• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • mamma 86

Avgiften är ändå jättelåg. Och föräldrarna har inte heller rätt att kräva "både det ena och det andra". Många har helt orimliga krav. Som att en person ska ta ditt barn och promenera en timme. Du jämför det med barn som har språkstörningar vilket är nått helt annat. Dessutom brukar det vara specialpedagogen som jobbar med det. Vi har också en logoped som kommer ibland.

helena29 skrev 2016-01-24 20:31:45 följande:

Vi betalar ju hög skatt. Många andra länder gör inte det.

• helena29
    mamma 86 skrev 2016-01-24 21:11:09 följande:

Avgiften är ändå jättelåg. Och föräldrarna har inte heller rätt att kräva "både det ena och det andra". Många har helt orimliga krav. Som att en person ska ta ditt barn och promenera en timme. Du jämför det med barn som har språkstörningar vilket är nått helt annat. Dessutom brukar det vara specialpedagogen som jobbar med det. Vi har också en logoped som kommer ibland.

Nä, jag har förstått det nu. Mjäka med bara. Dalta fröknarna. Kräv absolut ingenting. Hämta inte en endaste minut försent! Med mera...
  • mamma 86

Jag förstår att du inte mår riktigt bra. Vi har ett jobb att sköta. VI har inte tid att mjäka med föräldrar ;) saknar man respekt kan man inte förvänta sig det tillbaka.

helena29 skrev 2016-01-24 21:14:38 följande:

Nä, jag har förstått det nu. Mjäka med bara. Dalta fröknarna. Kräv absolut ingenting. Hämta inte en endaste minut försent! Med mera...

• helena29
    mamma 86 skrev 2016-01-24 21:22:29 följande:

Jag förstår att du inte mår riktigt bra. Vi har ett jobb att sköta. VI har inte tid att mjäka med föräldrar ;) saknar man respekt kan man inte förvänta sig det tillbaka.

I jobbet ingår det att lyssna på föräldrarna som kan sitt barn bäst.
    Inte konstigt det snackas om personalen bland föräldrarna!
    Och antar att ni pratar lika mycket om föräldrarna. Särskilt såna som mig. Som är lite besvärliga.
  • helena29

Ni som är förskolepedagoger. Hur skulle ni helst vilja bli bemött av mig med en son som är så trött, så trött när han hämtas. Men som ändå inte lyckad sova mer än 30 min på förskolan?
    Hur skulle ni vilja att jag pratade med er?

• mamma 86

Det ingår också för föräldrar att lyssna på personalen. Jag har som sagt haft barn som sovit otroligt dåligt men det har löst sig varenda gång. Har suttit hos dessa barnen extra mycket när de sovit för att kunna hjälpa dem somna eller somna om. Jag precis som föräldrar säkert vill är att bli bemött med respekt och ha en öppen och ärlig dialog. Det innefattar då att jag måste säga nej till orimliga krav men förhoppningsvis kan vi hitta en lösning tillsammans!

• Jennie med ie

Undrar hur många föräldrar som skulle vilja ha sitt barn hos personal som inte fått ta rast... och hur det låtit om barnen inte spänts fast i selen, för att kunna vända sig, och då ramlat ur vagnen... Hur man än vänder sig har man röven bak.

Jag har erfarenhet av en hel del barn som sovit mindre än de egentligen behövt, som vaknat efter viss tid och sedan varit svåra eller omöjliga att söva om, men i samtliga fall har det blivit bättre efter ett tag (mer än 4 dagar). När det handlat om vagnsovare har vi ofta kört in vagnen i ett rum eller ställt utanför vindskyddet för att om möjligt inte väcka de andra barnen, om det dock är fler barn som är vakna just då kan det ju bli lite knepigare. Har det handlat om sängsovare har jag ibland fått ta till nödlösningen att söva i famnen i en soffa eller fåtölj i annat rum, men någon måste ju fortfarande finnas till för övriga barn ifall de vaknar. Ibland blir det kattskit av alltihopa, men ibland får man till en bra alternativ lösning. Det är så olika, och eftersom varje dag är en ny dag är det svårt att planera för det i förväg. 

Jag har varit med om ca en handfull gånger under 19 år att det varit såpass kaosartat vid vilan att den som hade rast fick avbryta den... men det är inget vi gör i varken första eller andra taget. För personalens skull men också för samtliga barns skull som har rätt till vuxna som har fått sina raster och kan utföra sitt arbete bra resten av dagen, veckan, året...

• helena29
    mamma 86 skrev 2016-01-24 22:43:52 följande:

Det ingår också för föräldrar att lyssna på personalen. Jag har som sagt haft barn som sovit otroligt dåligt men det har löst sig varenda gång. Har suttit hos dessa barnen extra mycket när de sovit för att kunna hjälpa dem somna eller somna om. Jag precis som föräldrar säkert vill är att bli bemött med respekt och ha en öppen och ärlig dialog. Det innefattar då att jag måste säga nej till orimliga krav men förhoppningsvis kan vi hitta en lösning tillsammans!

Ok. Fast här sover de ju i vagnar... Förstår det är lättare när man kan sitta bredvid o så. Fast fanns tydligen ingen möjlighet till det.
    Jag vet tex. att min son har lättare att sova om han ligger på sidan istället för på rygg. Kan jag föreslå det för pedagogerna? Men då går väl inte det när han ligger i vagn...?
  • helena29

Så jag kan alltså föreslå, inte kräva, att de har honom i en vagn inomhus OM möjlighet finns?

• frökenjag

Jag förstår dig ts, självklart vill man att sitt barn ska må bra. Jag anser att för att vara en bra förskolepedagog måste man kunna vara flexibel, våga ifrågasätta och prova nya sätt. Som förskolan ser ut idag är det omöjligt att följa läroplanen fullt ut. Barngrupperna är för stora och vissa delar försakas. Tyvär. Alla barn får inte den hjälp de skulle behöva. Har man barn med särskilda behov som behöver resurstimmar så får man kriga för dessa, ibland får man några timmar, ibland får man inte det. Då pratar jag om barn med stora problem. Så att du föreslår att de ska avsätta en person en timme för att din son ska somna om är befängt ur en förskolepedagogs perspektiv. Men, utifrån vad du berättat, tycker jag det låter som att pedagogerna på din sons fsk är aningen låsta i sitt sätt att tänka. De borde kunna prova olika sätt för att din son ska få den sömn han behöver! Men kom ihåg att du och din son tjänar på att ha en god relation till de personer som har ansvaret för honom större delen av dagen. Så bemöt de med respekt! Sen funderade jag på vad det är för vagn han sover i? Är den mjuk? Den kanske är oskön? Bara en tanke eftersom han sover bra i sängen.

Svar på tråden Sova på förskolan!?