McIris skrev 2016-01-17 22:28:02 följande:
Mina döttrar tog hål vid 5 år, 3 år och 4 år. De fick Embla plåster innan och det gick jättebra! De ville själva och det har gått bra. Men jag lovar att spara pengar till framtida behov av terapi när jag lät den skända sina kroppar. De kan bearbeta det samtidigt som allt annat skit jag är ansvarig för; grönsaker, tvätta håret, läggtider etc
Din jämförelse haltar något astronomiskt. Uppfostran och rutiner är inte samma sak som att göra hål i örat.
Det faktum att ett barn måste ges smärtstillande för en kosmetisk förändring bör ge en fingervisning på vad det är man sysslar med. Treåringar har inte ens förmåga att välja vad de vill äta till frukost alla gånger, att sätta sig över deras framtida vilja är inte ok.
Hade en liten tatuering på ett diskret ställe också varit acceptabelt? För det är precis samma sak, en kosmetisk förändring som inte kan göras ogjord och som leder till smärta för barnet.
Man kan kalla det vad man vill men det är ett övergrepp på den egna kroppen och den egna viljan hur man än vänder och vrider på det. Att det, av någon konstig anledning, är accepterat i lagen förändrar inte detta.
yodi skrev 2016-01-18 06:29:11 följande:
varför ta hål i öronen på någon som själv inte har uttryckt någon vilja om att få hål i öronen?
Jag tror att det handlar om att man gör det för att man kan. Man gör det för att man vill, medvetet eller omedvetet, påföra sina preferenser på en person som inte har möjlighet att protestera.