Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

Tack Curlingmorsan! Vi kör nog andrahand eftersom vi inte har några ködagar i Helsingborg. Verkar finnas massor så hoppas att vi hittar nåt bra snart.

Angående flaskor så handdiskade och kokade vi varje dag första fem månaderna till vår dotter (enligt rek. från vårt bvc). Risk med att köra i diskmaskin är att om det blir kvar minsta rest från diskmedlet så kan bebisen bli jättesjuk. Har ingen koll på hur stor risken är, men som nyblivna föräldrar vågade vi inte göra nåt som ens kunde vara minsta farligt (hur man nu definierar farligt).

Skulle det bli flaska med bebisen nu så hade jag nog fortfarande handdiskat, men bara kokat typ var 3:e dag.

Skönt att det såg bra ut Misszandra!

Här gnälls och klagas det massor också! Jag orkar inget, verkligen inget :( Min man ger mig en sån där trött blick varje gång jag ber honom ta upp något från golvet eller hämta något när jag inte orkar flytta mig.. Tror att jag får ge honom en förlossningspresent som tack för allt slit, haha ;)

• Snuttispluttis

Eftersom det inte funkade fullt att amma dottern så ska jag ha ett paket ersättning hemma på en gång. Känns skönt att ta bort pressen att göra bebisen mätt på 100% amning (även om jag är sjukt taggad att fixa det den här gången). Är jag osäker så ger jag en liten slurk ersättning liksom :) Och vi köper Nan 1 hypoallergenic eller sensitive.

• Snuttispluttis

Hej hörrni!

Zarizen, vad kul att det går så bra med lillkillen!

Vi använder bara Weleda zinksalva på rumpan till dottern, har aldrig haft röd rumpa. Men sen byter vi blöja ofta och har aldrig använt våtservetter.

Var på bebiskontroll idag och allt såg bra ut. Bebisen ligger långt ner med huvudet redan, trots att jag är omföderska. Bm var lite förvånad t.o.m.

Tänkte våga prova tygblöjor denna gången, men det blir nog easy way out och kör på Libero som med dottern. Speciellt om det blir att vi får en lägenhet utan tvättmaskin.

Shoppade loss på PoP för 2000 kr idag till dottern och bebisen. Sötaste setet med body, byxor och strumpor i lila bl.a. Längtar riktigt mycket efter bebisen nu!

• Snuttispluttis

Min dotter var 50 cm lång och vägde 3400 gr när hon föddes. Stl 50 var stort för henne, men det gick bra ändå.

Hade inget andningslarm till dottern och ska inte ha nu. Men det kan nog bli en babymonitor med kamera till henne när hon börjar sova mer själv (nu är jag alltid med).

Kör lustgas sista cm om jag behöver, men hoppas klara mig utan. Inte för prestationen, men för att det går så himla mycket bättre om jag bara låter kroppen sköta allt som den ska.

Pga att dottern är så himla mammig (bara jag som har haft hand om henne) så hoppas jag att vi kan åka hem redan efter de obligatoriska 6-8 timmarna. I nödfall skulle det väl gå att sova över en natt, men skulle bara oroa mig för henne så det skulle knappast ge nåt positivt.

Var på ettårsfotografering av dottern idag :) Ska bli så spännande att se bilderna och kul att få hem dem innan bebisen kommer. Och då blir det nyföddfotografering <3

Nästa vecka ska vi beställa vår Bugaboo Donkey också :D

• Snuttispluttis

Kela, min man har inte körkort (än) så han kommer ha svårt att ta sig till och från BB utan mig. Jag vet, på tiden att han skaffar med barn nr två på väg. Han tog det inte som ung och sen har det aldrig passat. Sen är han och dottern inte så vana vid att vara själva mer än några timmar och han sover så tungt att han inte vaknar när/om hon är orolig på natten.

Som det ser ut nu kommer vi bo i Helsingborg när bebisen kommer och där känner vi ingen så väl att de kan ha dottern. Sista utvägen är att svärföräldrarna bor hos oss, men jag vill verkligen inte det :(

Vilka fina babynesten ni har gjort! Önskar att jag var så pysslig!

Jag packar BB-väskan så vi skulle klara att stanna en natt om absolut nödvändigt. Så typ:

Kläder till alla

Necessär med det vanliga

Filtar till bebisen

Plånbok

Telefon, kamera, filmkamera + laddare

Gott att äta/dricka

Mjukt toapapper

• Snuttispluttis

Glad midsommar!!

Här har det varit jättefint och (alldeles för) varmt väder idag när vi dansade runt midsommarstången. Jag flåsaroch är helt slut, men nu är firandet över för vår del. Dottern sover em och en lugn hemmakväll står på schemat sen :)

Har på mig en ny gravid/amningsklänning och känner mig fin men stor som ett hus. Hoppas att det är mycket vatten :P

• Snuttispluttis

Jag tar med två olika set till BB till bebisen. Ett i ull med långärmad omlottbody, byxor med fot och mössa och ett i bomull med kortärmad omlottbody, byxor utan fot, strumpor och mössa. Och sen två tunna filtar, en i ull och en i bomull.

Ull är typ en självklarhet i Norge och jag har blivit helt såld :P Obehandlad så klart.

Och här klagas det också på värmen! Fast inte så farligt idag. Jag har fått sitta i solstol i både solen och skuggan idag medan min man har roat dottern i babypoolen i trädgården :D

• Snuttispluttis

Åh fy Nmg vilken natt! Har också bott med måsar nära så vet hur sjukt irriterande det kan vara! Mer än en gång som jag önskade att jag hade gevär så jag kunde skjuta dem.

Snart är det bara en månad tills vi är i vår månad iaf. Jag är så kluven. Vill ha ut bebisen asap, men vill ju hinna skaffa ny lägenhet först så för fort får inte tiden gå heller :S

• Snuttispluttis

Zarizen, skönt att höra att allt går bra! Trist att vara på sjukhus kan jag tänka mig, men är ju bra att de håller koll på er :)

Kela, är säkert för att huden tänjs. Jag får som en liten plita på magen som kliar massor. Men sen med lite smörjning så brukar den försvinna för att bli en ny plita nån annanstans på magen. Magen börjar bli sjukt spänd nu. Känns som att naveln ska ploppa när som helst :P

Misszandra, kanske vore skönt att prata med förlossningen för säkerhets skull när du har värk som inte ger sig?

• Snuttispluttis

Nefermiw, du har inte börjat lägga på dig massa vätska då? Låter ju mycket att gå upp 1,5 kg på en vecka annars. Tungt att gå upp så mycket. Jag har gått upp 14 kg hittills och känner mig så otymplig. Längtar efter att få tillbaka min vanliga vikt igen!

Svar på tråden BF Augusti 2016