• GladaVirre

EnköpingsTråden Del4!!!

Hej!

Då kör vi igång igen!

*Nästa gång tråden stängs ner så ligger den på min sida, så slipper man kopiera ut den till alla. Blir enklats så.

*Påminner igen om det NYA familjeliv för den som inte testat det ännu. "beta.familjeliv.se"

Kram alla!!

• Svar på tråden EnköpingsTråden Del4!!!
  • GladaVirre

tina g.. nää inte vad jag minns nu!!

e det nått planert??!!

• Michanna

Michaela hade sitt första riktiga barnkalas när hon fyllde 6 här i vintras.
    Annars har vi bjudit typ öppna förskolan, ( som vi var mycket på när vi bodde på kärrhöksgränd. ) på hemmagjord tårta,dagiskompisarna på glass.
    Men dom två sista åren ( alltså när hon fyllde 4 och 5.) så hade vi små kalas för närmaste lekkompisarna.. Toalt då 3 barn..

Vi kommer inte att ha kalas när erik fyller 3 här. Men vill man och orkar kan man beroende på årstid kanske ha en festligare bullkalas.. man kan ju inte organisera lekar till en 2/3 åring..

• mia1980

Virre här kommer receptet.

Alla andra får naturligtvis också skriva av det

Chokladtårta
    Botten
    5 äggvitor
    2 dl strösocker
    75gram grovt hackade hasselnötter
    3 msk kakao

Vispa vitorna mycket hårt, blanda försiktigt ner socker och nötter. Sikta till sist ner kakaon.
    Rita en cirkel, diameter 25-26 cm på 2 papper, smörj och mjöla.
    Grädda ca 45 minuter i 150 grader.

Smörkräm
    5 äggulor
    1½ dl socker
    1,25 dl grädde

Blanda allt i en kastrull och "koka" upp under ständig omrörning.
    När smeten tjocknat tillsättes 100 gram mörk blockchoklad i bitar och när den svalnat något iblandas 150 gram smör.
    En liten skvätt konjak förhöjer smaken.

Bred smörkrämen mellan och ovanpå de båda bottnarna.
    Kan frysas!
    Garnera med mandelflisor, som rostats i salt. Skaka av det mesta saltat i en sil. Strö gärna lite salt på tårtan.

Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • GladaVirre

mia: hur mycket tar du betalt för att göra en sån tårta????

• Dessie

GladaVirre: nix, ingen träff planerad - bara loppisen som du och jag har pratat om som vi ska ha i augusti för att köpa/sälja höst-&vinterkläder/skor (även annat oxå förstås).

TinaG: vi har INTE bestämt nåt datum för en träff men jag & GladaVirre har pratat om en loppis i typ augusti då vi inriktar oss på höst-&vinterkläder/skor. Men även annat "skit" kan man sälja om man vill.

• mia1980

Virre: Jag bakar inte på beställning. Bakar dessa 6 nu bara för att svärmor fyller 50 år. Kul att få hjälpa henne med festen. Den är super lätt att göra så det klarar vem som, bara man kan separera ägg

Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • tesslita

jag vill gärna ses framöver på någon träff.
    och ta med min lilla Moa också.

• Stargazer

Vill också träffa alla!Missade ju den förra träffen i Klosterparken!
    Men nu verkar det ju vara flera som vill ha en träff,så det ska väl gå o ordna!
    Ska jag föreslå ett datum,så kan dom som är intresserade hojta till?

• Malwa

Välj ett datum med fiiint väder lättare att vara ute om vi blir många!
    Blir mer och mer sugen på att träffas jag med, skulle vara kul att ha kontakt med lite andra barn när dagis så småningom stänger för sommaren.

Svar på tråden EnköpingsTråden Del4!!!