• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii
    Sweetblue skrev 2016-04-17 22:42:17 följande:

Hej!

Vi är beräknade den 16/7 och är förstföderska. Vi är förväntansfulla att få träffa den lilla snart samtidigt som det känns lite overkligt fortfarande hehe..

Hur långt har ni kommit med inköp och liknande?

Än så länge har det gått bra och har inte haft några stora problem med graviditeten än ??

Höften är dock ömmandes.

Välkommen! :)

Jag väntar också mitt första, bf 19/7.

Vi har kvar att ordna med babyskydd, babysitter, bärsele och skötbord, resten är klart :) vad har ni köpt så långt?

Vi längtar också väldigt mycket! Nu börjar den där verkligen göra sig påmind dock, börjar bli nervös inför förlossningen och så, gah :S

Vad skönt att du mår bra så långt! :)
  • Niyoh81

Idag var vi på ett Tul för att kolla så att bebisen växer. Fick veta att våran lille kille låg på -15,6% och är på gränsen så vi ska dit om 2 veckor till och se så han inte hamnar under nedersta kurvan. Fick en uppskattning på att han kommer ligga på ca 3 kg om vi går tiden ut.

• Sommarmalva
    Niyoh81 skrev 2016-04-18 14:51:03 följande:

Idag var vi på ett Tul för att kolla så att bebisen växer. Fick veta att våran lille kille låg på -15,6% och är på gränsen så vi ska dit om 2 veckor till och se så han inte hamnar under nedersta kurvan. Fick en uppskattning på att han kommer ligga på ca 3 kg om vi går tiden ut.

Fast 3 kg är ju inte lite. Det är väl alldeles lagom vad tycker de att en bebis ska väga?
  • Namnlös2015

Idag har vi 80 dagar kvar, beräknade till 7/7 men senast 14/7 ska bebisen komma ut :)

Jag börjar också bli lite nervös nu!

Vi ska på TUL den 17/5, ska bli roligt att få se igen!

Vi har bara ordnat lite kläder, vagn, babyskydd och spjälsäng!

Ska försöks ge mig på att renovera bebisrummet nu under veckan :)

• Sommarmalva

Var hos bm idag och fick höra hjärtat slå för första gången, låg runt 140. Magen mätte 26 cm. Allt var bra. Kommer dock inte ihåg alla värden som endel gör fast järntablettter måste jag börja med, attans! Trodde jag skulle slippa. Är så rädd för att bli trög i magen igen som jag var i början. Det var inte kul. Ska få träffa läkare i maj om 50% sjukskrivning tills havandeskapspenningen börjar. Känns som om jag börjar räkna ner lite nu. I veckan kommer jag under 100 dagar dessutom )))

• Moorii

Vad mysigt med besök hos bm! :) jag ska på mitt andra nästa vecka, ska bli spännande! Tror det är svårt att slippa undan järntabletter, men känner som du, vill inte få den där extrema förstoppningen igen.. Men lär nog åka på det vid nästa mätning, oavsett hur bra mina depåer var från början.

Idag tog jag äntligen tag i gardinen jag skulle sy som ska hänga bakom spjälsängen, blev klar med den idag till och med. Får se vad nästa pyssel blir :) någon annan som syr, stickar, pysslar inför bebis ankomst?

• Niyoh81
    Sommarmalva skrev 2016-04-18 15:22:36 följande:

Fast 3 kg är ju inte lite. Det är väl alldeles lagom vad tycker de att en bebis ska väga?

Nä de tycker ja inte.

Men tror medelsnittet på en bäbis idag ligger på 3,5-3,7 kg.

Sålänge inte bebis hamnar under sista kurvan är ja glad för då betyder de ju att liten inte växer som han ska.
  • Sommarmalva

Är TUL nåt som alla får göra i vissa landsting? Eller hur kommer det sig att flera här inne gör det? Jag har aldrig fått göra nåt.

• plainsimple87

Jag undrar också om detta med TUL..  bor i västra götaland och här har jag inte hört att man får nåt.. jag har googlat lite och i vissa landsting är det tydligen gratis! det låter ju hur bra som helst=) måsta vara skönt att få göra ett så man känner sig tryggare med hur bebis växer.

Sweetblue skrev 2016-04-17 22:42:17 följande:

Hej!

Vi är beräknade den 16/7 och är förstföderska. Vi är förväntansfulla att få träffa den lilla snart samtidigt som det känns lite overkligt fortfarande hehe..

Hur långt har ni kommit med inköp och liknande?

Än så länge har det gått bra och har inte haft några stora problem med graviditeten än ??

Höften är dock ömmandes.

Vad skoj! Jag är också förstföderska och är beräknad 16/7 :)

Med inköpen går det framåt! Igår hittade jag ett jättefint skötbord på blocket som vi haffade och jag absolut älskar den! 

Sen måste vi nu bara bestämma oss angående babyskydd och vagn,, har ännu inte beställt en.Ni som redan beställt hur fort tog det innan ni fick den?
    Moorii skrev 2016-04-16 12:11:57 följande:
    Haha, riktigt så illa var det inte med vår köksmästare, han är väldigt snäll :) men det är inte skönt med foglossning och att stå och gå 10-12 timmar per pass, och försök vara snabb på fötterna och lyfta tunga saker på det :P ja, det var det bästa ändå.

Vi fastnade för emmaljunga super viking, så en sån blev det, i grått. Oj, är det inte lång leveranstid på Bugaboo? Jag är så nojig, så ville vara ute i god tid, plus att jag vill öva lite på alla funktioner ^^
    plainsimple87 skrev 2016-04-16 11:16:08 följande:

Igår var sista ansökningsdagen till höstterminens kurser och program, har hittat en massa skoj kurser! jag är en sån person som älskar att läsa men jag får ta det med en nypa salt till hösten kanske man inte kommer orka läsa så mycket ;) får se om det blir nån tid över alls mellan alla nattmatningar och blöjbyten. Min erfarenhet av bebisar är ju ganska negativ då min brors barn hade kolik och där var det kaos med allt de första månaderna  

ska bli spännande att se hur de första månaderna med bebis kommer vara=) 

Vad roligt att du också sökt! Jag ska helt byta yrke efter bebis och bli lärare i sfi, så ska läsa svenska som andraspråk på distans från och med i höst, förhoppningsvis, så har jag lite klart tills då föräldraledigheten tar slut tänkte jag. Vad vill du helst läsa av det du sökt?
    Jag har ocå varit inne på emmaljunga just för att dem är så fina! tycker deras design nog är den snyggaste!  Men sen fastnade jag ändå för bugaboo men som du sa så är nog leveranstiden ganska lång så jag får nog sätta igång och beställa en:) har kollat lite på att beställa från Holland från babyplus och där gav dem mig ett prisförslag på 1069 kr inkl frakt, men det känns ju inte så mycket billigare än att köpa från Sverige.. Har för mig donkeyn mono ligger på 11000 kr här 
    Hur mycket gav ni för er emmaljunga?

• plainsimple87

Moori. nu glömde jag svara :P 

Jag har sökt lite kurser inom teknik , men jag tänker att man behöver ju inte göra klart kursr i tid, utan bebis kommer först och man själv måste känna att man orkar

Oj lärare! Jag hoppas verkligen du kommer trivas! En av mina bekanta jobba som lärare inom sfi och han trivs riktigt bra så det är lovande yrke=)

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)