• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • Flygfotogen

Nej du har väldigt fel. Det här är en ickefråga att tro och tycka något om. Det kvittar liksom vad folk tror och tycker. Anställda inom offentlig sektor avlönas av skattepengar och bidrar själva med att betala skatt.

Jag struntar fullständigt i om en person tycker något och du har en länk till det. Sök hjälp för ditt barn om du nu är så orolig för hans hälsa. Tänker du inte göra det så är du nog inte så orolig. Nu är jag trött på de här dumheterna. Lycka till!

• Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-24 15:00:31 följande:
    Vem har sagt att förskolepedagoger har det tuffaste jobbet?
    Varför skulle de behöva det mer än nån annan??
    Jag har kontaktat BVC som ska återkomma. Men det är ju också ett släkte för sig! Ringer på torsdagen och de ska ringa tillbaka på måndagen?? VAD ÄR DET?
    Ingen har sagt att de har det tuffaste jobbet...
    Däremot har de självklar rätt till sina raster som alla andra. Att du som förälder tror att du kan kräva att de avstår sina raster för att ditt barn ska sövas om i en skarv är ju bara alldeles för dumt, och jag förstår om de kände att de var tvungna att vara extra tydliga mot dig.

Vad beträffar BVC så kanske de inte tyckte att det är särskilt akut med ett barn som vaknar efter 30 min... Dessutom är det en helg mellan torsdag och måndag.. Men BVC kanske inte har rätt att vara lediga på helgen? Du kanske betalar deras lön också och kan kräva akut sömnterapi på lördagar?
  • mamma 86

Vilken taskig attityd du har. Och vaddå de flesta förskollärare jobbar 75 %? Inte en enda på mitt jobb gör det. Vi son alla andra har rätt att ta våra raster. Vi måste ta rast! Dock planerar vi dem på bästa möjliga sätt för att verksamheten ska fungera. Och det ni betalar i förskoleavgift är löjligt lågt! Knappast att det betalar våra löner

• helena29
    Natulcien skrev 2016-01-24 19:26:24 följande:
    Däremot har de självklar rätt till sina raster som alla andra. Att du som förälder tror att du kan kräva att de avstår sina raster för att ditt barn ska sövas om i en skarv är ju bara alldeles för dumt, och jag förstår om de kände att de var tvungna att vara extra tydliga mot dig.

Vad beträffar BVC så kanske de inte tyckte att det är särskilt akut med ett barn som vaknar efter 30 min... Dessutom är det en helg mellan torsdag och måndag.. Men BVC kanske inte har rätt att vara lediga på helgen? Du kanske betalar deras lön också och kan kräva akut sömnterapi på lördagar?
    Vad är det med dig?
    Vad ger dig rätten att vara tykig?
    Det verkar tydligen vara väldigt känsligt och provocerande att jag hat åsikter om förskolepedagoger. Alltid ett hett ämne!
    Gud nåde den som ställer några krav på stackars dom!
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-24 19:26:24 följande:

Förresten sa jag inte till BVC vad ärendet gällde!
  • helena29
    mamma 86 skrev 2016-01-24 19:46:56 följande:

Vilken taskig attityd du har. Och vaddå de flesta förskollärare jobbar 75 %? Inte en enda på mitt jobb gör det. Vi son alla andra har rätt att ta våra raster. Vi måste ta rast! Dock planerar vi dem på bästa möjliga sätt för att verksamheten ska fungera. Och det ni betalar i förskoleavgift är löjligt lågt! Knappast att det betalar våra löner

Tycker absolut inte det är en låg avgift! Snarare ganska dyrt.
  • Styrkeprov

Din oro för sömnen och hur det påverkar sonen tar du ut på förskolepedagogerna. Hoppas verkligen att du uttrycker dig här av frustration så du inte framfört det på det här sättet till dem. De gör fortfarande sitt bästa för din son, men du ställer till det rejält i samarbetet och kommunikationen framöver.

Bra att du kontaktat BVC, hoppas ni kan få tips på strategier så han slipper vara så trött men inte kunna sova. En lösning kan ju också vara att korta hans dagar om han är så trött att han inte orkar med förskoleverksamheten. Hoppas det vänder snart, och ha lite is i magen när det gäller förskolan. De arbetar högst troligt med en lösning från sitt håll men kanske varit vana vid att barnen sovit gott och inte behövt vara lösningsorienterade kring just det området tidigare. De har nog trott att de ska ge med sig, därav att de gjort samma sak förra veckan.

• Alexi
    helena29 skrev 2016-01-24 19:54:16 följande:
    Tycker absolut inte det är en låg avgift! Snarare ganska dyrt.
    Du inser va att förskola kostar kanske 10 000 kr per mån i tex Tyskland och Holland? Väldigt många länder har så höga avgifter att det inte lönar sig att arbeta...

Vi har en oerhört subventionerad förskola i Sverige, du betalar alltså ca en tiondel av vad det kostar att ha ditt barn där. Och är man fattig betalar man ännu mindre.
  • mamma 86

Skojar du!!?? Hög avgift?? Den är så låg! Våra arbetslösa och studerande betalar inte ens en krona heller. Så generöst som vi har det är det inte många länder som har

• helena29
    mamma 86 skrev 2016-01-24 20:09:33 följande:

Skojar du!!?? Hög avgift?? Den är så låg! Våra arbetslösa och studerande betalar inte ens en krona heller. Så generöst som vi har det är det inte många länder som har

Vi betalar ju hög skatt. Många andra länder gör inte det.
Svar på tråden Sova på förskolan!?