här också och det är så utmattande. Och vad man än gör blir ingen av dem nöjd :( Tur att de blir äldre för varje dag som går! ;)

Tack för svar om försäkring! Ska kolla Trygg-Hansa och ser det bra ut så kör vi på den.

Svar på tråden BF Augusti 2016