• Anonym (Mamma)

Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?

Nu är det så att vi snart ska ta hål i öronen på vår dotter som fyller 3. Undrar hur ni andra har gjort, har ni haft en isbit på eller emlasalva kanske? Eller inget? Har hört att man inte ska ha emlasalva nämligen. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?
  • Vanja

Dom ställen jag har pratat med har haft en åldersgräns på typ 7år.. Har du hittat nåt ställe som gör hål på en treåring? Tänker att det kan bli svårt..

• Anonym (trams)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-17 20:41:40 följande:
    Ja det måste vara väldigt traumatiskt med prickar på örsnibbarna.

Om man som äldre verkligen inte vill ha hål i öronen så är det nog värre än att t.ex. lämna in ett papper som gör att jag går ur svenska kyrkan (eftersom det var jämförelsen från tidigare person).

Sen är ju upplevelsen mer traumatisk om du nu ska nämna trauma...

Jag vet inte varför man ska ta hål i öronen på små barn som själva inte har något att säga till om, jag har sett flera som suttit och blivit fasthållna och skrikit hysteriskt för att föräldrarna anser att det ska tas hål i öronen... vidrigt i mina ögon oavsett vad du är för förälder i övrigt, men där brister man som förälder helt klart.
    Min dotter tjatade från 4 år men hon fick gott vänta till hon var 7 år innan det blev något av det, själv fick jag vänta till jag var 10 år. Sjukt att det finns de oseriösa (oftast) frisörsalonger som går med på att plåga de små barnen.

• Anonym (anonym)

Lämpligtvis utsätter man inte sina småbarn för smärtsamma ingrepp som inte är befogat utan medicinska skäl.

• Anonym (Mamma)
    Vanja skrev 2016-01-17 20:49:09 följande:

Dom ställen jag har pratat med har haft en åldersgräns på typ 7år.. Har du hittat nåt ställe som gör hål på en treåring? Tänker att det kan bli svårt..

Hm. Det har jag inte ens kollat upp! Jag har pratat med denna frisör om detta sist vi var där och hon lät positiv och pratade om hur gulligt det skulle bli så antog bara att hon accepterade åldern..?! Men då kanske jag inte ska hoppas på för mycket då. Får se imorgon. Men jag tror hon går med på det för hon har själv pratat glatt om det och så
  • Anonym (Hmm)

Går säkert att anmäla en sådan "frisör" till polis eller annan instans skulle jag tro...

• Anonym (trams)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-01-17 20:59:34 följande:

Går säkert att anmäla en sådan "frisör" till polis eller annan instans skulle jag tro...

Tror tyvärr inte att det är olagligt, häromkring har jag sett på flera salonger att dom genomför detta på mkt små barn, ibland även de som är under året.

Men ja, om det går att anmäla så vore det ju bra.

• seriösanvändare

Det är väl uppenbart att detta är en trolltråd? Dessutom har det diskuterats att förbjuda hål i öronen på barn under 7 år. Hoppas det går igenom. Finns för många trash-morsor som tar hål på småbarn långt innan dessa ber om det, bara för att det är "fint".

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • nernu

Är du sadist??? Utsätta ditt barn för smärta för att du tycker att det är fint? Sjukt...

• Anonym (Hmm)

Vanligt i vissa "kretsar" har jag noterat. Förbjuds otyget så gör de det väl hemma på köksbordet istället ... vissa bara måste ju pådyvla sina barn allt skit i tidigt ålder .. 

• elyse

Besök olika ställen som utför detta och fråga om det är möjligt att ta båda hålen samtidigt. Passa också på att titta på örhängen med dottern och se hur hennes intresse för det hela verkar. 

Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?