• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Knyttan
    mocha8676 skrev 2016-05-03 09:33:18 följande:

Åh.. Ni som inte orkar äta.. Ni slipper iaf viktuppgång redan nu. Jag åt inget onyttigt och socker innan graviditeten. Men nu på morgonen på jobbet smällde jag i mig en ostfralla och 100g chokladkaka. Sugen på onyttigheter heeela tiden.

.

Haha säg inte det, förra graviditeten var jag jätteillamående hela tiden i början, tyckte inte jag kunde äta nåt förutom torra kex. Ändå hade jag gått upp 10 kg redan på inskrivningen - poff sa det bara. Hade nu inan jag blev gravid med tvåan lyckats gå ner ca hälften av de tio kilona som dessutom tyvärr envist hängde sig kvar! Men jag tror nog att jag redan gått upp de kilona igen med råge :/ känner mig tyvärr redan som ett bowlingklot!
  • Miaairam

Hej, har följt tråden men inte skrivit innan. Är 9+1 idag, BF 6 dec. Kan bekräfta att det kan vara helt olika med symptomen. Med min son som nu är tre år mådde jag inte illa alls, mådde tom generellt bättre än som "ogravid". Nu är det tvärt om - mår så illa men har inte spytt iaf (ännu).

• Mariro
    Y o L o skrev 2016-05-03 22:04:45 följande:

Hahaha jag märkte också häromdagen att färgen var mycket ljusare. Kopplar ihop det med att jag tappat lusten för varm mat och helst äter sallad.

Hahaha, det är så kul att man försöker minnas varenda grej man ätit. Aldrig gjort denna typ av "analys" tidigare, men nu - hela tiden. Men iaf, skönt att andra har samma symptom. Det här är nog bara mesigheter i jämförelse med hur det kan bli :)
  • Ingensmamma

Jag fick igår besöka akuten då varken Mvc (har nu bytt) eller min husläkare ville ta i mig med tång! Har varit knallförstoppad i 5 veckor. Har förstoppnings-ibs i bagaget och nu med gravidhormoner som stoppar upp ännu mer så blev det helgalet! Har sedan 1 vecka tillbaka kräkts konstant och inte fått behålla något som jag stoppat i mig, inte ens en tesked vatten. Mvc vägrade skriva ut läkemedel med motiveringen att jag inte var inskriven där ännu och att de därför inte kände mig. Hallå? Ber jag om recept på knark eller!? Och då undrar man ju; är det meningen att man ska gå med en förstörd mage och kaskadkräkas fram till att man varit på inskrivning hos mvc i v 8+4? Så löjligt!

Hur som helst! Fick så fin hjälp på akuten! Äter nu Lergigan comp (som mvc vägrade skriva ut) och mår 100 gånger bättre! Magen har också fått tabletter som inte skadar bebis!

Nu ska jag ringa till mvc och meddela dem att jag bokat mig till en privat aktör istället och att de kan slänga sig i väggen!

Och hur stört är det inte att man ska behöva ta upp tid på en akutmottagning när det är primärvården som ska hjälpa till! Vården är så skev ibland!

Stor kram till er kämpande kvinnor!

• Flygekorre

Åh, nu har jag börjat få rosa flytningar :( Förra måndagen kom ju en blödning, blir galen... Samtidigt känner jag att det kanske är överdrivet att åka in akut för en rosa flytning, men det är psykiskt jobbigt att 2 av mina mf börjat med det... Men om det inte blir någon "riktig" blödning ska jag försöka vänta till ultraljudet som är den 12e... Vilken tortyr de dagarna och veckorna är alltså, fy... Vill bara veta om lill plutt lever :( 

• Tvåbarnsmamman79

Har varit på inskrivning idag. Känner mig lite låg bara över att det alltid är sånt fokus på min övervikt. Är kraftigt överviktig men det ska alltid stå i centrum. Vill fokusera på det positiva ju :/.

• Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-04 12:39:36 följande:

Har varit på inskrivning idag. Känner mig lite låg bara över att det alltid är sånt fokus på min övervikt. Är kraftigt överviktig men det ska alltid stå i centrum. Vill fokusera på det positiva ju :/.

Är också det men inom mvc har jag inte blivit bemött dåligt pga. Det

Däremot i vanliga vården

Finns en tråd som heter "vi som är överviktiga & gravida" ifall du vill läsa om andras erfarenheter, fråga nåt eller få pepp
  • Fian88
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-04 12:39:36 följande:

Tycker du kan säga till bm att du är medveten om eventuella risker, att hon gärna får ge dig info i tryckt form och sen säga att du vill prata så lite om det som möjligt från och med nu!
  • Y o L o

Nej fy va jobbigt, hoppas allt går bra nu.

Tortyr att inte veta, håller med.

Flygekorre skrev 2016-05-04 12:14:47 följande:

Åh, nu har jag börjat få rosa flytningar :( Förra måndagen kom ju en blödning, blir galen... Samtidigt känner jag att det kanske är överdrivet att åka in akut för en rosa flytning, men det är psykiskt jobbigt att 2 av mina mf börjat med det... Men om det inte blir någon "riktig" blödning ska jag försöka vänta till ultraljudet som är den 12e... Vilken tortyr de dagarna och veckorna är alltså, fy... Vill bara veta om lill plutt lever :( 

• enilorac81

Flygekorre, håller tummarna att det inte är något mer än just bara lite rosa flytningar.

Alla ni som inte gått med i decembergruppen, skicka privat pm till mig med ert namn så blir jag vän m er på fb och lägger till er i gruppen!

Svar på tråden BF December 2016