• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • frida ahl

Gemmy:

Precis, kommer vara i v 18 (17+0) så det verkar ju bra. Vi brukar dock i den här kommunen få vänta till v20

• Sommarmalva
    Gemmy skrev 2016-01-18 13:41:16 följande:

Jag märker att jag oftast ligger i sängen och försöker se om jag kan känna bebisen. Men känner inget fladder, ingen "fisk" eller"fjäril".
    Med min första hade jag moderkakan i framvägg och kände ganska sent. Men med andra barnet sägs ju det att man kan känna tidigare. Så min fråga är: hur känna det? Hur vet man att det är bebisen?
    Känner lite ibland men tror det är tarmarna (dem låter ofta)
    Vill känna bebis :(

Vilken vecka är du i? Jag kan också ligga o känna efter men jag är bara i 13 och det är nog ganska osannolikt att jag skulle känna något redan. Men efter att ha sett Liten på ul idag streckandes och stretchandes så vet man ju att den verkligen rör sig. Tycker det är svårt att veta vad som är vad i början. Nu är jag så gasig med så det förvillar ju endel. Längtar verkligen efter att kunna lägga handen på magen och få en liten buff tillbaka.
  • Rhia
    Sommarmalva skrev 2016-01-18 20:17:43 följande:
    Vilken vecka är du i? Jag kan också ligga o känna efter men jag är bara i 13 och det är nog ganska osannolikt att jag skulle känna något redan. Men efter att ha sett Liten på ul idag streckandes och stretchandes så vet man ju att den verkligen rör sig. Tycker det är svårt att veta vad som är vad i början. Nu är jag så gasig med så det förvillar ju endel. Längtar verkligen efter att kunna lägga handen på magen och få en liten buff tillbaka.
    Jag ligger också ofta i sängen och känner efter... det är så jag har märkt bebisen ibland, för att det blir en helt annan känsla! Glad man bara vet när det är bebisen som rör sig Solig I början så tryckte jag lite med fingrarna för att "störa" bebisen så att den skulle flytta på sig och jag skulle känna något hihihi men det funkade faktiskt inte Skäms
  • yllen81
    Moorii skrev 2016-01-18 08:37:44 följande:
    Bor också på hisingen :) jo, det är inte kul. Verkligen! Det hade inte jag tyckt om, hatar sprutor och nålar. Tur att du verkar klara av det! Det är det, ska bli så spännande :) är det ditt första?
    Är mitt andra barn ???? har en dotter som är 19 mån. Var jobbigt med att ta blodsocker i början men jobbar själv i sjukvården så tänkte skulle vara härdad men inte det???? Har du fått tid för UL? Ska göra mitt 25/2, vet inte om kan hålla mig kolla könet men barnmorskorna är inte alltid så glada på Östra att säga det. Vill ni kolla könet?
  • yllen81
    Gemmy skrev 2016-01-16 22:35:49 följande:

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

Väntar också mitt 2:e barn med BF 25/7. Hur gammal är ditt första barn ? Tycker du också denna graviditet känns lite lugnare när man varit med om en tidigare ?????
  • yllen81
    Gemmy skrev 2016-01-18 13:41:16 följande:

Jag märker att jag oftast ligger i sängen och försöker se om jag kan känna bebisen. Men känner inget fladder, ingen "fisk" eller"fjäril".
    Med min första hade jag moderkakan i framvägg och kände ganska sent. Men med andra barnet sägs ju det att man kan känna tidigare. Så min fråga är: hur känna det? Hur vet man att det är bebisen?
    Känner lite ibland men tror det är tarmarna (dem låter ofta)
    Vill känna bebis :(

Har hört att lättare känna vid andra graviditet. Går in i vecka 14 idag ????och har redan för 2 v känt det röra sig vid nedre del av höger sida av magen ,som det bubblar, särskilt på kvällarna , tror det är bebis ???? men min man inte lika säker men är ju som du skriver beroende på vart moderkakan ligger. Var hos BM för 2 v sedan o hon hittade hjärtslag på bebis precis på det stället där jag känt det bubbla ???? så du känner säkert din bebis också
  • Moorii
    yllen81 skrev 2016-01-19 08:21:10 följande:

Är mitt andra barn ???? har en dotter som är 19 mån. Var jobbigt med att ta blodsocker i början men jobbar själv i sjukvården så tänkte skulle vara härdad men inte det???? Har du fått tid för UL? Ska göra mitt 25/2, vet inte om kan hålla mig kolla könet men barnmorskorna är inte alltid så glada på Östra att säga det. Vill ni kolla könet?

Ok, så du har lite mer koll på läget än jag :) Kan tänka mig det! Jo, vi har rul 18/2, också på östra. Nä, varför brukar dom inte vilja det? Vi vill ju väldigt gärna veta vad det blir. Vi går egentligen på barnmorskegruppen, men iom att min mans son föddes med hjärtfel så fick vi remiss till östra, så de kan kolla mer noggrant. Vad hoppas ni på? :)
  • Sommarmalva

Någon som vet vad de där förlängarna heter som man kan sätta i midjan på jeans så man kan ha sina vanliga jeans på sig? Har sett såna på Tradera ofta men hittar inga nu. Provade att söka på midjeförlängare men det fanns inget. Eller så är det ingen som säljer såna just nu.

• yllen81
    Moorii skrev 2016-01-19 10:03:34 följande:
    Ok, så du har lite mer koll på läget än jag :) Kan tänka mig det! Jo, vi har rul 18/2, också på östra. Nä, varför brukar dom inte vilja det? Vi vill ju väldigt gärna veta vad det blir. Vi går egentligen på barnmorskegruppen, men iom att min mans son föddes med hjärtfel så fick vi remiss till östra, så de kan kolla mer noggrant. Vad hoppas ni på? :)
    De är kända på Östra för att inte vilja berätta könet på ultraljud, de säger att de gör en anatomisk kontroll av barnet , på förra UL med min dotter sa BM efter vi fått tjata att det var 70 % tjej, undrar vart de siffrorna kom ifrån ? Och känner vänner som även blivit nekade veta kön på rutin ultraljud. Vi tror på pojke nu. Vad tror ni på? Oj låter jobbigt med hjärtfel , hoppas han mår bra. Konstigt bli massa frågetecken i mina inlägg, syns ej när skriver.
  • Moorii
    yllen81 skrev 2016-01-19 11:05:06 följande:

De är kända på Östra för att inte vilja berätta könet på ultraljud, de säger att de gör en anatomisk kontroll av barnet , på förra UL med min dotter sa BM efter vi fått tjata att det var 70 % tjej, undrar vart de siffrorna kom ifrån ? Och känner vänner som även blivit nekade veta kön på rutin ultraljud. Vi tror på pojke nu. Vad tror ni på? Oj låter jobbigt med hjärtfel , hoppas han mår bra. Konstigt bli massa frågetecken i mina inlägg, syns ej när skriver.

Typiskt :/ vi får väl boka in ett extra ultraljud på barnmorskegruppen då, om de vägrar. Vi tror på tjej, eller hoppas snarare :) sen får vi se vad det blir, kommer bli glad oavsett vilket såklart! Jodå, han har genomgått två stora operationer så nu mår han så bra som han kan. Kommer aldrig orka lika mycket som sina vänner, att spela fotboll eller så är nog uteslutet. Men i övrigt funkar han som andra barn :)

Jag tror det är de animerade figurerna som blir till frågetecken, har jag för mig iallafall. Konstigt att de finns då, kan man tycka!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)