• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • plainsimple87

En liten nojig fråga från min del.. HUR går det med vikten för er alla? jag har gått upp så mycket under graviditeten att jag själv inte kan förstå det :(

Är riktigt jobbigt detta här.. 

Började på 72kg och nu är jag inne på 86-87 kg och jag har 3 hela månader kvar av graviditeten... har panik!!! men har ingen annan att skylla på än mig själv då jag ätit så mycket.. Känns bara så jobbigt psykiskt och kan inte känna igen mig själv i spegeln längre.. :( 

• Namnlös2015

Jag vet inte hur det är med TUL i vanliga fall i Skåne, men jag får göra det pga IVF-behandling.

Min vikt är väl inte så rolig, men kan inte göra så mycket åt det. Rör på mig och äter bra, men har ändå gått upp 15 kg redan!

Så får satsa på att ta tag i det efteråt :)

• Moorii
    plainsimple87 skrev 2016-04-18 18:33:05 följande:

Jag undrar också om detta med TUL..  bor i västra götaland och här har jag inte hört att man får nåt.. jag har googlat lite och i vissa landsting är det tydligen gratis! det låter ju hur bra som helst=) måsta vara skönt att få göra ett så man känner sig tryggare med hur bebis växer.

Vad skoj! Jag är också förstföderska och är beräknad 16/7 :)

Med inköpen går det framåt! Igår hittade jag ett jättefint skötbord på blocket som vi haffade och jag absolut älskar den! 

Sen måste vi nu bara bestämma oss angående babyskydd och vagn,, har ännu inte beställt en.Ni som redan beställt hur fort tog det innan ni fick den?Jag har ocå varit inne på emmaljunga just för att dem är så fina! tycker deras design nog är den snyggaste!  Men sen fastnade jag ändå för bugaboo men som du sa så är nog leveranstiden ganska lång så jag får nog sätta igång och beställa en:) har kollat lite på att beställa från Holland från babyplus och där gav dem mig ett prisförslag på 1069 kr inkl frakt, men det känns ju inte så mycket billigare än att köpa från Sverige.. Har för mig donkeyn mono ligger på 11000 kr här 

Hur mycket gav ni för er emmaljunga?

Vi beställde våran vagn i slutet på februari och den ska komma runt första maj, så ca 8 veckor. Ok, nä det var ju inte jättestor skillnad på priserna där! Den färgen vi ville ha var det rea på, så vi hade tur! Men gick ändå på 7800 kr för både ligg- och sittdel.
    plainsimple87 skrev 2016-04-18 18:36:55 följande:

Moori. nu glömde jag svara :P 

Jag har sökt lite kurser inom teknik , men jag tänker att man behöver ju inte göra klart kursr i tid, utan bebis kommer först och man själv måste känna att man orkar

Oj lärare! Jag hoppas verkligen du kommer trivas! En av mina bekanta jobba som lärare inom sfi och han trivs riktigt bra så det är lovande yrke=)

Ja, precis, inte alls säkert man orkar när det väl gäller, det märks ju.

Kul att höra! Jag hoppas det är så roligt som jag föreställt mig :)
  • plainsimple87

Sitter lite med en inköpslista.. Behöver man köpa en babynest tro?

eller ska bebis direkt sova i sin säng?

• Niyoh81
    Sommarmalva skrev 2016-04-18 17:31:09 följande:

Är TUL nåt som alla får göra i vissa landsting? Eller hur kommer det sig att flera här inne gör det? Jag har aldrig fått göra nåt.

Ja får göra de eftersom jag hade för en vecka regelbundna sd och blödning. Sen var vår lille kille på gränsen så därför ska vi göra ett till om 2 v för att se så han växer och inte hamnar nedersta kurvan. Han låg på -15,6 %
    plainsimple87 skrev 2016-04-18 18:44:08 följande:

En liten nojig fråga från min del.. HUR går det med vikten för er alla? jag har gått upp så mycket under graviditeten att jag själv inte kan förstå det :(

Började på 72kg och nu är jag inne på 86-87 kg och jag har 3 hela månader kvar av graviditeten... har panik!!! men har ingen annan att skylla på än mig själv då jag ätit så mycket.. Känns bara så jobbigt psykiskt och kan inte känna igen mig själv i spegeln längre.. :( 

Jag har hittills gått upp 1 kg och går in i v.30 i morgon.

Dom som tror de är lätt att vara gravid har fel. Mycke som händer i kroppen och ibland kan man inte rå över de heller.

Men du ska se att de blir bättre sen när bebisen är född.
  • Axelberg79

Min förra graviditeten slutade jag titta på vågen 3v innan bf för då hade jag gått upp 30kg. Så vid första invägningen efter inskrivningen var jag riktigt nervös, men det var ganska ok. 7 kg "bara". Jag hade nästan räknar med 15 kg. Jag får hoppas att det fungerar med amningen som förra gången, då hade jag gått ner alla kg på 4 månader.
  • Moorii
    plainsimple87 skrev 2016-04-18 20:01:01 följande:

Sitter lite med en inköpslista.. Behöver man köpa en babynest tro?

eller ska bebis direkt sova i sin säng?

Jag har hört så mycket gott om det och till slut hittade jag på rea för 350 kr, så jag slog till. Svårt att veta om man kommer få användning för det innan, men tror det kan vara en bra grej iallafall :)

Har också haft lite ångest över vikten.. I onsdags hade jag gått upp 10,4 kg sen start, då i början på vecka 27. Väger mig varannan vecka, så nästa vecka blir nästa gång. Bävar :/
  • Linafina22

Jag har släppt vikt ångesten. Jag väntar mitt tredje barn och har gått upp mycket med de två första. Och nu har jag redan gått upp ca 16 kg är i vecka 29. Jag äter bra, jobbar med ett jobb där jag promenerar mycket. Jag har ju visserligen oxå fått väldigt stora barn, men dom har mått bra. Jag har gått ner kilona sakta efteråt men inte behövt kämpa allt för mycket. Mitt tips... Ät bra mat, väx och frodas ,njut av annat än att vara erat snyggaste jag just nu! Vill ni så tappar ni de där kilona sedan. De e ju svårt att styra, visa går upp andra går ner under graviditeten. Så är det bara. Jag kommer säkert komma upp i 30kg+ innan denna resan är slut!

• Moorii
    Linafina22 skrev 2016-04-19 10:12:11 följande:

Jag har släppt vikt ångesten. Jag väntar mitt tredje barn och har gått upp mycket med de två första. Och nu har jag redan gått upp ca 16 kg är i vecka 29. Jag äter bra, jobbar med ett jobb där jag promenerar mycket. Jag har ju visserligen oxå fått väldigt stora barn, men dom har mått bra. Jag har gått ner kilona sakta efteråt men inte behövt kämpa allt för mycket. Mitt tips... Ät bra mat, väx och frodas ,njut av annat än att vara erat snyggaste jag just nu! Vill ni så tappar ni de där kilona sedan. De e ju svårt att styra, visa går upp andra går ner under graviditeten. Så är det bara. Jag kommer säkert komma upp i 30kg+ innan denna resan är slut!

Bra sagt! Och du har helt rätt. Ska försöka anamma det tankesättet, det skulle jag må så mycket bättre av.
  • Axelberg79

Jag tänker som så att bara jag mår bra så mår nog lillsmurf bra oxå :) resten får jag ta tag i senare..

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)