• Anonym (Mamma)

Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?

Nu är det så att vi snart ska ta hål i öronen på vår dotter som fyller 3. Undrar hur ni andra har gjort, har ni haft en isbit på eller emlasalva kanske? Eller inget? Har hört att man inte ska ha emlasalva nämligen. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?
  • Anonym (Vänta)

Hej ts
    Förstår din tanke med att det är fint med hål i öronen. Tycker själv det är jätte fint. Men att ta min känsla och föra över den på min dotter kändes smutsigt. Det är hennes kropp och efter som det inte på något sett var nyttigt för henne så lät vänta jag ut henne. När hon var fem så börja hon själv prata om det. Jag ville hon skulle vara riktigt säker på sin sak så jag sa "du får vänta tills du blir 6 innan du får". När hon blev sex ville hon inte längre. Jag var lite besviken men höll masken. Så plötsligt en dag när hon nästan skulle fylle sju så sa mamma nu vill ja. Fråga om hon verkligen var säker och det var hon så vi boka tid och hon var hur cool som helst. Inte ett gnäll eller aj. Nu var hon trygg i sitt beslut och allt gick galant. Hon älskar sina hål men är lite sur på min som säger att hon får vänta med dinglande örhängen. Nu har det gått två år och hennes hål är helt perfekta.

• Anonym (låt bli?)

Om du struntar i att det gör ont, kan bli infekterat, ärrbildning osv så kanske du tar intryck av att en stor del av folk du möter inte kommer tycka det ser det minsta "fint" ut utan däremot kommer betrakta dig som en omogen idiot.

• Anonym (anonym)

Barn ska inte ta hål i öronen förrän de är så stora att de själva har valt att göra detta samt inte behöver smärtlindring.
    Kring 13 år eller senare är den tidpunkt som är lagom.

• Cazandra

Inget fel med att ta hål i öronen i den åldern!! Fick själv hål när ja var 2 år adligt ångrar mej! Ett litet barn kan ha stor glädje av fina örhängen! O vilken mamma tror själv att låtsas örhängen sitter kvar på barnens öron? Fattar inte varför folk kan bli arga på örhängen. De blir säkert sura och har massa åsikter om när barn ska ha mobiltelefoner, när de ska sova, hur mkt grönsaker de ska äta, när döttrarna får börja med bh. Men ska aldrig fråga om uppfostrings råd eller råd om sina barn på sådana här sociala media ställen!!! Då kommer du alltid få konstig kritik!

• Anonym (568)

Skulle ungen inte vilja ha hål i öronen när hon är äldre är det bara att låta dom växa igen. Värre att döpa barn tycker jag. Det går inte göra ogjort.

• Fairydust
    Cazandra skrev 2016-01-17 19:26:00 följande:

Inget fel med att ta hål i öronen i den åldern!! Fick själv hål när ja var 2 år adligt ångrar mej! Ett litet barn kan ha stor glädje av fina örhängen! O vilken mamma tror själv att låtsas örhängen sitter kvar på barnens öron? Fattar inte varför folk kan bli arga på örhängen. De blir säkert sura och har massa åsikter om när barn ska ha mobiltelefoner, när de ska sova, hur mkt grönsaker de ska äta, när döttrarna får börja med bh. Men ska aldrig fråga om uppfostrings råd eller råd om sina barn på sådana här sociala media ställen!!! Då kommer du alltid få konstig kritik!

Vad har en 3-åring för glädje av örhängen?
  • Anonym (usch)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-17 15:52:54 följande:
    Vi tänkte gå till frisören men man kanske kan be att de är två st som skjuter hål samtidigt då? Tack! Det gör ju lite ont i mammahjärtat om hon gråter
    Nej, du ska inte ha två stycken som " skjuter hål samtidigt " , läs på om att ta hål med pistol innan, det är inget man rekommenderar längre, allra minst på en 3åring. herregud... vävnaden i öronen trasas sönder osvosv med pistol, nål ska det vara annars låt det va. 
  • Deceree1

Dessutom kan det vara en utlösande faktor till olika allergier. Nickelallergi som exempel.

Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?