• Anonym (Mamma)

Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?

Nu är det så att vi snart ska ta hål i öronen på vår dotter som fyller 3. Undrar hur ni andra har gjort, har ni haft en isbit på eller emlasalva kanske? Eller inget? Har hört att man inte ska ha emlasalva nämligen. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?
  • Zombie von Rymmen

Snälla, säg att detta är en trolltråd. Ingen kan väl vara så monstruöst egoistisk och korkad mot sina barn i Sverige? Fast... könsstympning förekommer även här i vissa kretsar...

Anonym (Mamma) skrev 2016-01-17 20:37:35 följande:
    Tack för ett trevligt svar. Jag är inget monster. Jag ska fundera på det men jag ser inget fel i att göra det nu. Jag själv fick i den åldern och många av mina vänner. En del av mina vänner som har barn i hennes ålder har gjort det också.
    Bara för att "alla andra" gör något betyder inte det att det är rätt. Snälla, använd hjärnan och tänk lite. Barnaga är förbjudet!

Anonym (trams) skrev 2016-01-17 21:01:51 följande:

Tror tyvärr inte att det är olagligt, häromkring har jag sett på flera salonger att dom genomför detta på mkt små barn, ibland även de som är under året.

Men ja, om det går att anmäla så vore det ju bra.

Det är ju helt sjukt. Det är ett jäkla övergrepp!
  • Anonym (Mamma)
    Zombie von Rymmen skrev 2016-01-18 02:13:18 följande:

Snälla, säg att detta är en trolltråd. Ingen kan väl vara så monstruöst egoistisk och korkad mot sina barn i Sverige? Fast... könsstympning förekommer även här i vissa kretsar...

Bara för att "alla andra" gör något betyder inte det att det är rätt. Snälla, använd hjärnan och tänk lite. Barnaga är förbjudet!Det är ju helt sjukt. Det är ett jäkla övergrepp!

Tur att det inte räknas som barnaga då :)
  • Diamanter

Vilka rubbade människor det finns här!! Ingenting deal med hål i öronen, bara låta det växa igen om hon inte gillar det längre fram. Vem vill inte ha diamanter i öronen, det är klass!

• Anonym (Arg tjej)

Kan inte låta bli att hålla med om att det är osmakligt att tvångspierca en treårings öron.

Finns INGEN mening med det över huvud taget, ingenting som på minsta vis skulle förbättra treåringens livskvalité.

Hemskt!
    Ingen har rätt att tvinga någon till någonting. Ett så litet barn kan inte själv ta ställning för ingreppet. Att utsätta ett barn för detta är faktiskt helt moraliskt fel. Det kommer innebära smärta, och det kommer vara en intervention i ett litet barns kropp.

Det är inte på något vis legitimt i min mening. Ja, föräldern har ansvar och ska välja åt barnet, men dem som inte kan välja objektivt och förstå värdet av barnets egna vilja skulle inte ha rätt att skaffa barn från början.

Det finns INGEN medicinsk eller annan giltig anledning att göra ingreppet, utan syftet är helt och hållet baserat på förälderns smak och åsikt om vad som är snyggt. DET är galet.

Egoistiskt och inhumant för att tala klarspråk. Låt flickan välja sådant själv när hon är i stånd till det!

Usch!

• yodi

varför ta hål i öronen på någon som själv inte har uttryckt någon vilja om att få hål i öronen?

• Anonym (grr)

Jag tycker att det är fel att pierca så små barn och det finns ett inslag av ogenomtänkt egoism i att göra hål i så små barns öron. Men oavsett detta så finns det ju uppenbarligen ytterligare en aspekt på det hela och det är ju den reaktion som ett litet barn med hål i öronen skapar. TS utsätter ju sig och sitt barn för människors förakt genom att låta barnet ha dessa hål i öronen.

• gbgumman
    Diamanter skrev 2016-01-18 03:36:28 följande:

Vilka rubbade människor det finns här!! Ingenting deal med hål i öronen, bara låta det växa igen om hon inte gillar det längre fram. Vem vill inte ha diamanter i öronen, det är klass!

Nej det är inte bara att låta dem växa igen. Tro mig jag har provat. Har idag fyra hål. Två jag använder och två som inte växer igen. Sedan har jag två som har växt igen i men inte "bara". På dessa platser är idag två fula hårda pluppar.
  • sextiotalist

Jag tycker det ser sorgligt ut med hål i öronen på en sådan liten.

Att det inte finns en laglig 6-årsgräns för sådant

• straw2008

Mitt tips är att ABSOLUT gå till en frisör som har 2 pistolen o gör samtidigt. Annars lär det bara bli 1 hål...  

I kinamockaskogen.....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    McIris skrev 2016-01-17 22:28:02 följande:

Mina döttrar tog hål vid 5 år, 3 år och 4 år. De fick Embla plåster innan och det gick jättebra! De ville själva och det har gått bra. Men jag lovar att spara pengar till framtida behov av terapi när jag lät den skända sina kroppar. De kan bearbeta det samtidigt som allt annat skit jag är ansvarig för; grönsaker, tvätta håret, läggtider etc

Din jämförelse haltar något astronomiskt. Uppfostran och rutiner är inte samma sak som att göra hål i örat.

Det faktum att ett barn måste ges smärtstillande för en kosmetisk förändring bör ge en fingervisning på vad det är man sysslar med. Treåringar har inte ens förmåga att välja vad de vill äta till frukost alla gånger, att sätta sig över deras framtida vilja är inte ok.

Hade en liten tatuering på ett diskret ställe också varit acceptabelt? För det är precis samma sak, en kosmetisk förändring som inte kan göras ogjord och som leder till smärta för barnet.

Man kan kalla det vad man vill men det är ett övergrepp på den egna kroppen och den egna viljan hur man än vänder och vrider på det. Att det, av någon konstig anledning, är accepterat i lagen förändrar inte detta.
    yodi skrev 2016-01-18 06:29:11 följande:

varför ta hål i öronen på någon som själv inte har uttryckt någon vilja om att få hål i öronen?

Jag tror att det handlar om att man gör det för att man kan. Man gör det för att man vill, medvetet eller omedvetet, påföra sina preferenser på en person som inte har möjlighet att protestera.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?