Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

Men stackars er Mal mal! Jag hade krupp som barn, men kan inte tänka mig hur jobbigt det måste vara för en liten liten bebis :( Hoppas att han blir bättre snabbt!

Nmg, vad ohyfsat alltså! Och vadå, skulle du lämna bort honom över natten redan?! :O Jag hade bett min man att prata med henne om jag var du. Om du inte känner att du själv vänligt men bestämt kan säga ifrån. Så löste jag det med mina svärisar. Min man framförde mina krav utan att såra nån och de fick helt enkelt gå med på det.

Alla vaccin har ju risk för biverkningar. Men man får tänka på att det man skyddar mot oftast är värre. Sen med smittsamma sjukdomar måste man tänka på att enda anledningen till att risken är liten att smittas är för att de flesta är vaccinerade. Börjar folk sluta vaccinera sig för att "det händer aldrig mig" eller "det är så liten risk", ja då ökar ju risken.

Har en vän som skippade nästan alla vaccin på sitt barn för "det skyddar inte förrän han är över ett år och då är den sjukdomen inte farlig för honom längre". Minns inte vilken sjukdom, men det som är att nä, inte farlig för de över ett år. Men om han smittas för att han är ovaccinerad så kan han smitta barn som är yngre än ett år. För små bebisar är många sjukdomar dödliga. Vanlig munherpes kan liksom vara livshotande. Man får vara lite osjälvisk när det gäller smittsamma sjukdomar. Kan ju vara en själv som sitter där med smittad bebis och förbannar andra som inte vaccinerar sina barn.

• Snuttispluttis

Skönt att han är bättre Mal mal! Stackars er.. Jobbigt nog om bebisen blir förkyld liksom :(

Nmg, jobbigt att din man inte ser på det som du gör, eller iaf förstår hur du känner. Men många män är nog lite så. De tycker det är skönt att slippa barnen så om nån erbjuder sig att vara barnvakt ser de det bara som nåt positivt som borde göras så ofta som möjligt. Jag tycker inte att det är snällt att erbjuda sig att vara barnvakt om det är för att man själv väldigt gärna vill ha bebisen. Då är det ju bara själviskt även om det är skönt med avlastningen för föräldrarna så klart. Och det är svårt det där med att vara rättvis. Om den ena får vara barnvakt en gång så måste den andra få vara det en gång också. Eller?..

• Snuttispluttis

Nmg, vad jag skrattade när jag läste Honolulu :P Förstår att det kan vara extra viktigt för dig att få ha din bebis hos dig när du har fått kämpa så länge. Det borde din man och svärmor ha förståelse för också kan man tycka. Hoppas att ni slipper konflikter och att du inte behöver lämna bort honom innan du känner dig redo :)

Moen, jag saknar att vara gravid och se fram emot en förlossning och så. Lilltjejen är för stor för de minsta kläderna nu och jag tycker det är sorgligt att jag inte kommer få sätta på dem på nån mer bebis. Sa det till min man och han bara fnös och sa "det är inte en anledning att skaffa fler barn". Jag vet ju det, men ändå sorgligt..

• Snuttispluttis

Åh, vill också gå på barnmässa! Avis jag blir!

Håller med dig Kela. Jag längtar såååå mycket till nästa sommar när de är ett och två år så man kan göra lite vettigare grejer med dem. Försöker ju ta vara på sista bebistiden också, men det ska bli så skönt när lillasyster inte är bebis längre. Och tänk när man slipper blöjbarn!

• Snuttispluttis

Grattis Kela!

Vi hade också svårt att bestämma oss. Det tog fyra veckor innan vi var helt säkra på vad vi skulle ta :P

Vi kallade henne för lillasyster och lillan under tiden

• Snuttispluttis

Jag äter som vanligt. Tycker att lillan är okej i magen. Skriker bara om hon tycker att jag har burit för lite på henne.

Hon bajsar 2-3 ggr per dag och just nu inte på natten så jag har inte behövt byta blöja förrän nån gång mellan 5-7. Väldigt glad för det!

Efterkontroll i mitten av oktober och har precis slutat blöda. Skönt!

Det värsta vi har att hantera är att storasyster ska vänja sig vid att vara storasyster och dela mamma med lillan. Det är inte populärt och vi blir lite ledsna båda två att hon inte kan sitta hos mig eller bli buren så mycket som hon vill.

• Snuttispluttis

Mulan, jösses vad mycket bajsblöjor! Men du slipper byta kläder iaf eller? En kompis bebis bajsade efter varje amning och det kom alltid upp på ryggen :/

Nmg, låter helt onödigt att väga så ofta om han mår bra i övrigt. De borde väga max en gång i veckan tycker jag. Tänk om han vägs nyammad och med bajs i tarmarna en gång och nästa gång är både mage och tarmar nästan tomma. 10 gram är ju pyttelite liksom så allt gör skillnad. Min första höll de på sådär med och man blir ju så nojig och orolig inför de där vägningarna..

Och jag har inte varit ifrån min lilla. Men hon kan ju ligga i redet i sovrummet och sova upp till en timme så då är jag ju inte med henne. Annars är regeln att går jag ut så hänger hon med :)

• Snuttispluttis
    anlili skrev 2016-09-22 21:43:14 följande:

Är det bara min lilla skrutt som bajsar sällan? Storasyster bajsade lugnt 15 gånger om dagen när hon var så här liten. Men lillan bajsar typ 1 gång i veckan och då kommer det mängder. De säger ju att man inte kan bli förstoppad när man bara får bröstmjölk men det känns lite konstigt att det är så här sällan. Och hon tar i för kung och fosterland när hon väl bajsar. Mycostantinet som hon fick för torsk skulle ha som biverkan att man blir lös i magen. Bra, tänkte jag. Men det gjorde bara att hon bajsade efter fyra dagar istället för sju. Löst var det inte!

Min vägrar också napp precis som hennes syster gjorde. Har funderat ibland på om det bara är att jag är lat som inte orkar lära henne. Men det känns helt fel att sitta och trycka in något i munnen på henne som hon kämpar med att få ut.

Min stora bajsade bara en gång i veckan i början. Fast då delammade jag. Var glad så länge som det varar säger jag ;)

Och ingen napp här heller hittills. Hoppas lite att hon ska ta den senare. Vore skönt att kunna lägga ner henne mer :/
  • Snuttispluttis

Jag har en BBhugme amningskudde. Fantastisk! Kallar den för korven, haha :P Sjukt skön att bara ligga och hålla om också.

• Snuttispluttis

Moen, japp, det är bara att forma den som man vill. Och man kan variera hårdheten :) Använder den just nu som amningskudde och skiljevägg i sängen för att mannen inte ska rulla över lillan. Och ja, vet att den är lite dyr. Jag fick min i födelsedagspresent när jag var gravid med stora.

Hazel grace, jag hade lackat totalt! Svärisar eller inte. Sådär gör man ju inte...

Svar på tråden BF Augusti 2016