• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • CamillaSv
    Grodan1234 skrev 2016-11-02 17:14:58 följande:

Hej tjejer

Va hos bm idag.

Här blir alla erbjudna kubb test, tydligen långa köer och hon sa att vi måste bestämma oss snarast möjligt.

Har läst på hur mkt som helst, men blir bara orolig. Hade gärna gjort nipt men det erbjuds inte utan man får betala själv, 7000-9900:- landar det på.

Hur tänker ni ang kubb?

Behöver fler infallsvinklar. Man får ju bara en sannolighetssiffra, inre ett svar. Hur resonerar ni? Jag är 29 år.

Hej hej! Jag har följt tråden ett tag men inte skrivit något. Jag har dåliga erfarenheter av kub. Fick låg risk min förr förra graviditet i v 12. Sen vid rul så upptäcktes ett fel på huvudet. Fick gå vidare med detta och göra fvp. Det visade sig att pojken jag bar på hade trisomi 13. Avslutade graviditeten i v 20.
    Så kub går inte alls att lita på är min erfarenhet.
    Men med min otur gällande graviditeter så litar jag inte på något.
    Jag är fyllda 40 år och har ett barn sen innan född 04. Detta är min 8:e graviditet. Vågar man hoppas?!
  • Nilla6

Var på gyn för en vecka sen då jag trodde jag åkt på ett utomkvedes, han såg inget i buken men även inget i livmodern förutom en tjock slemhinna. Tog blodprov då(vecka 4+5) som visade 1100. I måndags i vecka 5+3 låg den på 6000 så det hade höjts normalt. Fick även ett vul idag som visade på en normalstor fostersäck, läkaren kunde se ett hjärta men inte jag, var en usel maskin faktiskt men litar på honom. Fick en ny tid om 2 veckor för att jag ska kunna få se ordentligt så det är skönt. Kan jag va lugn ett tag till då, och njuta av all krämpor jag har framför mej haha.

• Aklejan
    Malliball skrev 2016-11-02 10:08:08 följande:
    Åh vad kul att du fick en tid så snabbt! Själv har jag första träffen 21/11 så jag hoppas tiden springer iväg och det blir dags att gå dit :D
    Ja verkligen, man går ju bara och väntar på att nåt ska hända nu :D
  • The möther
    Grodan1234 skrev 2016-11-02 17:14:58 följande:

Hej tjejer

Va hos bm idag.

Här blir alla erbjudna kubb test, tydligen långa köer och hon sa att vi måste bestämma oss snarast möjligt.

Har läst på hur mkt som helst, men blir bara orolig. Hade gärna gjort nipt men det erbjuds inte utan man får betala själv, 7000-9900:- landar det på.

Hur tänker ni ang kubb?

Behöver fler infallsvinklar. Man får ju bara en sannolighetssiffra, inre ett svar. Hur resonerar ni? Jag är 29 år.

Vi verkar bli erbjudna både nipt och kub här i Örebro, oavsett ålder. Ska på "kub-ultraljud" dagen innan jag går in i v. 14. Ser det mest som ett extra tillfälle att få se bebis.

Hade det visat sig vara ngt fel hade jag ändå inte avbrutit graviditeten, så jag hade nog varit glad över tidig upptäckt så man kan förbereda sig mentalt. Men om det visar medel eller hög risk utan anledning är det ju såklart oro och undersökningar i onödan..
  • CamillaSv

Tyvärr är det så att vissa avvikelser inte är förenliga med liv utanför livmodern. Och då har man inga andra val än att avbryta. Visst kan du gå 40 veckor ändå, men du vet att ditt barn inte överlever födseln.

• The möther
    CamillaSv skrev 2016-11-02 21:20:43 följande:

Tyvärr är det så att vissa avvikelser inte är förenliga med liv utanför livmodern. Och då har man inga andra val än att avbryta. Visst kan du gå 40 veckor ändå, men du vet att ditt barn inte överlever födseln.

Det är ju något man får ta ställning till då i sådana fall, men om det skulle vara något fel vill man ju gärna veta i tid oavsett.
    Man får väl överväga om man tycker det är värt risken att möjligen få ett missvisande resultat av kub. Jag vet inte hur vanligt det är..
  • Malliball

Tog mod till mig ikväll när jag jobbade och berättade om min oro samt frågade en av våra läkare om hon möjligtvis skulle kunna kolla hur det såg ut, hehe! Hinnsäck och allt det där såg normalt ut för veckan jag är i och man kunde se en liten liten prick :) Hon tyckte inte jag behövde oroa mig och erbjöd även att att kolla igen om en vecka för att se hjärtat slå. Kändes bra att få se att allt sitter där det ska men hade ändå trott att hjärtekot skulle synas.. Men jag håller tummarna att jag får se ett hjärta slå nästa vecka istället :)

• The möther
    Malliball skrev 2016-11-02 22:32:50 följande:

Tog mod till mig ikväll när jag jobbade och berättade om min oro samt frågade en av våra läkare om hon möjligtvis skulle kunna kolla hur det såg ut, hehe! Hinnsäck och allt det där såg normalt ut för veckan jag är i och man kunde se en liten liten prick :) Hon tyckte inte jag behövde oroa mig och erbjöd även att att kolla igen om en vecka för att se hjärtat slå. Kändes bra att få se att allt sitter där det ska men hade ändå trott att hjärtekot skulle synas.. Men jag håller tummarna att jag får se ett hjärta slå nästa vecka istället :)

Vad skönt! Och vilken lyx att ha det så lättillgängligt :)
  • klaraPee
    Malliball skrev 2016-11-02 22:32:50 följande:

Häftigt! :)
  • NovaElton

Måste fråga er kloka kvinnor :)

När ni har myst med mannen, blöder ni efteråt?

Är det normalt? Det är alltså enbart efter vanligt sex så att säga.

Svar på tråden BF juni 2017